סגור
מכונית חשמלית של דיפאל
מכוניות חשמליות של דיפאל. סינית חדשה בדרך לארץ

ניתוח
אם לא תמהר, זה יעלה יותר? מה עומד מאחורי הקמפיינים של יבואני הרכב

היבואנים כבר מזהירים מעליות מחירים בתחילת 2025, אך במועד זה גם יגיעו שלל דגמים חדשים לישראל והתחרות תגבר; לצ'ופרים הללו - כמו עמדות טעינה בחינם או חבילות ביטוח - לעתים יש ערך כספי גבוה יותר משווי הרכב

ספטמבר נמצא במרחק של פחות משבוע, ויבואני הרכב צפויים, כמדי שנה, להתכונן ל"מתקפת הפחדה" על הלקוחות. למתקפה הזו יהיו שותפים לא רק יבואני הרכב אלא גם גופי סחר גדולים אשר נאלצו לרכוש מיבואני הרכב מכוניות חדשות שיבואני הרכב נתקעו איתן, ולמכור אותן כעת עבור יבואני הרכב כמכוניות "יד ראשונה אפס קילומטר".
המסר חד וברור: מדינת ישראל נערכת להעלות לכם את מס הקנייה על המכוניות החשמליות מינואר הקרוב. לנו, מי שמוכרים לכם את המכוניות, לא תהיה ברירה אלא להעלות את המחירים. ואם לא תרכשו כעת מכונית חשמלית חדשה, אתם עלולים להיפגע.
השנה למסרים האלה יש משמעות מיוחדת: נכון לכתיבת שורות אלה, מדינת ישראל עדיין לא קבעה מהו שיעור מס הקנייה שיוטל על רכב חשמלי. כלומר, האפשרויות שעומדות בפני היבואנים והצרכנים הן: מס קנייה בגובה 45% במקום 35% כיום, פלוס מס נסועה על רכב חשמלי מינואר 2026; או לחלופין מס קנייה מלא בגובה 83% שממנו ינוכה סכום בגובה כ־16 אלף שקלים בגין פליטת מזהמים נמוכה.
בנוסף, גל של יצרני רכב סינים יקבלו ממש בקרוב אישורים לשווק באירופה, והמשמעות היא שהם ישווקו גם בישראל. היבואנים יהיו חייבים להכניס את כלי הרכב האלה לישראל לפני ינואר 2025, מועד עליית מס הקנייה, ולכן החודשים הקרובים צפויים להיות עמוסים למדי בכל הקשור ביבוא של מכוניות חשמליות לישראל.
היבואנים יצטרכו לקבל החלטה: האם להתחיל לשווק ב־2024 או ב־2025? לפי הערכות בענף הרכב, חלק ניכר מהשיווק של מותגי הרכב הסינים החדשים צפוי להתחיל כבר השנה, ולצד אלה מותגי הרכב הסינים הוותיקים יותר יצטרכו "לתת פייט" למתחרים החדשים. אחד הטיעונים שיבואני הרכב כבר מתחילים לחלחל בפרסומיהם, לצד כל מיני חברות לסחר ברכב שהיבואנים פרקו אצלן מלאים שלא נמכרו, הוא ש"אם לא תמהרו כעת, תצטרכו לשלם מחירי 2025 עם מס הקנייה הגבוה".
היחידים ששולטים במימוש האיומים הללו הם יבואני הרכב עצמם. הם יושבים על הברז והם מחליטים מתי לפתוח אותו. כנראה שבקרוב היבואנים ידרבנו לקוחות להזמין ולקבל בינואר "מודל 2025 במחירי 2024", אבל המכוניות שיבואני הרכב ימכרו בינואר הן מכוניות ששוחררו ממכס בדצמבר בשיעור מס הקנייה של 2024. כל החלטה לגבות מחירי 2025 על מכוניות ששוחררו ממכס ב־2024 בגלל הבדל של יום בהזמנה היא החלטה שרירותית של יבואן הרכב. כמו כל שנה, יבואני הרכב יצאו במהרה בשלל מבצעים, הטבות סקטוריאליות למועדוני לקוחות ומבצעי "יד ראשונה אפס קילומטר" עם גופי סחר שיחזירו באורח פלא את מחירי המכוניות לרמת 2024. בנוסף, בישראל כבר התרחשו בשנים האחרונות מקרים בהם יבואני הרכב וחברות הסחר התריעו על עליית מחירים מבלי שהדבר קרה. כלומר, לקוחות מיהרו להזמין מכוניות בהסתמך על איומים שלא מומשו.
לכך יש להוסיף את הבעייתיות שבהופעה של מספר גדול של יצרני רכב חדשים בישראל, שכל אחד מהם יהיה מעוניין לתפוס נתח שוק. בהתחשב בתחרות האדירה שצפויה להיווצר בין כל המותגים החדשים האלה, גם יבואני הרכב יודעים שהעלאת מחירי מותגי רכב חדשים שהישראלים לא מכירים בינואר עלולה לפגוע קשות במותגים החדשים. מסיבה זו היינו מהמרים שבקרב המותגים החדשים שיגיעו לישראל, יבואני הרכב אולי יספרו לציבור שאו טו טו המחיר עולה, אבל מאוד יזהרו מלהעלות את המחיר בפועל. בכל מקרה, ייתכן שיבואני הרכב יצטרכו מינואר להעניק ללקוחות "צ'ופרים": טעינה חינמית, עמדות טעינה במתנה, חבילות ביטוח. לכל אלה יש ערך, לפעמים יותר משווי עליית המחיר.
האיום שבאמת יתממש הוא שמה־1 בינואר מחירי אגרת הרישוי לרכב חשמלי יתייקרו ממאות לאלפי שקלים. כל רישיון רכב חשמלי שיונפק החל מה־1 בינואר יהיה יקר יותר. מנגד, כל רישיון רכב חשמלי שיונפק עד ה־31 בדמצבר יהיה רישיון רכב שגובה אגרת הרישוי בו יהיה נמוך. כלומר, לפחות בכל מה שקשור באגרות הרישוי, מי שיבחר מכונית חשמלית מודל 2024 אכן "ירוויח" את ההפרש בין אגרות הרישוי. אבל מי שידרוש מיבואן הרכב לקבל את המכונית בינואר כדי שתהיה "מודל 2025", והרישיון שלה יציין עליה לכביש מה־1 בינואר 2025 יצטרך בכל מקרה לשאת בעלות ההתייקרות של אגרות הרישוי.