סגור
תערוכת מכוניות בנטלי
מכוניות בנטלי בתערוכה בקליפורניה. הקונים התלהבו פחות (צילום: Mark Fagelson)

העשירים החדשים לא התחברו: מדוע נכשלה תערוכת מכוניות היוקרה בקליפורניה?

שבוע המכוניות המסורתי של מונטריי הציג מאות מכוניות-על, בהן אבות טיפוס אקזוטיים ומכוניות שיוצרו עבור רוזנים ומלכים, ומשך אליו כרגיל את עשירי תבל, אבל היקף המכירות היה נמוך מהצפוי. ובכל זאת, היה מי שקנה פרארי ב-17 מיליון דולר ואלפא רומיאו ב-14 מיליון דולר

ב-12 באוגוסט נפתחה במונטריי, קליפורניה, אחת מתערוכות הרכב האקסקלוסיביות ביותר בעולם - MONTEREY CAR WEEK שנמשכה יומיים. בניגוד לתערוכות רכב עולמיות רבות שמספרן הולך ופוחת אשר מיועדות לציבור הרחב, תערוכת הרכב של מונטריי, עיירה בקליפורניה שנופיה היוו השראה ללא מעט סדרות וסרטים, מיועדת לעשירי העולם. ואם לדייק - לאולטרה עשירים שמגיעים לקליפורניה יחד עם מכוניות האספנות הנדירות שלהם במטוסי מטען מיוחדים במטרה להציג למולטי מיליונרים אחרים את האוסף שלהם.
שבוע המכוניות של מונטריי החל ב-1950 כאירוע צדדי שהתקיים לצד מרוץ המכוניות היוקרתי pebble beach race אליו הכסף הישן של ארה"ב התנקז ביחד עם הכסף החדש של אחרי מלחמת העולם השניה. המתחרים, שהגיעו עם מכוניות פרארי, דוזנברג ואחרות רצו להציג את המכוניות שעמן הגיעו ומונטריי הקרובה והציורית היתה מיקום מצוין. ב 1957 התערוכה של מונטריי קיבלה מקום משל עצמה וגם תואר "קונקורס דאלגנס", מקום בו מכוניות מתחרות זו בזו על מי הכי יפה ואלגנטית.

