ניתוח כלכליסטהבשורות של ענף הרכב נמצאות במספרי היבוא ולא במסירות
ניתוח כלכליסט
הבשורות של ענף הרכב נמצאות במספרי היבוא ולא במסירות
183 אלף מכוניות נמסרו במחצית הראשונה של השנה, הישג נאה לכל הדעות. אבל הדיווח החשוב אינו זה של יבואני הרכב, אלא של רשות המסים שמסכמת את המכוניות שיובאו לישראל ואת ערך היבוא
בשבוע שעבר געש ענף הרכב הישראלי עם היוודע תוצאות נתוני המסירות החציוניים של שנת 2021. כפי שנחשף ב"כלכליסט" שוק הרכב הישראלי הצליח לעבור את רף 180 אלף המכוניות ולהתייצב על שיא של 183 אלף מכוניות. לכאורה מדובר ב"הישג" נאה, כזה שהושג למרות ולא בזכות: למרות מחסור עולמי בשבבים, למרות העובדה שעשרות אלפי ישראלים מובטלים ולמרות הקורונה. אבל הדיווח החשוב באמת אינו זה של יבואני הרכב אשר יכולים בהחלט להסתכל על הבונוסים של סוף השנה כעובדה מובטחת, אלא זה של רשות המסים שמסכמת את המכוניות שיובאו לישראל ואת ערך היבוא.
הסיבה לכך היא שליבואני הרכב יש כמה "כריות ביטחון" שמסוגלות לבודד את השוק וגם לתמרן את הנתונים בשעת הצורך: כאשר מכונית חדשה מיובאת ארצה היא לא בהכרח נמכרת באותו רגע, יש דרכים להעביר מכוניות למלאים של ציי הרכב ל"צינון" לצורך מכירה אחרי שנה ועוד. אבל הנתונים האמיתיים מסתתרים בדיווחי רשות המסים שמדווחת בדיוק כמה מכוניות נכנסו לישראל וכמה כסף הרוויחה המדינה כאשר המכוניות האלה שוחררו ממכס.
כאן כאמור יש בעיה: עקרונית, שנת שיא של יבוא רכב אמורה לגרום לאנשי רשות המסים לשביעות רצון ניכרת והנתונים שרשות המסים מציגה אכן תומכים בכך- ודי בקלות הודות לקורונה: מינואר עד יוני יובאו 128,671 מכוניות - זינוק של 51.2% ביחס לשנה שעברה. כיצד נתון כזה מתכתב עם העובדה שבישראל נמסרו כ-183 אלף מכוניות חדשות במחצית? הסיבה לכך טמונה במהלך יצירתי שעליו בונה רשות המסים כמעט מדי שנה: כאשר יבואן רכב מדווח על "מסירות" הוא מדווח על מתן מפתח ללקוח. וכמו שקורה מדי שנה, יבואני הרכב מסרו השנה עשרות אלפי מכוניות שהגיעו לישראל בשנה שעברה והמפתח ניתן ללקוח השנה.
כאן טמונה הבעיה הראשונה: מה שחשוב אינו כמה מכוניות נכנסו בשערי המדינה, אלא כמה כסף המכוניות האלה יכניסו לקופת המדינה. והנתונים שמציגה רשות המסים אודות שיעור ההכנסות לעומת ערך יבוא הם בעיתיים. בפשטות: ערך היבוא הוא כמה שוות המכוניות. ההכנסות הן כמובן מה נכנס לכיס מדינת ישראל. ערך היבוא של המכוניות שנכנסו במחצית הראשונה של השנה היה 2.4 מיליארד דולר - עלייה של 71% ביחס לאשתקד אבל ההכנסות בשקלים: 5.2 מיליארד מייצגות עלייה של "רק" 53%.
עלייה כזו שבינה ובין ערך היבוא אין מתאם גבוה היא בעייתית: הרבה מכוניות יקרות נכנסו אבל לא נכנס מהן הרבה כסף. הגורם העיקרי לכך עשוי להיות העובדה שהמכוניות שנכנסו לישראל השנה הן מכוניות נקיות יותר מאלה שנכנסו אשתקד. לא נדרשת יכולת נבואית כדי להבין את תפקידן של טסלה ודומותיה במשוואה הזו וכנראה שגם ברשות המסים מבינים שהכנסות המדינה הולכות ונשחקות.
החודשים הקרובים יהיו אפילו יותר משמעותיים, זאת לאור כניסתן של כמה שחקניות חשמליות עממיות חדשות: היום הודיעה ג'ילי הסינית על הקדמת מועד חדירתה לישראל לשנה הנוכחית. יונדאי איוניק 5, החשמלית העממית של יונדאי תושק בישראל בהמשך החודש ושחקנים נוספים מחכים מעבר לפינה. לכן יכול להיות בהחלט שהשנה הנוכחית תהיה האחרונה שבה ברשות המסים בוחנים את השוק אך לא מתערבים. אם ההכנסות ממיסוי רכב ימשיכו להישחק, מדינת ישראל כבר תמצא דרך להשלים הכנסה במהרה.