המחסור בשבבים: רנו צופה גריעה של חצי מיליון מכוניות השנה
המחסור בשבבים: רנו צופה גריעה של חצי מיליון מכוניות השנה
מדובר בתחזית קודרת יותר מהקודמת מלפני חודשיים, שעמדה על גריעה של 220 אלף מכוניות מתוכנית הייצור המקורית. הסיבה: הסתמכות על שבבים ממלזיה שסובלת מקשיי אספקה בשל מגפת הקורונה. היצרנית הצרפתית דיווחה על צניחה של 24% במכירות הרבעון השלישי
משבר השבבים העולמי גורם לרנו הצרפתית לפרסם תחזית גרועה במיוחד לשנת 2021: לפי פרסומים של רנו, היצרנית תידרש להתמודד עם גריעה של חצי מיליון מכוניות ממצבת הייצור של החברה.
גריעה היא מצב שבו יצרן רכב היה אמור לייצר מכוניות בכמות מסוימת, וכעת אין ביכולתו עוד לייצרן. רנו פרסמה לפני כחודשיים תחזית לפיה הגריעה השנתית לשנה הנוכחית תהיה 220 אלף מכוניות - אך כעת כאמור מעדכנת את התחזית לחצי מיליון מכוניות שלא תייצר השנה.
בדומה לרוב יצרני הרכב, גם רנו מתמודדת עם המחסור העולמי בשבבים, אך במקרה שלה הפגיעה קשה במיוחד, עקב הסתמכות משמעותית על ספקי שבבים במלזיה שמתמודדת עם התפרצות קורונה שגרמה לקשיי אספקה.
לפי דוחות הרבעון השלישי של רנו שפורסמו הלילה, היצרנית מכרה מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר 1,267,708 מכוניות - עלייה של 1.9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. העלייה נובעת מן העובדה שלמרות כל הצרות שנחתו על ענף הרכב השנה, עדיין לא מדובר בשנה גרועה כמו 2020, שבה הקורונה השתוללה באירופה.
אבל החדשות הרעות אינן המכירות הכלליות, אלא הרבעון השלישי שבו כבר מורגש היטב משבר השבבים. לפי דיווחי רנו, ברבעון השלישי היא מכרה 365,934 כלי רכב - ירידה של 24.4% ביחס ל-483,794 כלי רכב ברבעון השלישי אשתקד. לשם המחשה עד כמה מצבה של רנו בסוף השנה יהיה כנראה ירוד ביחס לשנה שעברה, רנו דיווחה בשנה שעברה כי ייצרה 2,825,414 מכוניות.
ועם זאת, רנו כן הדגישה בדיווחיה כי היא נוקטת באמצעים לקיצוץ בעלויות ייצור וגם ל"הגדלת ריווחיות", שפירושה כמובן העלאת מחירים. כפי שנחשף ב"כלכליסט", כבר באוגוסט החלו יבואני הרכב להעלות את מחירי הדגמים מתוצרת היצרנים האירופים, וככל הנראה עיקר הנטל יורגש בינואר הקרוב, לאחר שיבואני הרכב יפרסמו את מחירי 2022.
במקביל, ניסאן - החברה-האחות של רנו בקונצרן רנו-ניסאן-מיצובישי - צפויה לקצץ את יכולת הייצור שלה בחודשיים הקרובים בכ-30% במפעליה בעולם, גם בעקבות המחסור הגלובלי בשבבים.