ענף הספנות מתמודד עם שריפות רכב חשמלי - והשינוע עלול להתייקר
ענף הספנות מתמודד עם שריפות רכב חשמלי - והשינוע עלול להתייקר
בשבוע שעבר פרצה שריפה באונייה "פרימנטל הייוויי", שהובילה מטען יקר ערך של 2,857 מכוניות. השריפה עדיין נמשכת, והבעיה העיקרית היא שמאות המכוניות החשמליות שעלה מונעות את כיבויה. זוהי לא הפעם הראשונה שענף הספנות מתמודד עם בעיה כזו, שעשויה להעלות את מחירי הביטוחים הימיים, מה שעלול להתגלגל למחיר לצרכן
בשבוע שעבר התרחשה דרמה מול חופי הולנד שעדיין נמשכת - אוניית הרורו (אונייה לשינוע מכוניות) "פרימנטל הייוויי" (Fremantle Highway) החלה לעלות באש.
לפי מידע שהתקבל מחברת הספנות, הפרימנטל הייוויי הובילה מטען יקר ערך של 2,857 מכוניות, חלקן הגדול מכוניות גרמניות מתוצרת מרצדס בנץ, מיני, ב.מ.וו ויצרניות נוספות, בדרך למצרים ומשם כנראה לאוקיינוס ההודי. אבל הבעיה העיקרית היא שהשריפה באונייה אינה ניתנת לכיבוי, זאת משום שלפי פרסומים זרים באונייה יש מאות מכוניות חשמליות. פרסומים ראשונים בהולנד, שבינתיים כבר נערכת להכרזה על אסון סביבתי, טוענים שהדליקה החלה ברכב חשמלי.
המקרה הזה של אוניית רורו שבוערת בלב ים ללא שליטה אינו הראשון: בשנה שעברה פרצה שריפה בקרביה של האונייה "פליסטי אייס", שנשאה מטען יקר ערך שכלל מכוניות יוקרה, מכוניות על וגם מכוניות חשמליות. לאחר שהכבאים הימיים לא הצליחו לכבות את האונייה הבוערת, לפי פרסומים בחו"ל בגלל הרכבים החשמליים, הם גררו אותה למחוז מבטחים ככל הניתן ואז היא שקעה למצולות הים, ואיתה המכוניות שנשאה.
בעבר צוידו אוניות רורו במערכות כיבוי שריפות אשר "חנקו" את הבעירה, בין היתר באמצעות שימוש בגז הלון, אבל במקרה של רכב חשמלי, הבעירה שונה והשריפה מזינה את עצמה, כאשר עוצמת הבעירה גבוהה משמעותית מזו של רכב רגיל. כאשר מכונית חשמלית בוערת בכביש, הפתרון אינו מורכב - יש דרך להציף אותה בחומרים מונעי בעירה. אבל להציף אוניה זו בעיה, על אחת כמה וכמה כאשר האוניה הופכת לכבשן אטום בעל דפנות מתכת שהטמפרטורה בתוכו מגיעה לאלפי מעלות. בשורה התחתונה, את האונייה הבוערת הנוכחית ניתן יהיה כנראה רק להטביע או לתת לה לבעור במשך שבועות.
לפי פרסומים של ALLIANZ הגרמנית, בשנת 2022 תועד מספר שיא של 209 שריפות ימיות, לעומת 192 שריפות ב-2021. לפי פרסומים באירופה, דו"ח מיוחד של הסוכנות לבטיחות ימית באירופה קבע במרץ האחרון כי "חלק גדול משריפות המטען באוניות נובע מסוללות ליתיום איון", ומערכות כיבוי השריפות הקיימות כיום באוניות רורו אינן מסוגלות כלל להתמודד עם שריפות של רכב חשמלי.
בטווח הארוך, סביר להניח שחברות הספנות ימצאו פתרון לשריפות הרכב החשמלי מכיוון שהנזק לרכוש כה אדיר, אבל המשמעות המידית היא שמחירי הביטוחים הימיים יעלו וייתכן שיגולגלו לפתחו של הצרכן. נכון לשנה שעברה, בעולם יוצרו מעל 80 מיליון מכוניות, כשמעל 5% מהן היו חשמליות. המשמעות היא שישנו סיכוי גבוה שבכל אונייה שיוצאת ממדינה כשהיא נושאת מכוניות, יהיו גם מכוניות חשמליות שלא ניתן לכבות לעת עתה במקרה שריפה.