סגור
אולם תצוגה קיה
אולם תצוגה. הרכבים הקטנים צפויים להתייקר בשל שינוי שיטת חישוב המזהמים

מביטול הטבות לרכב חשמלי ועד זינוק בעלויות המשלוח: מחירי המכוניות יעלו בינואר

בתחילת 2025 שורת גורמים תוביל להתייקרות משמעותית במחירי רכבים חדשים. ההטבה על מס קנייה תפגע בחלק מהדגמים, מס הקנייה לרכב חשמלי יזנק, ואחסון רכבים באירופה יגרור עלויות נוספות

על עובדה אחת בשוק הרכב הישראלי לא ניתן להתווכח: בינואר 2025 כל המכוניות החדשות, ולא רק החשמליות או ההיברידיות, יתייקרו משמעותית משלל סיבות. כלכליסט סוקר את הגורמים העיקריים להתייקרות הצפויה.
שינוי נוסחת חישוב המזהמים ההיברידיים והקטנים צפויים להיפגע
רשות המסים נערכת בימים אלה להפיץ בקרב יבואני הרכב את נוסחת החישוב החדשה שלפיה יחושב שיעור ההטבות ממס הקנייה למכוניות לא חשמליות. כיום על כל המכוניות החדשות שמשווקות בארץ שאינן חשמליות מוטל מס קנייה של 83%. לצד המקל יש גם גזר: ממס הקנייה מופחת סכום שיכול להגיע ל־17 אלף שקל, בהתאם להרכב של חמישה מזהמים שהרכב פולט: פחמימנים, פחמן דו־חמצני וגזים רעילים שונים. ככל שהרכב פולט יותר מזהמים, כך שיעור המס שיופחת קטן. המס על רכב שפולט מזהמים רבים, לא יופחת כלל.
המזהמים שכל רכב פולט מסווגים אותו לפי קבוצות זיהום של משרד התחבורה. אם הרכב מזהם מעט, ושייך למשל לקבוצת זיהום 2 או 3 (קבוצה 1 שייכת לרכב חשמלי), הוא יקבל הטבת מס נאה של כ־15 אלף שקל. רכב מזהם מאוד לא יקבל דבר וישלם את מלוא המס, בגובה 83%. אבל הנוסחה הזאת שלפיה מחשבים כמה מס יוטל על הרכב אינה נוסחה קבועה: המשקל של המזהמים שמופיע בנוסחה הזאת משתנה. נוסחת החישוב הזאת מתעדכנת מדי שנתיים והעדכון החדש צפוי להתפרסם בעוד כמה שבועות. רשות המסים יכולה, למשל, לקבוע שבנוסחת החישוב יעלה המשקל היחסי של הפחמימנים, וכל רכב שיש לו פליטת פחמימנים גבוהה - ייפגע. בענף הרכב כבר מעריכים שהעדכון יפגע בשני סוגי רכבים: ההיברידיים והרכבים הקטנים, שבכל מקרה מספרם בארץ כיום זעום. בשבועות האחרונים החל שיווק כמה דגמי סופר מיני חדשים שמחירם נע סביב 130 אלף שקל.
התייקרות הטסטים לרכב החשמלי מ־600 שקל לכ־2,500 שקל בממוצע
בין שיבואני הרכב ירצו ובין שלא, ההתייקרות הבאה אינה קשורה כלל למיסוי: משרד התחבורה ביטל השנה את הטבת הרישוי למכוניות חשמליות, כך שמחיר אגרת הרישוי למכונית חשמלית חדשה עלה.
לעומת 600 שקל, מחיר האגרה כיום, יעלה המחיר מינואר למחיר אגרה זהה לשל מכונית בנזין, כלומר לפי מחיר המחירון של הרכב. מכיוון שמכוניות חשמליות אינן זולות ברובן, רכב שמחירו נע בין 179 ל–230 אלף שקל יהיה חייב באגרת רישוי של 2,500 שקל. אם מטפסים לטריטוריה של דגמי הביצועים של טסלה מודל Y או אקספנג P6, מחיר האגרה יעלה ל־3,600 שקל.
עליית מס הקנייה על רכב חשמלי עלול לזנק מ־35% ל־83%
מה שיעור מס הקנייה שיוטל על רכב חשמלי בינואר הקרוב? איש לא יודע את התשובה לכך. כיום מס הקנייה על רכב חשמלי בארץ מתעדכן מדי ינואר, והוא עומד על 35%. במקור חוק התקציב היה אמור לעגן את העלייה ההדרגתית של מס הקנייה על הרכב החשמלי אבל עם סייגים: המס אמור היה לעלות בינואר ל־45%, אבל לצידו צריך היה גם להיסגר הסכם על הטלת מס נסועה מינואר 2026.
ההצעה הזאת, שבה משולב מס נסועה עם עלייה הדרגתית במס הקנייה לרכב החשמלי, יצאה מתקציב 2024 ואמורה להיות מקודמת בחקיקה נפרדת, שלא ברור מתי תתבצע, אם בכלל.
מבחינת משרד האוצר זה דווקא טוב: המתווה שקובע את שיעורי מס הקנייה על רכב חשמלי, אותו "מיסוי ירוק" קובע שאם ההצעה לא תקודם - שיעור מס הקנייה יזנק בינואר הקרוב מ־35% ל־83%. כך, התמריץ של הישראלים לרכוש מכונית שהיא חסכונית, נקייה ומשתלמת עלול לרדת לטמיון.
זינוק בעלויות המשלוח המחיר של השבתת נמל אילת במלחמה
מנובמבר נמל אילת מושבת בשל המלחמה וחברות הספנות במצוקה. גורמים בענף הרכב מדברים על עלייה של מאות אחוזים במחירי השינוע של מכוניות מהמזרח לישראל והזרוע עוד נטויה.
בדרך מתווספים ליבואני הרכב שותפים חדשים: פועלי נמל בסלוניקי וגנואה, תשלומים על שטחי אחסון בנמלים באירופה וזינוק בעלויות הביטוח. כל זה במקביל לסגירת השערים מטורקיה.
מכיוון שהמס יעלה בינואר, יבואני הרכב חייבים לייבא מכוניות בדצמבר ולשחררן ממכס. רוב המכוניות האלה יגיעו מהמזרח ויהיו חשמליות. יבואני הרכב עדיין מוכרים מכוניות שנכנסו לישראל בדצמבר האחרון, אך בינתיים מתקשים בכך. כרגע הם רושמים כמויות גדולות של מכוניות על שמם למכירות "יד ראשונה אפס קילומטר" ולדברי גורמים בשירותי המכס, היבואנים כבר נערכים ליצוא של מכוניות חשמליות סיניות לאירופה.
האפקט הראשון שיורגש כתוצאה מכך יהיה פגיעה ביבוא של רכב חשמלי בדצמבר, שעליו מתבסס כל ענף הרכב הישראלי למשך שנה שלמה.