בשל מתקפות החות'ים: כלי רכב שהגיעו לישראל - ישתחררו מהמכס בתעריף הישן
בשל מתקפות החות'ים: כלי רכב שהגיעו לישראל - ישתחררו מהמכס בתעריף הישן
משרד האוצר יאפשר ליבואני הרכב לשחרר ממכס מכוניות חשמליות ורכבי פלאג אין הייבריד שהגיעו לישראל לאחר מסע שהתארך בים, אבל ידרוש ליידע את הלקוחות שהרכב שוחרר בתעריף הישן
היום נכנס לתוקף שלב נוסף של מתווה המס הירוק, שבמסגרתו עלה מס הקנייה על מכוניות חשמליות מ- 20% ל- 35% ואילו מס הקנייה על רכבי פלאג אין הייבריד עלה מ- 55% ל- 83%. בימים רגילים כשמהלך רגולטורי כזה נכנס לתוקף ב-1 בינואר אזי יבואני הרכב מצטיידים מבעוד מועד במכוניות ומשחררים אותן ממכס בדצמבר, אבל השנה בגלל מתקפות החות'ים מספר אוניות המכילות כ- 7,000 מכוניות נאלצו להאריך מסלול ובמקום לשוט דרך הים האדום הן מקיפות את אפריקה, מה שמאריך את המסע בשלושה שבועות – כלומר המכוניות שהן נושאות ייפרקו בישראל בקרוב אחרי שמס הקנייה הגבוה נכנס לתוקף.
מכיוון שכך, ביום חמישי האחרון הודיעה רשות המסים כי הרכבים עדיין יוכלו להשתחרר ממכס לפי תעריף מס הקנייה שהיה תקף בדצמבר. בעקבות זאת הופנתה ב"כלכליסט" ביקורת כלפי משרד האוצר והתגייסותו למען קומץ יבואני רכב כדי לאפשר להם להרוויח על כמות זניחה יחסית של מכוניות. עוד נודע כי גם בקרב הדרג המקצועי ברשות המיסים הביעו התנגדויות למהלך.
עם החתימה על הצו, הודיעה רשות המסים כי היבואן יידרש להביא לידיעת הלקוח בעת הצגת המחיר לרכב כי שיעור מס הקנייה שחל על הרכב הוא שיעור המס החל בשנת 2023. כלומר, הרכב שוחרר ממכס בתעריף 2023 הנמוך יותר. לפי רשות המיסים: "התנאי של הבאת שיעור המס לידיעת הלקוח חיוני על מנת לוודא את גלגול הטבת המס במלואה לצרכנים. נוסח היידוע לרכבי פלאג אין יהיה "על הרכב הנרכש חל מס קנייה בשיעור שחל בשנת 2023 העומד על 55%" ולרכבים חשמליים יהיה "על הרכב הנרכש חל מס קנייה בשיעור שחל בשנת 2023 העומד על 20%".
בפועל מדובר בתוספת שאין לה השפעה אמיתית על מחירי הרכב או על מודעות הצרכנים: היום יבואני הרכב החלו לפרסם מחירים חדשים לדגמי 2024 ופרט לטסלה שהעלתה את המחיר בשיעור ניכר (לא בגלל שיקולים של טסלה אלא בגלל עליית המס) רוב יבואני הרכב שפרסמו היום מחירים חדשים עדיין לא העלו את המחירים בשיעור המתבקש כתוצאה מעליית מס הקניה. לדוגמה, יבואנית BYD שלמה מוטורס פרסמה היום מחירונים חדשים המשקפים עלייה של 2,000 שקל בדגמים העממיים, מה שמשקף את העובדה שליבואנית יש ככל הנראה מלאים של רכבים שהגיעו ארצה בחודשים הקודמים. כלומר- סביר להניח שעקב תנאי התחרות בשוק הרכב החשמלי שניכר שנוצרים ממש בימים אלה ומשמרים את מחירי המכוניות החשמליות ברמה נמוכה לפחות עד פסח לדרישת האוצר לגילוי של מועד שחרור הרכב ממכס אין משמעות אמיתית.