מי ינהג במי: הקרב על מערכות המולטימדיה
מי ינהג במי: הקרב על מערכות המולטימדיה
סקר של מקינזי שנערך ב־15 מדינות מצא כי 35% מהרוכשים לא יקנו מכונית בלי מערכת הפעלה שמתממשקת עם הסמארטפון • המערכות המובילות בשוק, של אפל וגוגל, השתלבו עד היום בממשק הקיים ברכב. אלא שהמשוואה משתנה: אם עד כה המכוניות הן ששלטו בסמארטפון, עכשיו ענקיות הטק רוצות לשלוט במכונית • ב־2022 נרכשו מתוך כלי רכב שירותים ב־1.12 מיליארד דולר, וזאת רק ההתחלה • יש יצרני רכב שקיבלו תיאבון והודיעו שיפתחו מערכות משלהם, אך במגרש הזה הם יכולים רק להפסיד
עד כמה חשוב לנהגים שהמכונית שלהם תכלול מערכת הפעלה המתממשקת עם סמארטפון? על פי סקר שערכה חברת הייעוץ העסקי מקינזי, ותוצאותיו פורסמו בארצות הברית בשבוע שעבר, 35% מרוכשי מכוניות חדשות לא יקנו מכונית שנעדרת מערכת הפעלה כזו. המחקר נערך בקרב 30 אלף בעלי רכב ב־15 מדינות שמהוות 80% משוק הרכב העולמי.
כיום יש שתי מערכות הפעלה דומיננטיות שמחברות בין מכשירי סמארטפון ומכוניות: אנדרואיד אוטו של גוגל, שנכנסה לשוק ב־2014, ואפל קאר פליי, שנכנסה לשוק ב־2015. שתי מערכות ההפעלה "מתלבשות" על מערכת המולטימדיה של המכונית, ואז ניתן לתפעל באמצעותה את הסמארטפון להקריא הודעות טקסט, אירועים מלוח השנה וכדומה.
מכוניות חשמליות יודעות "לדבר" עם סמארטפונים בצורה טובה יותר ממכוניות המונעות בדלק. יש להן ממשק משתמש דמוי סמארטפון, הרבה יותר פונקציות שדורשות שליטה באמצעות מסך גדול, והשליטה בהן והניטור שלהן דורשים חיבור לסמארטפון. מכונית חשמלית דורשת חיבור לאפליקציה שמאפשרת לדעת כמה הסוללה שלה טעונה, היא דורשת דרך להעביר את הזמן במשך חצי שעה ויותר כשהרכב נמצא בטעינה מהירה, היא דורשת יכולת ניווט לעמדות טעינה, היא דורשת שליטה מרחוק בשעות שבהן היא תוכל להיטען. 30% מהנסקרים בארצות הברית ציינו שאם ירכשו רכב חשמלי, הם יהיו מוכנים אפילו לשלם כדי שהרכב שלהם יצויד בחיבור לסמארטפון. רק 17% השיבו שיסכימו לשלם על מערכת הפעלה כזו במקרה של מכונית בנזין.
עם העלייה בנתח השוק של המכוניות החשמליות ל־20%, אנו עדים למגמה של היפוך בכיוון השליטה, כלומר אם עד כה המכוניות הן ששלטו בסמארטפון, כיום הסמארטפון הוא שרוצה לשלוט במכוניות. הרכב כבר לא יציג מידע מתוך הסמארטפון אלא להפך, הסמארטפון יציג מידע בנוגע לרכב.
הדור החדש של קאר פליי, שעליו הכריזה אפל לפני כשנתיים, טרם הושק, אבל בשבוע שעבר חשף אתר הטכנולוגיה The Verge שהמערכת של אפל "תשתלט" על המכונית, כלומר מלבד הטענתה באופן אלחוטי בלבד, היא תוכל הלכה למעשה לתפוס פיקוד על תא הנוסעים. המשמעות היא שלמכונית לא יהיה יותר מסך תצוגה של היצרן, אלא מסך של אפל שממנו יתאפשר גם לשלוט על מערכות הרכב הקריטיות, למשל בקרת האקלים.
