העסקה המשתלמת של פוטין: רנו מוכרת את אחזקותיה באוטוואז תמורת פחות מחצי שקל
העסקה המשתלמת של פוטין: רנו מוכרת את אחזקותיה באוטוואז תמורת פחות מחצי שקל
בשל הסנקציות על רוסיה, רנו תמכור את אחזקותיה שמהוות 68% מיצרנית הרכב הרוסית אוטוואז ל-"המכון המדעי למחקר רכב ומנועים" הרוסי, תמורת רובל. בנוסף, תעביר החברה את מפעל ייצור מכוניות הרנו והניסאן במוסקבה, לידי העירייה תמורת סכום שהיצרנית לא פירטה
רנו הצרפתית הסתבכה בפרשה לא רצויה ברוסיה בגלל אחזקותיה ב-68% מיצרנית הרכב הרוסית אוטוואז. החברה תמכור את אחזקותיה ל-NAMI, "המכון המדעי המרכזי למחקר רכב ומנועי רכב" הרוסי, תמורת רובל אחד בלבד (45 אגורות). כך עולה מדיווחים של אמצעי התקשורת ברוסיה.
לצד מכירת מותג הרכב אוטוואז (שמייצר את מכוניות לאדה) תעביר רנו את מפעל הייצור של מכוניות הרנו והניסאן לקהל הרוסי במוסקבה, לידי עיריית העיר תמורת סכום שהיצרנית לא פירטה. במסגרת העסקה תוכל רנו העולמית לרכוש בחזרה את חלקה באוטוואז במהלך 5-6 שנים, אך לפי פרסומים ברוסיה תנאי העסקה שלא נחשפו לא יאפשרו לחברה לרכוש בחזרה את אוטוואז באותו רובל אחד סימבולי, אלא ככל הנראה בסכום גבוה משמעותית.
עבור רנו, מכירת אוטוואז היא מכה קשה: לא זו בלבד שרוסיה היא שוק הרכב השני בגודלו בעולם למכוניות רנו אחרי צרפת, ושהמכירות ברוסיה מהוות כ-10% ממכירותיו של קונצרן רנו – כעת תידרש החברה לבצע מחיקות בשווי מיליארדי יורו כדי לפצות על העסקה הגרועה ל"מכירת" אוטוואז.
NAMI שירכוש את אחזקותיה של רנו, הוקם בשנות ה-20 על ידי הממשלה הרוסית במטרה לפתח כלי תחבורה עבור האומה הצעירה, והציג את מכוניתו הראשונה בשנת 1927. לאחר מכן התמקד בעיקר בפיתוח טרקטורים, מכוניות עממיות וגם לא מעט "השאלה" של ידע מערבי ששימש את יצרני הרכב הרוסים. הפיתוח האחרון והמפורסם ביותר שבוצע ב-NAMI היה של "הטנק של פוטין" - אותה לימוזינה נשיאותית שמשמשת את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום יום.
מכירת נתח כה משמעותי ביצרנית רכב גדולה תמורת סכום נמוך במיוחד אינה מהלך נדיר. בשנת 2,000 מכרה ב.מ.וו את רובר תמורת 10 לירות שטרלינג לקונצרן התעשייה הבריטי פניקס, אבל רובר היתה חברה בקשיים שנמכרה כדי לשרוד, לאחר שהופשטה מנכסיה. לעומת זאת לאדה שמיוצרת על ידי אוטוואז היא המכונית הנמכרת ביותר ברוסיה.