סגור

איטליה: הממשלה רוצה להחריג את יצרני מכוניות העל מייצור רכב חשמלי

למרות החלטת האיחוד האירופי כי החל מ-2035 המכוניות שישווקו במדינות החברות באיחוד יהיו לא מזהמות, הודיע שר בממשלת איטליה, כי יצרני נישה של מכוניות על זכאים לפטור זמני

הממשל האיטלקי מקיים שיחות עם האיחוד האירופי במטרה להחריג את יצרני מכוניות העל האיטקיים מהדרישה לייצר רכב חשמלי בלבד בשנת 2035, כך מדווחים אמצעי תקשורת באירופה. "מכונית על" הוא מונח רופף למדי אשר מתאר את רוב התוצרת של פרארי, למבורגיני, מקלארן, אסטון מרטין ויצרניות נוספות: מדובר במכוניות המסוגלות לנסוע במהירות 300 קמ"ש, לזנק ל-100 קמ"ש תוך שניות ספורות, להציג אחיזת כביש מרשימה, להצטיין במסלולי מרוצים ועוד אינספור פרמטרים אשר הופכים מכונית למכונית על ולא ל"סתם" מכונית ספורט או מכונית מהירה.

כיום רוב יצרני מכוניות העל בעולם נמצאים בבעיה: האיחוד האירופי קבע שבשנת 2035 המכוניות אשר ישווקו במדינות האיחוד יהיו כאלה שאינן מזהמות. הבעיה היא שעבור חלק מיצרני מכוניות העל, לצד תכנון השלדה והעיצוב הקיצוני, המנוע הוא לב ליבה של המכונית.

2 צפייה בגלריה
למבורגיני פורטופינו
למבורגיני פורטופינו
למבורגיני הוריקן
(צילום: יצרן)

במקרה של יצרני רכבי העל האיטלקיים, שרבים באיטליה רואים בהם נכס לאומי, מדובר במסורת של הנדסה אשר קיימת משנות הארבעים של המאה הקודמת במקרה של פרארי - ושנות השישים של המאה הקודמת - במקרה של למבורגיני. בעיה נוספת מולה ניצבים יצרני מכוניות העל האיטלקיים נוגעת ללוח זמנים: 14 שנים אשר נותרו עד שנת 2035, השנה שהאיחוד האירופי קבע כשנת היעד למעבר לרכב בלי מזהם עשויות להישמע כפרק זמן ארוך במיוחד, אבל במונחי יצרני רכב מדובר בפרק זמן קצר למדי במונחי מחקר ופיתוח. בפועל, גם למבורגיני וגם פרארי הן יצרניות המבססות את ההיצע שלהן על מגוון מצומצם מאוד של תצורות מנועים, כלומר היצרנית מתכננת מנוע אחד - וגרסאות שונות של המנוע הזה - בנפחים שונים ובמפרטים טכניים שונים, משמשות דגמים שונים של היצרן.
וכאשר מדובר בטכנולוגיה חדשה לחלוטין הנדרשת להחליף מורשת של מעל 50 שנים של ביצועים, היצרן מוצא עצמו בבעיה. אבל- יצור מנוע חשמלי אינו הבעיה היחידה: כפי שהוכיחה הארלי דייוידסון שנאלצה למכור את האופנוע החשמלי שלה תחת מותג אחר, גם הלקוחות אשר רואים במנוע את לב ליבה של המכונית עלולים להיעלם עם היעלמם של המנועים המזהמים.

2 צפייה בגלריה
פרארי
פרארי
פרארי
(צילום: יצרן)

בראיון שהעניק לאחרונה רוברטו צ'ינולאני, השר האחראי על ההיבטים הטכנולוגיים של הגנה על איכות הסביבה ציין כי יצרני מכוניות העל הם יצרני נישה שמוכרים מכוניות בכמויות קטנות יחסית של אלפי יחידות בשנה - מה שמצדיק פטור זמני עבור יצרני מכוניות העל.