מה וכמה להזמין? סוף השנה מתקרב וליבואני הרכב אין תשובות
מה וכמה להזמין? סוף השנה מתקרב וליבואני הרכב אין תשובות
היבואנים נוהגים לשחרר את המכוניות ממכס בדצמבר כדי להינות מעליית המחיר בינואר. אבל השנה מחיר הרכבים לוט בערפל בגלל גובה מס הקנייה הבלתי ידוע, ויש להזמין את המכוניות ממש עכשיו בגלל התארכות המסע הימי עקב האיום החות'י
חודש אוגוסט הוא חודש חשוב עבור יבואני הרכב בישראל - ועל כך יעידו שפע מבצעי המכירות של יבואני הרכב בימים אלה. אוגוסט הוא בדרך כלל החודש האחרון בו יבואני הרכב באופן מסורתי "מנקים מחסן" במבצעי מכירות, מכיוון שספטמבר הוא חודש של חגים ונופשים, בו הישראלים לא קונים מכוניות ולא מקבלים מכוניות, ואוקטובר הוא חודש "מת" בגלל שהלקוחות מחכים לשנת הדגם החדשה. אבל השנה אוגוסט יקבל משמעות חדשה ומיוחדת: החודש בו מנהלים מו"מ מול יצרני הרכב על המכוניות של דצמבר.
מדוע דווקא אוגוסט 2024 הוא חודש כה חשוב? ההסבר מורכב ומלא תפניות ובעיות טכניות: כיום, על מכוניות חדשות שנמכרות בישראל מוטל מס קנייה שמחושב לפי שיטת ההנעה של הרכב. מס הקנייה המרבי שניתן להטיל על רכב הוא 83%, אבל מדינת ישראל "מתחילה נמוך" עם מס הקנייה המוטל על רכבים שיש להם טכנולוגיית הנעה נקייה וחדשנית.
כך, מס הקנייה על רכב היברידי ורכבי פלאג אין הייבריד החלו נמוכים אך שניהם הגיעו ל־83%. מס הקנייה על רכב חשמלי החל ב־10%, וכחלק ממנגנון אוטומטי שנקבע ב־2019, עלה ל־20% וכיום הוא עומד על 35%. בינואר הקרוב מס הקנייה על הרכב החשמלי יעלה שוב.
יבואני הרכב למדו תכסיס להתמודד עם מס הקנייה: הם משחררים את המכוניות ממכס בדצמבר, במס הקנייה הנמוך. לאחר מכן מס הקנייה עולה בינואר - היבואנים מוכרים את הרכב במחיר החדש והגבוה עקב עליית מס הקנייה. המכוניות היחידות שליבואני הרכב כדאי לייבאן לשחרור ממכס בדצמבר הן החשמליות, וכיום רוב החשמליות הן סיניות. האיום החות'י טרף את כללי המשחק: האוניות זקוקות לעוד שלושה שבועות בים, כך שהיבואנים יאלצו להזמינן באוגוסט ולא בספטמבר. המכוניות נפרקות בנמלים ביוון ובאיטליה והמשמעות היא שהמסע שלהן מתארך בחודש. כלומר, הם צריכים להזמין מכוניות מודל 2025 ממש בקרוב.
מלאכתם של יבואני הרכב אמורה להיות קלה: ההזמנות מוקדמות בחודש. אבל כאן יש בעיה אחרת, החמורה מכולן: אף אחד לא יודע בשלב זה מה גובה מס הקנייה שיוטל על מכוניות חשמליות בשנה הבאה. לא מדובר בטעות: גם ברשות המיסים לא מסוגלים לומר כרגע מה יהיה גובה מס הקנייה על רכב חשמלי עוד קצת יותר מארבעה חודשים מהיום.
גזירת מס הנסועה
הבעיה טמונה במשרד האוצר. כיום יש שני מתווים לעליית מס הקנייה בינואר: לפי המתווה הראשון, מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה מ־35% כיום ל־45% בינואר הקרוב. זהו המתווה המקורי שהוצג על ידי משרד האוצר במסגרת חוק ההסדרים.
אם מתווה מדורג לא יוכרז, מס הקנייה על רכב חשמלי יטוס מ־35% למיסוי המלא הקיים: 83%. בשני המקרים, ליבואני הרכב שיצטרכו בקרוב להזמין מכוניות מחו"ל יש בעיה: הסיבה העיקרית לרכישת רכב חשמלי היא החיסכון, ויבואני הרכב עלולים למצוא עצמם במצב בו הם מחזיקים במלאים שלא ניתן למכור, אבל מסיבות שונות.
בתרחיש הראשון, מס הקנייה יעלה ל־45%, עלייה קטנה יחסית שתייקר את המחירים באלפי שקלים, אבל "בתמורה" המדינה תכריז על מס נסועה. האפשרות השנייה היא שמס הקנייה על הרכב יזנק ל־83% באופן אוטומטי, ואז יבואני הרכב ימצאו עצמם במצב אבסורדי לא פחות: הם ישחררו את הרכבים ממכס בדצמבר ואז יתמחרו אותם גבוה בגלל עליית מס הקנייה המשמעותית. לנוכח דילמה זו, יבואני הרכב צריכים כעת להחליט על היקפי מלאים להזמנה, עם לחץ מצד החות'ים מצד אחד, משרד האוצר מצד שני, ועם מלחמה ברקע. פתרון כנראה לא יימצא בזמן הקרוב, אלא אם יוכרז על מתווה פשרה, למשל העלאה של מס הקנייה על רכב חשמלי ב־10% בלי מס נסועה. בהתחשב בצורך של המדינה בהכנסות, כנראה שמדובר בפנטזיה בלבד.