בקרוב אצלנו: המערכת שמגבילה את מהירות הרכב תהפוך לחובה באירופה בחודש הבא
בקרוב אצלנו: המערכת שמגבילה את מהירות הרכב תהפוך לחובה באירופה בחודש הבא
כל מכונית חדשה שתשווק באירופה תצויד במערכת שנקראת ISA, שמגבילה את מהירות הנסיעה של הרכב. חובת ההתקנה של המערכת במכוניות עם תקינה אירופית תחל בישראל בינואר 2025, כאשר היא צפויה לייקר את מחיר המכוניות בעשרות עד מאות דולרים
לתשומת לב רוכשי המכוניות בישראל: החל בחודש הבא, כל מכונית חדשה שתשווק באירופה תצויד במערכת שנקראת ISA, שמטרתה היא להגביל את מהירות הנסיעה של הרכב.
חלק מהמכוניות שמיובאות לישראל כבר מצוידות במערכת הזאת אבל לעת עתה מדובר במספר מצומצם. היקף היבוא של מכוניות שמצוידות במערכת הזאת יחל לעלות כבר בחודש הבא, אך מינואר הקרוב כל מכונית חדשה בתקינה אירופית שתשווק בישראל תחויב בהתקנת המערכת. עצם חובת התקנת המערכת מייצרת בעיות טכניות עבור שוק הרכב הישראלי וכצפוי: כבר יש יבואני רכב שמצאו דרך להתמודד עם הבעיה.
מעט על מערכות ISA :ISA הוא ראשי תיבות של INTELLIGENT SPEED ASSISTANCE – כלומר סייען מהירות חכם.
סייען המהירות החכם הוא מערכת שמבוססת על חיישנים שמסוגלים "לקרוא" את מהירות הנסיעה המותרת שמוצגת על תמרורים אליהם הרכב מתקרב. אם הרכב נוסע במהירות יותר גבוהה מזו שמוצגת על התמרור, אז הרכב יזהיר את הנהג באמצעות צפצופים ורטט של ההגה. מערכת ISA היא מערכת שמתחילה לעבוד בצורה אוטומטית כאשר הרכב מותנע. מי שרוצה שמערכת ISA לא תצפצף בכל פעם שהוא עובר על פני תמרור מהירות ומהירותו אינה מספיק נמוכה, חייב לבטל את פעולת המערכת בתחילת כל נסיעה.
כיום בעולם יש כמה סוגים של "תקינה לרכב" כלומר מכלול של חוקים ותקנות התקפים לגבי יבשת מסוימת. בעולם יש תקינה אירופית, אמריקאית, קנדית, סינית, דרום אמריקאית ועוד. התקינה שדורשת את הימצאה של מערכת ISA היא התקינה האירופית - כלומר כל יצרן רכב שרוצה לשווק מכונית באירופה, גם אם הוא סיני שמייצר בסין וגם אם הוא צרפתי שמייצר בצ'כיה חייב רכב שיעמוד בתקינה האירופית. מבחינה חוקית, האיחוד האירופי החל לדרוש מערכות ISA בשנת 2022 למשך שנתיים של "תקופת הסתגלות". אבל תקופת ההסתגלות הזאת תסתיים בחודש הבא, ואז כל דגם חדש של מכונית שישווק באירופה יהיה חייב מערכת ISA.
שוק הרכב בישראל פועל לפי שלושה סוגים של תקינה: אירופית, אמריקאית וקנדית (הסיבה לבחירה של ישראל בתקינה קנדית היא מעניינת: מדובר במדינה שבה משווקות מכוניות שמיועדות לשוק האמריקאי, אבל שעוני המהירות שלהן מציגים מהירות בקילומטרים לשעה ולא במיילים לשעה). וזה אומר שמה שמחייב את אירופה מחייב גם את ישראל. אבל בישראל ניתנה "תקופת הסתגלות" קצרה נוספת של חמישה חודשים, כלומר כל דגם של רכב חדש שמיוצר בתקינה אירופית מהחודש הבא יהיה חייב מערכת ISA - והיבוא לישראל של הרכבים האלה שמצוידים במערכת ISA יהיה בגדר חובה מינואר. משמע בחודש הבא שוק הרכב האירופי יוצף ברכבים שמצוידים במערכת ISA- מ ה שיעלה משמעותית את היקף יבואם לישראל. ואז בינואר המערכת הזאת בכל מקרה תהפוך למערכת שהיא חובה בישראל ברכב בתקינה אירופית.
מערכת ISA אינה מערכת זולה: להערכת גורמים בענף הרכב הימצאה של מערכת ISA מייקר את מחירה של מכונית בשיעור שנע בין עשרות למאות דולרים. יבואני הרכב מצידם מקווים שהמערכת תיכלל בטבלת מערכות הבטיחות המקבלות זיכוי מס, אבל כנראה שהיקף הזיכוי הכספי לא ישתווה למחיר המערכת. מעבר לכך, גם כיום יבואני רכב עדיין חווים בעיות הנוגעות ליכולתן של מערכות ISA לקרוא תמרורי מהירות בישראל, מה שדורש התאמה של החיישנים של הרכבים.
כיצד יבואני הרכב יתמודדו עם חובת הימצא המערכת? כמה אפשרויות. ראשית, השיטה המוכרת של ייבוא מאסיבי של מכוניות בדצמבר ושחרורן ממכס לפני כניסת התקינה לתוקף בינואר 2025. אפשרות נוספת שאינה זמינה לכל יבואני הרכב היא להתנתק מהתקינה האירופית ולהחליפה בתקינה אחרת. כלומר לייבא ארצה מכוניות שהתקינה שלהן אינה אירופית. לדוגמה: אם יש רכב מסוים של יצרנית שמשווקת אותו גם באירופה וגם בקנדה, יבואן הרכב יבקש לקבל עבור שוק הרכב הישראלי את הדגם שעומד בכללי התקינה הקנדית. כיום יש יצרנים שמייצרים דגמים מסוימים ביפן או בקוריאה עבור אירופה - וגם עבור ארה"ב וקנדה, למשל יונדאי, קיה, מאזדה וסובארו. יבוא של רכבים שעומדים בתקינה הקנדית פוטרת אותם ממערכת ISA.