אפל צפויה להכניס גם מערכת חדשה שהיא מכנה Punch Yhrough, שלמעשה משתלטת באופן מלא על ממשק השליטה. עד כה קומץ יצרני רכב הודיעו שיאפשרו למערכת הזאת להיכנס למכוניות שלהם, אך אין לשכוח שלפני פחות מעשור יצרני רכב גם סירבו לאפשר באופן כללי סינכרון לסמארטפון.
גם גוגל הודיעה לפני חודשיים על גרסה חדשה של אנדרואיד אוטו, אבל זו לא תפרוץ בכוח לרכב, אלא תתממשק איתו בידידות. היא תתמוך במשחקים, תאפשר שליטה בגלישה באינטרנט וצפייה בסרטים.
המשותף לשתי המערכות השונות האלה הוא העובדה שהן למעשה דורשות כעת מהרכב לקבל את הממשק שלהן כתנאי לכניסה לעולם התוכן של המשתמש. כלומר, אם אין חיבור מהדור החדש לסמארטפון, אז בזמן נהיגה המשתמש יהיה מנותק מחלק גדול מחייו (שמנוהלים בסמארטפון). אם הרכב לא יקבל את הממשק של גוגל, המשתמש לא יוכל לצפות בסרטים באמזון במסך של המכונית בזמן טעינה מהירה. בלי הממשק של אפל, אין יכולת להפעיל את המצלמות.
ליצרני הרכב יש כמובן אפשרות למנוע כניסה של אפל וגוגל. יצרניות כמו GM הודיעו שיפתחו מערכות משתמש משלהן, אבל ייתכן שלבעלי המכוניות שרק רוצים שלוחה של הסמארטפון שלהם, זה לא יתאים. רק 35% מהנסקרים של מקינזי הסכימו לעבור למערכת הפעלה שיצרן הרכב יספק. בנוסף לכך, מתוך הנסקרים בארצות הברית רק 28% ציינו שיסכימו להשתמש במערכת ההפעלה של יצרני הרכב. 60% ציינו שימשיכו להשתמש בסמארטפונים שלהם, כלומר יעדיפו להשתמש בטלפון בלי לחבר אותו לרכב. עבור יצרני הרכב, מדובר בהפסד.
המאבק על אינטגרציית הסמארטפונים אינו רק מאבק על הבעלות על מידע, מדובר גם במאבק על תשלומים עתידיים, מה שמכונה "בילינג". כיום לקוחות הרוכשים מכונית מקבלים אותה "קומפלט" עם רשימת מאפיינים שעבורם שילמו בסוכנות. אבל יצרני הרכב כבר החלו להציע פונקציות שונות שניתן לרכוש מיצרן הרכב בתשלום. ב.מ.וו לדוגמה החלה להציע בשווקים מסוימים מכוניות שאפשר לקבל עם חימום לכיסאות, אבל להפעיל את החימום רק בחודשי החורף. לפי פרסומי גוגל, אמזון כבר נמצאת בדור הבא של מערכות אנדרואיד אוטו, ובעתיד השירותים יורחבו, כלומר לקוחות ששוהים בעמדת טעינה וגולשים בטלפון יוכלו לרכוש מוצרים ושירותים מהרכב, ולעשות את זה דרך הסמארטפון באמצעות גוגל או אפל.
אם יצרני הרכב יאפשרו ללקוחות לרכוש שירותים רק דרך יצרן הרכב הם ירוויחו יותר, אבל השירותים שיסופקו יהיו פחות מוכרים ופחות נגישים. אם הם יפעלו דרך אפל וגוגל, השירותים יהיו מוכרים יותר וזמינים להרבה יותר אנשים, אבל הם יצטרכו לוותר על נתח מהרווח.
לפי נתוני פירמת האנליסטים Fortune Business Insights, היקף שוק הבילינג (תשלומים) של שירותים שנרכשו מתוך כלי רכב בשנת 2022 היה 1.12 מיליארד דולר - והשוק עודנו בחיתוליו. מי ינצח במאבק בין יצרני הרכב וחברות הסמארטפון? לעת עתה אפל וגוגל מנצחות. אם יצרני הרכב יחפצו להילחם בהן, הדרך היחידה שלהן תהיה לייצר סמארטפונים של יונדאי, טויוטה ומרצדס בנץ.