הפגיעה החות'ית: יבואנית יונדאי מודיעה "אין צפי אספקה" לחלק מהדגמים הפופולריים
הפגיעה החות'ית: יבואנית יונדאי מודיעה "אין צפי אספקה" לחלק מהדגמים הפופולריים
המשבר בים האדום הנובע ממתקפות החות'ים על אוניות זרות - בעיקר מהמזרח - כבר גורם למחסור במכוניות חדשות בישראל. הראשונה שעדכנה השבוע באתרה על מחסורים היא יבואנית יונדאי כלמוביל שהודיעה כי "אין צפי אספקה" לחלק מגרסאות האלנטרה, ה-i20, יונדאי קונה, טוסון ועוד
המשבר בים האדום, הנובע ממתקפות החות'ים כבר גורם למחסור במכוניות חדשות בישראל, כך נודע ל"כלכליסט". השבוע עדכנה כלמוביל, יבואנית יונדאי את אתר החברה כך שכעת לקוחות שחפצים להזמין מספר דגמים של היצרנית נתקלים בהודעות לפיהן "אין צפי אספקה".
רשימת הדגמים שאין צפי לאספקתם כוללת חלק מגרסאות האלנטרה, חלק מגרסאות i20, יונדאי קונה, טוסון ודגמים נוספים. המשמעות היא שכיום למותג הרכב הנמכר ביותר בישראל אין מכוניות לספק ללקוחות. לפי הערכות בענף הרכב, בשבועות הקרובים יודיעו יבואני רכב נוספים על קשיי אספקה, בעיקר בדגמים המגיעים מהמזרח.
לדברי גורמים בענף הרכב הסיבה העיקרית לקשיי האספקה היא מחסור באוניות: עד כה, יצרני הרכב ששלחו מהמזרח מכוניות לישראל עשו זאת באמצעות חברות ספנות שנמלי אילת ועקבה היו התחנות האחרונות שלהן. כעת, לאחר מתקפות החות'ים נאלצים היצרנים לשלוח אוניות מסביב לאפריקה והמכוניות המיועדות לישראל צריכות "לחלוק אוניה" עם מכוניות שמיועדות לאירופה, מה שמצמצם את החלק שמיועד לישראל מתוך הרכבים באוניה. המשמעות היא שמחירי השינוע עולים באופן דראסטי, או לסירוגין שלחברות הספנות אין כלל מכוניות שמיועדות לישראל.
בשלב זה, שוק הרכב הישראלי עדיין ניזון ממכוניות שיובאו ארצה בין ספטמבר לדצמבר אשתקד, אך המלאי של דגמים מסוימים שמגיעים בחלקם מהמזרח, כפי שניכר במקרה של יונדאי, הולך ופוחת - מה שיוצר כבר עכשיו חוסרים.