ניתוחכשבסין יש תחרות - מחירי הרכב החשמלי יורדים, למה זה לא קורה בישראל?
ניתוח
כשבסין יש תחרות - מחירי הרכב החשמלי יורדים, למה זה לא קורה בישראל?
אף שיצרני הרכב הסינים הגדולים חתמו על מסמך בו התחייבו להימנע ממלחמת מחירים, הם נסוגו מההסכם לאחר שטסלה ביצעה מהלך חד-צדדי והודיעה על מבצע מכירות ללקוחותיה בסין. בישראל לעומת זאת היבואנים קבעו רף תחתון ואינם יורדים ממנו. מה זה עושה למחירים של החשמליות בישראל?
בסוף השבוע התרחש בסין אירוע שממחיש את ההבדלים בין שוק הרכב הישראלי לשוק הרכב הסיני. בשבוע שעבר הודיע CAAM, ארגון הגג של יצרני הרכב בסין, על "מהלך להשבת הסדר לשוק הרכב" שבמסגרתו 16 יצרני רכב סינים גדולים צפויים לחתום על התחייבויות להפסיק את מהלכי הורדות המחירים שהם מנהלים זה שלושה חודשים. לפי הדיווחים, יצרני הרכב חתמו על מסמך התחייבות "לשמירה על סדר בתעשיית הרכב תוך יצירת תחרות הוגנת ומניעת מחירים חריגים". רשימת היצרנים כוללת את GAC, ניאו, צ'רי, BYD, אקספנג, פוטון וגם טסלה. המסמך כולל בין היתר הימנעות מפרסום שגוי, עמידה בסטנדרטים של התעשייה – וחשוב מכל: התחייבות מצד יצרני הרכב לא להיכנס למלחמת מחירים. הסיבה לכך היא ירידה ברווחיות של יצרני הרכב הסינים מאז חודש מרץ האחרון. ההוזלה האחרונה בסין התרחשה שבוע אחרי שאקספנג הודיעה על הוזלה משמעותית של הדגם שלה אשר מתחרה בטסלה מודל Y.
אולם CAAM הודיע בסוף השבוע האחרון כי הוא נסוג מהסעיף החשוב ביותר בהתחייבות: הימנעות ממלחמת מחירים. זאת לאחר שטסלה ביצעה מהלך חד-צדדי זמן קצר אחרי שחתמה על המסמך בו היא מתחייבת לא להיכנס למלחמת מחירים – והודיעה על מבצע מכירות נוסף ללקוחותיה בסין. יצרני הרכב המתחרים בטסלה לא אהבו את המהלך, והבינו שאין להם יכולת לעמוד בתנאים של אי הוזלת מכוניות.
בישראל לעומת זאת מצב בו יצרני רכב מבטיחים שלא יורידו מחירים ואז נסוגים מן ההחלטה נראה כמעט דמיוני. עובדתית, טסלה הורידה מחירים לפני כמה חודשים עד לרמה שמזכירה את החדירה שלה לישראל, אך אצל יבואני הרכב לא נרשמו בכלל הוזלות. כלומר יבואני הרכב קבעו רף מחירים מסוים לרכב חשמלי ואינם יורדים ממנו.
כפי שפורסם ב"כלכליסט" בסוף השבוע, מתחריה של טסלה אינם משווקים את המכוניות בישראל באופן ישיר לצרכן, כך שיבואני הרכב מהווים "חוצץ" שמונע הוזלות בין היתר בשל הרצון לשמור על רווחיות גבוהה והימנעות מפגיעה בערך הגרט של ציי הרכב. עם זאת, גורמים בענף הרכב טוענים כי המלאים של רכב חשמלי אצל היבואנים מתקרבים לממדי הרכב הלא חשמלי, והמשמעות היא שבמהלך החודשים הקרובים היבואנים יהיו חייבים להעניק הנחות במסגרת מבצעי מכירות נקודתיים – ולשנות תמהיל ולמכור יותר מכוניות לחברות הליסינג.