למרות העלאת מס הקנייה: מחירי החשמליות לא מתייקרים בינתיים בשיעור משמעותי
למרות העלאת מס הקנייה: מחירי החשמליות לא מתייקרים בינתיים בשיעור משמעותי
עליות המחירים המאסיביות עליהן התריעו בוועדת הכספים נמנעו בינתיים. כעת מסתמנות קבוצות מחירים חדשות עם עליות מינוריות - כך למשל תוספת של 2,000 שקל לרכבי BYD העממיים
שוק הרכב הישראלי מתעורר היום למציאות חדשה: המס הירוק, כלומר מס הקנייה שמוטל על המכוניות החדשות, נכנס לתוקף ולעת עתה בשוק לא מורגש זעזוע. פרט לטסלה שתוצרתה כבר התייקרה אתמול חלק מיבואני הרכב יושבים בינתיים על הגדר, וחלק כבר פרסמו מחירונים. על עובדה אחת אין עוררין: עליות המחירים המאסיביות שעליהן התריעו בוועדת הכספים לא התרחשו.
הסיבה למניעת העליות היא שרוב היבואנים שחררו את הסחורה שלהם ממכס בשבוע שעבר וכעת "מטפטפים" לשוק את מה ששוחרר ממכס. המשמעות היא שכנראה שעד פסח מחירי החשמליות לא יעלו באופן ניכר ואחרי החג - יבואני הרכב יצטרכו לעשות חשבון סנדלרים של כמה הציבור יוכל לשאת בעליות מחיר, במיוחד לאור התמשכות המלחמה לתוך 2024.
כפי שפורסם השבוע בכלכליסט, רוכשי מכוניות חשמליות בישראל כבר אינם תמימים. הם מסרבים לשלם מחירים מופקעים על מוצר שאינו עונה על צרכיהם, הם זוכרים היטב לאילו יבואנים יש מוניטין מפוקפק במחלקת השירות במוסכים והם יודעים אילו מכוניות הם רוצים. ומעבר לכך: לאור המהלכים האחרונים שאירעו בשוק כבר כעת מסתמנים גבולות הגזרה של מחירי המכוניות החשמליות – לפחות לחודשים הקרובים.
הקטגוריה הראשונה והמשמעותית ביותר היא זו של רכבי הכביש שטח הסינים העממיים. גבולות גזרת המחירים של קטגוריה זו נקבעים על ידי מובילי השוק, כלומר אטו 3 של BYD - מכונית שאפשר לומר עליה שהיא "סובארו החדשה" לו היינו בשנות ה-80 או "מיצובישי לאנסר החדשה" לו היינו בשנות ה- 90. היא מובילת השוק, המכונית הנמכרת ביותר ב-2023 עם 14,236 יחידות.
יבואנית BYD העלתה אתמול מחירים בשיעור צנוע מאוד של 2,000 שקל בדגמים העממיים, מה שכנראה מכסה את עליית מחירי השילוח והביטוח וממחיש כמה מלאי צברה היבואנית אשתקד. האטו 3 "קומפורט" עולה כעת כ-169 אלף שקל על הכביש, והמחיר הזה "מסנדל" כל ניסיון להעלות מחיר מעבר לנקודה זו אצל יבואנים מתחרים כמו יבואנית ג'ילי, שמוכרת כעת את ג'יאומטרי C החשמלית תמורת כ-166 אלף שקל על הכביש בגרסה הבכירה "פרו 485" או 160 אלף שקל בגרסת "פיור 485", לפני פרסום מחירוני 2024.
הקטגוריה השנייה והמעניינת ביותר היא זו של רכבי הכביש שטח העממיים של יצרני הרכב, שממוצבים מעל הסיניות העממיות: סמארט החדשה זיקר X, וולוו 30 EX, וג'יפ אוונג'ר. היצרניות האלה מתהדרות בשם שאינו סיני (פרט לזיקר) ובמיצוב גבוה יותר מהסיניות העממיות, אם כי לפחות בחלקן הבסיס דווקא סיני למהדרין, לפחות ברמת השלדה או הסוללה. כאן נוצר מצב בעייתי: גבולות גזרה זו מתחילים בכ-190 אלף שקל ומגיעים עד כ-210 אלף שקל, פרט למקרים חריגים כמו זה של סמארט שגם מציעה גרסת בסיס במחיר של 175 אלף שקל שניכר שממוצבת מול אטו 3 של BYD. גם במקרה זה המכוניות הן כאלה שבחלקן הגדול כבר יושבות במחסני היבואנים משוחררות ממכס. במקרה של ZEEKR לדוגמה, המכוניות שלה משתייכות לאותה קבוצה של רכבים שיבואני הרכב נלחמו כדי לשחרר ממכס בתעריפי 2023 בגלל איום החות'ים והארכת מסלולי השיט.
