סגור
טסלה 3
טסלה 3 (צילום: תומר הדר)

פרשנות
כיצד יגיב שוק החשמליות המשומשות להורדת המחירים של טסלה?

אמנם יבואני הרכב לא יוזילו את מחיריהן של המכוניות שמתחרות בטסלה, אך הורדת המחירים של טסלה צפויה להוביל לירידת ערך של המתחרות המשומשות בגיל שנה-שנתיים, שכעת פער המחיר בינן לבין טסלה חדשה הצטמצם דרמטית ורק הורדת מחיר תצדיק את רכישתן. ומה לגבי מכוניות ה"יד ראשונה אפס קילומטר"?

בשבוע שעבר הורידה טסלה בפעם השנייה השנה את מחירי הדגמים העממיים שלה. מחירה של טסלה 3 בגרסת הבסיס שלה ירד מתחת ל-200 אלף שקל - רף פסיכולוגי חשוב; מחירה של טסלה Y בגרסת הבסיס ירד מתחת ל-220 אלף שקל.
כאשר טסלה מורידה את מחירי המכוניות החדשות שלה, שוק המשומשות מגיב בהתאם, ומכוניות שגילן שנה-שנתיים מאבדות ערך. בדרך כלל, תנודות במחיר של מכונית חדשה לא כל כך משנות למי שמחזיק במכונית כמשומשת, כי בימים כתיקונם רכישה של מכונית בישראל אינה מיועדת למטרת סחר. כלומר, הישראלים לא קונים מכונית כדי למכור אותה אחרי חצי שנה, ובכל מקרה, למי שמחזיק מכונית במשך שלוש-ארבע שנים התנודות האלה לא משנות. אך בשוק הרכב החשמלי המצב שונה: מסיבות שונות ומגוונות, בדיקה של הלוחות המקוונים מגלה כמויות מעניינות של מכוניות חשמליות המוצעות למכירה על ידי בעליהן חצי שנה לאחר הרכישה ואף פחות מכך - במיוחד מהדגמים שאינם "סוסי עבודה".
אמנם חלק מהמכוניות האלה הן מכוניות שנרכשו על ידי חברות ליסינג וכעת נמכרות כ"יד ראשונה אפס קילומטר", אבל חלק מהן הן מכירות של לקוחות פרטיים אמיתיים, לא סוחרים ולא טרייד אין. רבים מהמוכרים איתם שוחחנו הסבירו ש"קיבלו רכב מהעבודה", אולם בישראל אין גל של קבלות רכבים מהעבודה ביוני-יולי. לעיתים תירוץ זה בא לכסות על העובדה שהרכב פשוט לא מתאים לסגנון חייהם - אולי עקב בעיות טווח, אולי עקב חוסר יכולת להסתגל לתפעול באמצעות מסך ועוד. כמו כן, העובדה שרמת הרכב בתחומים אחרים (נוחות לדוגמה) אינה מערבית - מחלחלת מהר מאוד.
מסיבות מובנות, הבעלים לא מפרטים הרבה יותר מכך, אבל שלא במפתיע הטכנולוגיה היא מאפיין שחינה סר במהירות. בדיקה של לוחות המודעות המקוונים מגלה למשל כמות נאה של מכוניות זיקר X למכירה, חלקן על ידי גופי סחר גדולים ומוכרים כמו אלבר ו"אוטו שי" וחלקן על ידי לקוחות פרטיים. לצד המכוניות של זיקר מוצעות למכירה גם P7 של אקספנג, שגם הן מוצעות למכירה על ידי גופי סחר גדולים אבל גם על ידי לקוחות פרטיים, שבדומה לבעלי הזיקר מתארים שלל סיבות אישיות למכירת הרכב.
בלוחות המקוונים ניתן למצוא גם טסלה 3 משומשות מודל 2024, שבשבוע שעבר מחיריהן הממוצעים ירדו במעל עשרת אלפים שקלים כי בעליהן הבינו שאין להם יכולת לדרוש יותר מ-200 אלף שקל על הרכב.
