המהלך האחרון של מיכאלי? משרד התחבורה מגביל את סוחרי הרכב המשומש
המהלך האחרון של מיכאלי? משרד התחבורה מגביל את סוחרי הרכב המשומש
התיקון שייכנס לתוקף בינואר מיועד להסדיר מחדש את תחום הסחר ברכב משומש בישראל, והוא יכלול את תחום קבלת תו סוחר לסחר זה ונושא לוחיות המבחן הלבנות שמאפשרות לסוחרי מכוניות לנוע ממקום למקום ברכבים, גם אם אלה לא עברו טסט
משרד התחבורה ייצא בקרוב למהלך שנחשף ב"כלכליסט", שיגביל באופן משמעותי את פעילותם של סוחרי המכוניות המשומשות בישראל. כך עולה מתיקון לתקנות התעבורה שמפרסם משרד התחבורה.
התיקון שייכנס לתוקף בינואר הקרוב, מיועד להסדיר מחדש את תחום הסחר ברכב משומש בישראל- כולל תחום קבלת תו סוחר לסחר זה (כיום לפי חוק כל ישראלי שמעוניין להיות סוחר מכוניות משומשות חייב להחזיק בתו סוחר) ונושא לוחיות המבחן הלבנות- כלומר, הלוחיות שמאפשרות בין היתר לסוחרי מכוניות לנוע ממקום למקום ברכבים, גם אם אלה לא עברו טסט.
כיום, לפי חוק רישוי רכב, כל סוחר מכוניות חייב לקבל מהמדינה רישיון לסחר ברכב. רישיון זה ניתן לתושבי ישראל שהם עוסקים מורשים וברשותם מקום מתאים לניהול העסק כולל חניה מתאימה – וזאת בכפוף לתשלום אגרה שנתית. בנוסף, תו הסוחר מאפשר לסוחרים גם להשתמש בשלט "במבחן"- לוחית רישוי לבנה שניתן להעביר מרכב לרכב. לוחית הרישוי האמורה משמשת, בין השאר, במקרים של בדיקת רכב שתוקן, ניסוי ברכב עבור אדם שעתיד לקנות אותו, או הבאת הרכב ממקום המכירה למקום שהקונה ייעד לו. כאמור, כעת נערך משרד התחבורה לשורת שינויים שיעוגנו בקרוב בחוק ויצמצמו ככל הנראה את מספר העוסקים בתחום באופן לא חוקי ואת היקף פעילותם.
התיקון הראשון נוגע למשך הזמן בו סוחר רכב יוכל להחזיק במכונית כשהיא רשומה על רישיון הסחר: כיום אם סוחר רוכש מכונית לצורך מכירה, לפי החוק היא יכולה להימצא במצב של "הקפאת רישום" – כלומר, רשומה על שם הסוחר לפרק זמן בלתי מוגבל אך הוא לא מופיע ברישיון. כעת הרישום יוגבל בזמן למשך שנה. כלומר, אם סוחר מחזיק במכונית יותר משנה- הוא יופיע כיד ברישיון הרכב.
מעבר לכך, כיום נסיעה עם שלט "במבחן" פוטרת את הרכב מביצוע מבחן כשירות (טסט), כך שאם לדוגמה מכונית תוקנה אחרי תאונה ועברה לידי הסוחר, הוא יכול לנסוע בה בלי שתעבור טסט. כעת הטסט יהיה חובה גם לרכב שנוסע עם לוחית לבנה "במבחן" (אם כי לא יידרש תשלום עבור הטסט).
עוד שינוי חשוב קובע שורת מגבלות על הלוחיות הלבנות שמיועד למנוע "שימוש לרעה בתווי שלט במבחן על ידי כך שבעל התו לעיתים מעביר את התו לשימוש אחרים תמורת תשלום". רשימת המגבלות כוללות איסור על נסיעה ברכב עם לוחית "במבחן" שלא למטרה ספציפית (למשל העברה למכון רישוי), הגבלה על שעות השימוש בלוחיות "במבחן", קביעת רישום של השימוש בלוחיות רק על ידי מי שהשלט "במבחן" רשום על שמו ומתן סמכויות לשוטרים שיוכלו להוריד מהכביש רכבים שנוסעים עם שלט "במבחן"- מה שלא התאפשר עד היום מכיוון שהשלט מקנה לרכב "חסינות" מהורדה מהכביש בגלל ליקויים.