כאן הלקוחות שונים: הם יותר אניני טעם, הם לא מסתפקים ברכב סיני עממי (ואולי לא יודעים שהבסיס של חלק מהרכבים האירופים הוא בכל מקרה סיני עממי) ויש להם יכולת לעלות קבוצה, כלומר להוסיף עוד קצת כסף ולנדוד לטסלה 3 או XPENG 7 P או איוניק 5. לעת עתה יבואני הרכב רואים בקטגוריה זו מנוע צמיחה משמעותי אבל כזה שגם יושב בין הפטיש של BYD אטו 3 לסדן של טסלה 3 ויונדאי איוניק 5. טסלה כבר התייקרה, איוניק 5 טרם התייקרה נכון להיום. העלייה של מחירי טסלה 3 תאפשר ליבואנים של רכבי הכביש שטח היותר "נחשבים" להעלות מחירים בקרוב כדי להתקרב לרצפת הקטגוריה שמעל רכבי הכביש שטח הללו, ואם הציבור יתנפל - ההתייקרות תקרה אפילו לפני פסח.
הקטגוריה השלישית והחשובה לא פחות היא זו של המשפחתיות העממיות: טסלה 3, יונדאי איוניק 5, 7P של XPENG. כל עוד ה-SEAL של BYD לא נמצאת במשחק, טסלה קובעת את הכללים ומכיוון שטסלה היא היצרנית היחידה שבאמת עובדת בשקיפות וחושפת את גובה מס הקנייה. אתמול עלה המחיר של טסלה 3 ברמת גימור בסיסית מכ-206 אלף שקל לכ-221 אלף שקל, למכונית שתסופק בפברואר 2024.
עבור כל מי שמתחרה בטסלה, מדובר בדגל ירוק להעלאות מחיר אבל מסיבות שונות: היבואניות (טסלה היא יצרנית שמוכרת את תוצרתה בישראל, לא יבואנית שמוכרת את תוצרתו של יצרן) מחזיקות מלאים בלתי מכורים במחסן ואלה שוחררו ממכס, המלאי של טסלה יסופק רק עוד חודש וחצי. כלומר היבואניות רק ירוויחו יותר על הסחורה שיושבת אצלם. בחלק מן המקרים, למשל XPENG שמוכרת את 7 P ב-200 אלף שקל סביר להניח ששולי הרווח של היבואן בכל מקרה צרים מאוד ולכן המחיר בקרוב כנראה יעלה בכל מקרה אבל לא יעבור את מחיר טסלה.
ליבואני הרכב יש גם עוד גורם מגביל: שווי השימוש לרכב צמוד. בשנה שעברה פחות מ-9,000 מכוניות ליסינג חשמליות תועדו בישראל, השנה היבואנים יצטרכו להגדיל נוכחות בליסינג ועם מחיר גבוה מגיע שווי שימוש גבוה, כלומר אפשר לייקר את המכוניות, אבל אי אפשר לייקר מעל 220 אלף שקל אם זו לא טסלה. סביר להניח שאז יווצר בשוק "אפקט מטוטלת" מעניין: אם טסלה תהיה הכי יקרה או שתסבול מחדירה של דגמים חשמליים רבים, טסלה תוזל בישראל. זו לא תהיה הפעם הראשונה וכנראה שיש למה לצפות.
הקטגוריה הרביעית היא קטגוריה שאינה מוערכת מספיק בשוק ולעת עתה היא יחסית זניחה, אבל אלה המכוניות החשמליות הזולות ביותר ושם מתרחשת השפעה חשובה על השוק: קטגוריית החשמליות הקטנות, או "משפחתיות" כפי שיבואני הרכב קוראים להן כדי שהצרכנים לא ירתעו. השחקנית הבולטת ביותר בקטגוריה היא הדולפין של BYD שאלפי יחידות שלה כבר נצפו על ידי כלכליסט בשטחי הנמל לפני יותר מחודש, כלומר ליבואנית יש מלאי גדול ששוחרר ממכס. כנראה מסיבה זו, הדולפין התייקרה באלפיים שקל בלבד ודולפין בסיסית עולה כעת כ-144 אלף שקל. דולפין מאובזרת עולה כעת כ-150 אלף שקל. במצב כזה, מי שמייבא ארצה מכוניות חשמליות קטנות שמתחרות ישירות בדולפין מוצא עצמו בבעיה: ליצרני הרכב האירופים שמשווקים בישראל מכוניות חשמליות קטנות, בעיקר אלה שמשתייכים לקבוצת סטלאנטיס (כלומר פיג'ו ואופל) שבכל מקרה רשמו בשנה שעברה נתוני מכירות נמוכים למדי בדגמים החשמליים, תהיה בעיה משמעותית להתחרות מול המוצרים הסינים ואלה יאלצו להוריד מחירים כדי להיפטר מהמלאים ששוחררו ממכס אשתקד.