סגור
משאית חשמלית של מרצדס
משאית חשמלית של מרצדס (צילום: מרצדס בנץ)

בלעדי
"חיסכון בדלק וצמצום פליטות מזהמים": צה"ל רוצה להצטייד במשאיות חשמליות

מינהל הרכש במשרד הביטחון הפיץ קול קורא בקרב יבואני הרכב הכבד להצטיידות במשאיות יחידתיות, שישמשו להובלת ציוד גדודי

צה"ל בוחן הצטיידות במשאיות חשמליות - כך עולה מקול קורא שהפיץ השבוע מינהל הרכש במשרד הביטחון בקרב יבואני הרכב הכבד.
מדובר במשאיות יחידתיות, שבניגוד למשאיות הכבדות המשמשות למשל כראשי גורר לטנקים, מיועדות להובלת ציוד גדודי. כיום עיקר המשאיות היחידתיות הן משאיות מתוצרת דאף ההולנדית.
על פי עיקרי המסמך שהופץ בקרב יבואני הרכב הכבד, משרד הביטחון החל בתהליך הבדיקה למשאיות שטווחי הנסיעה שלהן אינם גדולים כמו אלה של המשאיות הכבדות, הנוסעות מאות קילומטרים מצפון לדרום. במסמך נכתב כי "לצורך בחינת התייעלות כלכלית וחדשנות משק התובלה בצה"ל, עלה רעיון לשימוש במשאיות יחידתיות חשמליות ביחידות ומרחבים שבהם טווחי הנסיעה הנדרשים יכולים להתאים. שימוש במשאיות חשמליות יאפשר חיסכון רב של דלק ויצמצם פליטות מזהמים במרחבים שהמשאיות יופעלו בהן".
המשאיות החשמליות שמשרד הביטחון מביע בהן עניין אינן הרכבים החשמליים הראשונים שייכנסו לשירות פעיל: ב-2021 זכתה קאר איסט, יבואנית MG, במכרז להספקת רכבים חשמליים המבצעים פעילות שיטור במתחם הקריה. אך מהלך ההצטיידות המשמעותי של משרד הביטחון ברכב חשמלי נדחה לעת עתה: כפי שנחשף ב"כלכליסט", משרד הביטחון נערך לפרסום מכרז ליסינג אשתקד, שבמסגרתו היו אמורות 25% מן המכוניות הצמודות לרס"נים ונגדים בכירים להיות חשמליות – אך בעקבות המלחמה הוארך תוקף ההתקשרות עם חברות הליסינג.