איום גלובלי? סין היא יצואנית הרכב הגדולה בעולם
איום גלובלי? סין היא יצואנית הרכב הגדולה בעולם
המכס הסיני פרסם נתונים שלפיהם בשליש הראשון של השנה ייצאה סין 1.069 מיליון מכוניות חדשות. החברות המובילות הן SAIC, צ'רי וטסלה סין
סין ייצאה 1.069 מיליון מכוניות חדשות בשליש הראשון השנה, כך עולה מנתונים שפרסם המכס הסיני. נתון זה, לפי טענת המכס הסיני, מציב את סין במקום הראשון בעולם בהיקפי יצוא רכב. במקום השני נמצאת יפן, אשר ייצאה בתקופה זו 1.047 מיליון מכוניות.
עם זאת החלוקה ליצוא לפי מדינות עלולה לתעתע משום שיצרני הרכב הקוריאנים והאירופים מייצרים גם במפעלים שאינם ממוקמים במדינת האם שלהם. למשל טויוטה היפנית מייצרת באירופה ובטורקיה, יונדאי הקוריאנית מייצרת בטורקיה וגם בצ'כיה. לעומת זאת, יצרני הרכב הסינים אינם מייצרים כמעט מחוץ לסין, אך יצרני הרכב המערביים כן מייצרים בסין: טסלה, וולוו, אפילו ב.מ.וו מייצרות בסין מכוניות המיועדות ליצוא.
לפי נתוני המכס הסיני, היצואנית הגדולה ביותר של מכוניות מסין היא יצרנית הרכב הסינית SAIC – עם כ־310 אלף מכוניות. אחריה נמצאת צ'רי עם כ־240 אלף מכוניות. טסלה סין ייצאה כ־128 אלף מכוניות. צ'אנגאן ייצאה 117 אלף מכוניות, וג'ילי במקום החמישי ייצאה 76 אלף מכוניות. BYD, אשר נחשבת כיום למכונית החשמלית הנמכרת בישראל, נמצאת במקום התשיעי עם 58 אלף מכוניות.
לפי נתוני המכס הסיני, המדינה אליה מיוצאות הכי הרבה מכוניות אשר מיוצרות בסין היא רוסיה, שיצרני הרכב המערביים צמצמו בה את פעילותם באופן ניכר מאז הפלישה לאוקראינה.
בבחינת רשימת היצוא של רכבים שהם סיניים, ולא מיוצרים על ידי יצרני רכב מערביים בסין, עולה תמונה שונה: המדינה שאליה מיוצאים הכי הרבה רכבים סיניים היא מצרים. אחריה דרום אפריקה, ערב הסעודית, הודו ותאילנד. ישראל אינה ממוקמת ברשימה זו, אשר מפרטת את השווקים הגדולים ביותר בעולם לרכב של יצרני רכב סינים.