נשאלת השאלה: כיצד שוק המשומשות של מכוניות חשמליות שאינן טסלה יגיב למהלך? במצב כזה יש שני "תרחישי בסיס" שצריך לקחת בחשבון. ראשית, מחיר המחירון של מכוניות חשמליות חדישות (כלומר כאלו שכבר עלו על הכביש) מושפע ממחיר המחירון של המכוניות האלה כשהן חדשות (רכבים חדשים בסוכנות שטרם עלו על הכביש). שנית, מחיר המחירון של המכוניות האלה מושפע מהדרישה שמגיעה מהשטח. הכלל הזה תקף ספציפית לגבי פלח השוק שיבואני הרכב מגדירים כ"פרימיום טק", "טסלה פייטר" ושאר ביטויים שמיועדים לתאר את המכוניות החשמליות שהלקוחות קונים כי הם חולמים על טסלה אבל חוזרים הביתה עם רכב אחר משיקולי תקציב. פלח השוק הזה של ה"טסלה וונאביז" הוא הפגיע ביותר מתנודות מחירי טסלה, שהרי אם "הדבר האמיתי" הוא בר השגה, אז מי שקנה את החלופה הקרובה ביותר ורוצה למכור אותה - נמצא בבעיה.
יבואני הרכב לא יוזילו את מחיריהן של המכוניות שמתחרות בטסלה. כבר שנים שהמדיניות של יבואני הרכב היא "להכיל את המצב" ולהסביר ללקוחות שבטסלה הם לא יודעים מה יהיה מחר - ואילו אצל יבואני הרכב יש "יציבות". ואם יבואני הרכב לא יוזילו את מחירי הרכבים החדשים, אזי מחירי המחירון המשומשים יישארו יציבים. אולם זה נכון רק ברמת התיאוריה: אם נבדוק את מחיר המחירון של זיקר X לונג ריינג' 2024, נגלה שהיא עולה 168 אלף שקל. רובן מתפרסמות במעל 170 אלף שקל ואפילו 180 אלף שקל - כלומר מחיר שאפשר להתאמץ עוד קצת ולקבל בו טסלה 3 חדשה.
בל נשכח: מחירי טסלה 3 מודל 2024 שגילן כמה חודשים יצנחו בחודש הבא לפחות מ-195 אלף שקל, משמע סביר להניח שמי שמוכר כיום מכונית חשמלית משומשת ב-180 אלף שקל כנראה לא מוצף בטלפונים. מחיר המחירון הרשמי של אקספנג P7 מודל 2024 משומשת הוא 191 אלף שקל. עבור חבילת אבזור "דיימונד" מוסיפים עוד עשרה אחוזים, כך שרכבים שמוצעים למכירה בשוק המשומשות מפורסמים בסכומים של מעל 210 אלף שקל. סביר להניח שגם במקרה זה, של רכב חשמלי משומש שמחירו גבוה ממחיר טסלה 3 חדשה בגרסת הבסיס - הטלפונים לא קורסים מרוב שיחות.
כמו כן, התייקרות יונדאי איוניק החדשות דחפה למעלה את מחירי האיוניק המשומשות. לדוגמה, בינואר האחרון איוניק 5 "עלית" מודל 2023 היתה שווה 228 אלף שקל - החודש היא שווה 223 אלף שקל. אמנם מדובר במכונית שהיבואן "הגן על ערכה" בשוק המשומשות, אך כעת טסלה 3 חדשה עולה 25 אלף שקל פחות מיונדאי משומשת בת שנה, ומצב כזה לא יעשה חיים קלים למי שרוצה למכור איוניק 5 או 6 בגיל זה.
התנודות האלה יורגשו בחודש הבא עם פרסום מחירון לוי יצחק החדש, כשמן הסתם המחירון יצטרך להציג פשרה מסוימת בין המחיר ה"קשיח" של יבואני הרכב שלא יוזילו מחירים (מה שאמור לייצר יציבות במחירי המשומשות) לבין הדרישה מהשטח, שדווקא תושפע מאוד מההוזלות של טסלה. ומה יעלה בגורל כל מכוניות ה"יד ראשונה אפס קילומטר" שבמגרשים של גופי הסחר? הם יצטרכו לעבוד קשה מאוד ובעיקר להציע ללקוחות מימונים וטרייד אין כדי לשכנע אותם לא לקנות טסלה.