מאות מכוניות יוקרה לא נמכרו

עם השנים האירוע של מונטריי הלך וגדל. וככל שעשירי העולם יותר נמשכו אליו, כך גם נותני החסויות הלכו והתרבו. רולקס היתה אחת הראשונות שהבינו את חשיבות האירוע ואחריה הגיעו יצרני רכב- מפינינפארינה ועד בנטלי ופורשה. ואחרי שעשירי העולם התאספו כדי לחזות במכוניות היקרות ביותר בעולם, בתי המכירות הפומביות הבינו את הפוטנציאל הטמון באירוע שבו מתקבצים האנשים העשירים ביותר בתבל, שהם במקרה גם חובבי רכב. סות'ביז, בונהמס, קווייל, כל בתי המכירות הפומביות הגדולים בעולם מחזיקים כיום בשטחים מוזמנים מראש במונטריי, וכך מולטי מיליונרים יכולים לצפות במכוניות של מולטי מיליונרים אחרים – ואז לגשת לשטחי המכירה הפומבית שם מכוניות מאוספים פרטיים עומדות למכירה.
המכוניות המוצעות למכירה במונטריי הן בדרך כלל מכוניות קלאסיות, כאלה שמהן שרדו פריטים בודדים בעולם. חלקן הגדול הן מכוניות שיוצרו בעבודת יד ורובן עתיקות. רשימת המכוניות כוללת גם אבות טיפוס אקזוטיים, מכוניות שיוצרו עבור רוזנים ומלכים ומכוניות מרוץ של יצרנים שכבר מזמן אינם קיימים. רשימת המכוניות שנמכרו במכירות פומביות במונטריי בשנה שעברה כוללת פרארי 412 P ברלינטה, מכונית מרוץ שיוצרה ב-1967 ונמכרה על ידי בית המכירות הפומביות בונהאמס תמורת 30.2 מיליון דולר; יגואר XKSS מודל 1957 שנמכרה על ידי בית המכירות הפומביות סות'ביז תמורת 13.2 מיליון דולר; ופרארי 250 SWB ברלינטה מודל 1962 שנמכרה תמורת 9.4 מיליון דולר.
ההיצע השנה כלל פרארי 250 SWB קליפורניה ספיידר מודל 1960 שנמכרה על ידי סות'ביז תמורת 17 מיליון דולר; אלפא רומיאו 8C לונגו ספיידר מודל 1938 שנמכרה על ידי בית המכירות הפומביות גודינג אנד קו תמורת 14 מיליון דולר; ופרארי 410 ספורט ספיידר מודל 1955 שנמכרה על ידי סות'ביז תמורת 12.9 מיליון דולר.
אבל המכירה הפומבית השנה היתה שונה. לפי פרסומים בארה"ב, היקף ההצלחה במכירה הפומבית היה נמוך ב-3% אחוזים מהשנה שעברה. היקף ההכנסות של בתי המכירות הפומביות הגדולים שמשקיעים מיליונים במכירה במונטריי ומשרתים לקוחות מולטי מיליונרים מכל רחבי העולם נפגע. בשנה שעברה בתי המכירות הפומביות מכרו במונטריי סחורה בשווי 403 מיליון דולר, השנה ההיקף היה 392 מיליון דולר. יתרה מכך, במומטריי הוצעו החודש למכירה 1,143 מכוניות קלאסיות. מתוכן נמכרו רק 821.
עבור בתי המכירות, היומיים של מונטריי הם יומיים סופר רווחיים. בשנת 2022 היקף המכירות במונטריי היה 471 מיליון דולר והיתה לכך סיבה. ב-2021 עשירי העולם ישבו בבית בקורונה וחיכו לצאת החוצה ולבזבז כסף. ב-2021 מונטריי הכניסה "רק" 351 מיליון דולר, וב-2020 התערוכה כלל לא התקיימה בגלל הקורונה.
מה הסיבה לירידה? לפי אתר חברת הביטוח HAGERTY העוסקת בין היתר בביטוח רכבים קלאסיים וספורטיביים, האשמה טמונה בלקוחות החדשים, המתעשרים שהם בני דור X, כלומר ילידי שנות ה-60 עד ה-80. חובבי רכב נוטים להתאהב במכוניות שעליהן הם גדלו. מי שגדל בשנות ה-80, השנים בהן כל חובב רכב החזיק לפחות פוסטר אחד של למבורגיני קונטאש, ירצה כעת לרכוש למבורגיני קונטאש או פורשה 911 משנות ה-80. עבור לקוחות כאלה, למכוניות קלאסיות שיוצרו בשנות ה-60 וה-70 אין כל ערך סנטימנטלי. לקוחות כאלה יודעים כמובן שפרארי משנות ה-50 היא מכונית קלאסית ושאלפא רומיאו משנות ה-30 היא יצירת אומנות, אבל הם לא מביעים עניין במכוניות נדירות משנות ה-70 מפני שאין להם זיקה אליהן.

המתעשרים היותר חדשים מעדיפים מכוניות ספורט

לעומתם, המתעשרים היותר חדשים, אלה שנולדו בשנות ה-90, רוצים מכוניות ספורט חדישות. מבחינתם ההיסטוריה חסרת ערך. לפי הנתונים שאספה HAGERTY, רק 52% מהמכוניות שיוצרו לפני 1981 והוצעו במחיר של מעל מיליון דולר מצאו קונים. למכוניות-על שגילן עד ארבע שנים יש הרבה יותר קונים: 71% מהמכוניות האלה שהוצעו במונטריי במחיר של מעל מיליון דולר מצאו בית חם.
לדברי מקיל האגרטי, מייסד HAGERTY, השוק ממשיך "להתאוורר" ולבצע מעבר ממה שנחשב בעבר סחורה לוהטת, כמו מכוניות פרארי שיוצרו בתקופה בה אנזו פרארי היה בחיים ועסק בייצור בפועל של מכוניות (פרארי הלך לעולמו ב 1988) למכוניות-על עכשוויות. ההבדל בין מכוניות ישנות לחדשות גדל והפער התפיסתי התעצם".
עם זאת, למכוניות שנחשבות קלאסיות מהתקופה בה יצרני הרכב היו עדיין בחיתוליהם כנראה שתמיד יהיה ערך ולשם "פרארי" תמיד תהיה משמעות. מרשימת עשר המכוניות היקרות ביותר שנמכרו החודש במונטריי עולה כי רק שלוש אינן פרארי. במקום הרביעי ברשימת המכירות הפומביות במונטריי נמצאת פורד 40 GT, המכונית שהיתה אחראית לניצחון של פורד על פרארי בלה מאן. הפורד שיוצרה ב-1969 נמכרה תמורת 7.8 מיליון דולר. במקום החמישי נמצאת מכונית חדישה, כזו שמדברת לדורות הצעירים - פורשה 911 GT1 שנמכרה תמורת 7 מיליון דולר. יתר הרשימה מהמקום השישי ומטה שייכת כולה לפרארי.