סגור

ניתוח
הסיוט של בעלי הרכב החשמלי התממש, ואפילו לא שמתם לב

לפי הערכות, עד שליש מ-368 עמדות הטעינה הציבוריות בישראל קרסו אתמול למשך כמה שעות לאחר שנותקו מהאספקה של חברת ABB העולמית, והותירו את הנהגים מיואשים; מדובר במצב מדאיג, במיוחד במקרה שבו גוף ציבורי יסתמך על אספקה מגורם בודד

אתמול (ה') התרחש בישראל אירוע, שיצרני הרכב החשמלי וספקיו לא היו רוצים שהצרכנים בישראל יידעו אודותיו.


כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט", בשעות הבוקר "השתתקו" לפתע עמדות טעינה ציבוריות לרכב חשמלי ברחבי הארץ. כיום יש בישראל בחלוקה גסה שני סוגים של עמדות טעינה: פרטיות, כלומר בביתו של אדם, וציבוריות, מהן יש בישראל 368. האחרונות משרתות כמה ספקי טעינה, כמו טסלה, אפקון, ג'ינרג'י, אי.וי אדג' ודומותיהן. אתמול אחוז נאה מהן הושבת.

2 צפייה בגלריה
עמדת טעינה ל רכב חשמלי תחנת דלק טן 10
עמדת טעינה ל רכב חשמלי תחנת דלק טן 10
עמדת טעינה של ג'ינרג'
(צילום: ג'ינרג'י)

כמה עמדות טעינה הושבתו? קשה לדעת באמת, כי גם חברות הטעינה אינן שמחות לבשר לציבור כי העמדות לא עובדות. אבל גורמים בחברות טעינה מדברים על סדר גודל של עד שליש מהעמדות שפרוסות ברחבי ישראל.
אתמול, בעת מבחן לרכב חשמלי שביצע "כלכליסט", השתרכו תורים של לקוחות מיואשים שניסו ללא הועיל לטעון את המכונית בעמדות הציבוריות, מה שבפועל השאיר אותם במצב בו מכוניותיהם לא יכולות להמשיך לנסוע. יש לציין כי הבעיה בעמדות הטעינה טופלה לאחר כמה שעות ובקושי זכתה לאזכורים ולמעשה אפילו הודעות שפרסמה חברת אפקון בעמוד הפייסבוק שלה כבר נעלמו ממנו. אבל כל אלה אינם משנים עובדה מטרידה: במשך כמה שעות מי שנהג בישראל ברכב חשמלי לא יכל להטעין את המכונית, אלא אם יכול היה להגיע הביתה או לעמדה ציבורית תקינה.

מה יקרה למי שמחויב לספק מסוים?

יש להדגיש: הפגיעה נכון לאתמול הורגשה בקרב לקוחות ג'ינרג'י ואפקון. התקלה המסתורית, כך מתברר היום, לא החלה בישראל אלא מדובר דווקא בתקלה כלל עולמית.

2 צפייה בגלריה
רכב חשמלי. יונדאי קונה ev.  עמדת טעינה לרכב חשמלי.   עמדת טעינה אפקון.  תחנת טעינה כביש 6
רכב חשמלי. יונדאי קונה ev.  עמדת טעינה לרכב חשמלי.   עמדת טעינה אפקון.  תחנת טעינה כביש 6
עמדת טעינה של אפקון בכביש 6
(תומר הדר)

בפורום פנימי של ספקית האנרגיה האירופית ABB, אשר משרת את כל החברות אשר עושות שימוש במתקנים של החברה הופיעה אתמול הודעה מיוחדת שאינה זמינה לציבור הרחב. היא קובעת כי בדיוק בשעה 08:55 "מספר גדול של מטענים ברחבי העולם נותקו מן הרשת. אנו חוקרים נושא זה בעדיפות גבוהה", לשון הודעת ABB לספקיה.
המשמעות בישראל ולמעשה במדינות רבות היתה שכל מי שמסתמך בעמדות הטעינה הציבוריות על התשתית של ABB עלול למצוא עצמו בלי יכולת להטעין את המכונית.
חשוב להדגיש: מי שאתמול רצה לטעון את הרכב החשמלי יכול היה פשוט לבחור בעמדה אחרת, לא של ABB, בדיוק כפי שאם הדלק בחברת "פז" היה אוזל, אזי היה ניתן לרכוש דלק מחברת "דור". אבל חשוב גם לציין שברכב חשמלי מדובר לעתים במצב שונה בו כמות גדולה של רכבים, למשל של ארגון מסוים, מחויבת לספק אחר. לדוגמה: לא מעט גופים גדולים במשק וגם מדינת ישראל עצמה נערכים לקבלת רכב חשמלי ובמקביל גם להתקנת רשת טעינה. רשת טעינה שתדרוש למשל הסתמכות על ספק אחד שיאפשר לכל הניידות החשמליות של המשטרה להיטען, עלולה בהחלט לייצר תרחיש בעייתי במקרה הבלתי נמנע שתקלה כזו תחזור על עצמה.