בשבוע הקרוב: יצרנית הרכב הגרמנית תיקרא על שם נכדה של רב
בשבוע הקרוב: יצרנית הרכב הגרמנית תיקרא על שם נכדה של רב
ב-1 בפברואר, יצרנית הרכב הגרמנית הוותיקה בעולם תשנה את שמה מדיימלר AG למרצדס בנץ AG. הסיבה לשינוי טכנית מצד אחד, אך שורשיה נעוצים בתחילת המאה ה-20, וקשורים לרב אירופי מוכר, בנו שהיה איש עסקים ממולח וסוחר מכוניות מבריק, ובתו הקטנה, מרצדס
בשבוע הקרוב יתרחש מהפך היסטורי ביצרנית הרכב הגרמנית הוותיקה ביותר בעולם: דיימלר AG הגרמנית, החברה האם של מרצדס בנץ, תקבל ב-1 בפברואר שם חדש: מרצדס בנץ AG.
הסיבה לבחירה בשם (הלא ממש בלתי מוכר) "מרצדס בנץ AG" אינה מקרית. מחד היא טכנית לחלוטין, ומאידך היא גם מיועדת ליצירת ערך: בשנה שעברה התפצלה דיימלר בנץ הגרמנית לשתי חטיבות – של משאיות ושל מכוניות פרטיות – והשם החדש נובע מכך שהחברה עוסקת במכירה של מכוניות מרצדס בנץ (כפי שעשתה שנים).
אולם בפועל, יש למהלך עוד משמעות חשובה: מעטים שאינם בקיאים בהיסטוריה של ענף הרכב יודעים מהי מכונית דיימלר. לעומת זאת, "מרצדס" הוא אחד המותגים החזקים בעולם וכאשר מדובר בחברה ששווה כ-77 מיליארד יורו - כמובן שלשמה של החברה יש משמעות.
אבל מעבר למשמעות השיווקית, השם "מרצדס" היה בכלל שמה של עלמה צעירה, נכדתו של רב, שאביה אהב מכוניות. במקור, דיימלר AG היתה בעצם תוצאה של מהלך שבוצע בשנת 1924, שבמסגרתו שתי חברות חתמו על הסכם שיתוף פעולה: האחת, בעלת שם פשוט: "בנץ ושותפים" בבעלותו של קארל בנץ, והשנייה בעלת השם הגרמני היותר טיפוסי :"החברה ליצור ותכנון מנועים של דיימלר" בבעלותם של גוטליב דיימלר ושותפו וילהלם מייבאך (החברה של דיימלר היתה זו שהגתה סמל של כוכב בעל שלושה קצוות - שמסמלים את חוזקם של מנועי דיימלר באוויר, בים וביבשה). בשנת 1926 החברות התמזגו וכך נולדה דיימלר בנץ AG, שהיא בפועל הגלגול ההיסטורי הראשון של דיימלר AG. היצרנית החדשה ייצרה כמובן מכוניות – וכדי לא לבלבל את הלקוחות הוחלט לקרוא לכל המכוניות "מרצדס בנץ". שם שמורכב משמה של סלבריטאית יהודיה - "מרצדס" - ושמו של קארל בנץ.
אך מדוע דווקא "מרצדס"? הסיבה טמונה בשנת 1900, כאשר דיימלר יצרה מכונית יוקרתית ומיוחדת עבור אחד מלקוחותיה היותר ססגוניים: אמיל ילינק. אביו של אמיל ילינק היה הרב אהרון ילינק, או אדולף ילינק, שנחשב לראשון שחקר את הקבלה באופן מדעי ולרבה הראשי של וינה. רשימותיו של הרב ילינק בנושא חקר היהדות שמורות בישראל בספרייה הלאומית, אבל בנו אמיל לא הלך בדרכיו אלא פנה לעולם העסקים – והמכוניות.
אמיל ילינק כיהן בין היתר כדיפלומט, כסוכן ביטוח וגם כסוחר בטבק, עד שגילה את ייעודו האמיתי: סוכן מכוניות יוקרה. לאחר משא ומתן עם דיימלר הפך ילינק לסוכן הגדול ביותר באירופה של המכוניות הגרמניות. יתרה מזאת: ילינק הבין במהרה שהמעמד הגבוה חפץ במכוניות והדרך הטובה ביותר למכור אותן היא להצליח במירוצים. באותם ימים סוכנים יכלו לבקש מיצרני הרכב מכוניות במפרט מיוחד - וילינק ביקש מדיימלר שיתכנן עבורו מכונית מרוץ – תמורת 550 אלף גולדמארק. דיימלר הסכים לאחר שילינק רשם את אחת ההזמנות הגדולות ביותר בהיסטוריה של המותג: 36 מכוניות, ואפילו הסכים לדרישתו המעט מוזרה של ילינק שהיה איש שיווק וגם אב אוהב: להעניק למכוניות את שמה של בתו.
מרצדס אדריאנה רמונה מנואלה ילינק, או בקיצור "מרצדס", היתה ביתם של אמיל ורחל ילינק. כשהיתה בת 12 שמה התנוסס על חזיתה של מכונית יוקרה. כשהיתה בת 13 דיוקן ענק שלה כבר הופיע מעל דוכן דיימלר בתערוכת הרכב בפריז. כשהיתה בת 14 שינה אביה אמיל ילינק את שמו ל"אמיל ילינק מרצדס", מהלך מובן לנוכח העובדה שבשנת 1909 ילינק היה סוכן מרצדס המצליח ביותר בעולם עם מכירות שנתיות של 600 יחידות, מה שבפועל הפך אותו למיליונר.
אבל מכאן מצבה של משפחת ילינק הידרדר: ילינק מצא עצמו בלב קנוניה לאומית בעיצומה של מלחמת אוסטרו-הונגריה, נמלט לצרפת, שב להונגריה, הואשם בהעלמות מס וגם בריגול ובסופו של דבר נפטר בגיל 64. גורלה של מרצדס לא היה טוב יותר: בשנת 1909 הופיעו דיווחים בתקשורת הצרפתית על חתונת ביתו של אמיל ילינק מרצדס עם ברון גרמני, קארל פריהר וון שלוסר - אבל עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה עלו נישואי מרצדס על שרטון והזוג התגרש, לא לפני שמרצדס נטשה את שני ילדיה. לאחר מכן נישאה מרצדס שוב לברון נוסף, אבל גם נישואים אלה לא האריכו ימים: מרצדס נפטרה מסרטן בגיל 39 ונקברה בבית העלמין היהודי בווינה לצד סבה, הרב הראשי של וינה. אמיל ילינק קבור לצד אשתו רחל בבית עלמין בניס, צרפת.
ילינק עצמו עזב את דירקטוריון מרצדס בשנת 1909 והאגדה מספרת שבתו, שהיתה בפועל הסלבריטאית הראשונה של עולם הרכב, סלדה מהפרסום הרב שהביאו לה המכוניות שנשאו את שמה, עד כדי כך שהשתבשה עליה דעתה. בשנת 1998 הפכה "דיימלר בנץ AG" ל"דיימלר קרייזלר AG" לאחר האיחוד הכושל עם קרייזלר האמריקאית שהסתיים בשנת 2007 – אז הפכה החברה ל"דיימלר AG" – ומהשבוע הבא, כאמור: מרצדס בנץ AG.