סגור
דרך נמיר פינת יהודה המכבי תל אביב
מכוניות בתל אביב. כבר התקינה אמצעי אכיפה (צילום: יובל חן)

צפרתם? קבלו קנס: המשרד להגנת הסביבה יתמוך בעיריות שיתקינו מערכות לזיהוי רעשי רכב

עיריות או אשכולות רשויות בהן גרים יותר מ-50 אלף תושבים יוכלו לקבל תקציב של עד 10 מיליון שקל לצורך "רכישת מכשור לביצוע אכיפה דיגיטלית של מפגעי רעש מכלי רכב בנתיבי תחבורה", בכלל זה מוזיקה חזקה, הפעלת צפירה או אגזוז רועש. התנאי: העיריות יידרשו לטפל בלפחות 70% ממפגעי הרעש שתזהה המערכת

עיריות בישראל שבשטחן גרים מעל 50 אלף תושבים יוכלו לקבל תמיכה כספית מהמשרד להגנת הסביבה לפריסת מערכות לזיהוי צפירות ורכבים מרעישים - כך עולה ממסמכים שהפיץ המשרד.
לפי החוק, שימוש בצופר הרכב שלא לצורך הוא עבירה שגוררת קנס של 475 שקל. מי שאחראי על האכיפה הן העיריות, שכיום מתקשות לזהות את העבריינים, אך המערכת בתמיכת המשרד להגנת הסביבה אמורה לסייע להן בכך. שתי העיריות היחידות שפרסו עד כה אמצעי אכיפה נגד צפירות הן עיריית תל אביב-יפו ועיריית פתח תקווה.
על פי המסמכים שהפיץ המשרד להגנת הסביבה, כל עירייה או אשכול רשויות שמספר תושביהם עולה על 50 אלף איש יוכלו להגיש בקשה לקבלת תמיכה. אם הבקשה תאושר, יקבלו אותן עיריות או אשכולות רשויות תקציב של עד 10 מיליון שקל לצורך "רכישת מכשור לביצוע אכיפה דיגיטלית של מפגעי רעש מכלי רכב בנתיבי תחבורה". העיריות מצידן יידרשו לרכוש "לפחות שלוש מערכות שלמות לביצוע אכיפה דיגיטלית של מפגעי רעש מכלי רכב בנתיבי תחבורה, שיותקנו ויופעלו בעיר נשוא הבקשה", ולהכשיר פקחים עירוניים שידעו כיצד להפעיל את המערכות. העיריות יתחייבו "לטפל בלפחות 70% מהאירועים שנפתחים על ידי מכשיר האכיפה הדיגיטלי".
מסמכי המשרד להגנת הסביבה מפרטים גם את המאפיינים של המערכות: הן יידעו לבצע זיהוי של רעש מכלי רכב, כולל זיהוי מקור הרעש: השמעת מוזיקה חזקה, הפעלת צפירה ללא צורך או אגזוז רועש. המערכת תופעל באמצעות מיקרופונים אקוסטיים וגם תוכל לזהות ולצלם את לוחית הרישוי – ולהפיק הודעת קנס.