סגור
ג'ון אלקאן
ג'ון אלקאן (צילום: פיאט)

נקמה, התאבדות ותאונה מסתורית בדרך לת"א: סיפורם של היורשים היהודים בפיאט

משפחת אלקאן ירשה את אימפריית הרכב האיטלקית - ואולם הסתבכה במאבק משפטי של מיליארדים; ואם זה לא מספיק, הבן הפרוע מצא עצמו מעורב בתאונה קשה בישראל - והוטס במהירות לאיטליה

בית המשפט באיטליה הורה השבוע על חילוט של 75 מיליון יורו מנכסיהם של משפחת אלקאן - משפחה יהודית, בעלת קשרים ענפים בעולם הרכב. לפי הפרסומים, מדובר בתפיסת כספים השייכים לג'ון אלקאן, יו"ר פרארי, אחיו לאפו אלקאן ואחותם ג'ינרווה.
הסיפור של האלקאנים, המוכרים כ"משפחת קנדי של איטליה" הוא סיפור מלא תהפוכות, כזה ששורשיו מתחילים באחד האנשים החזקים ביותר בענף הרכב העולמי - ג'יובאני אניילי האב. אניילי, שהיה בן למשפחה אמידה מטורינו ייסד בשנת 1899 עם שותפים חברה לייצור מכוניות ששמה היה "פבריקה איטליאנה אוטומובילי טורינו", כלומר החברה האיטלקית לייצור מכוניות מטורינו, או בראשי תיבות באנגלית: "פיאט".

4 צפייה בגלריה
ג'יובאני אניילי
ג'יובאני אניילי
ג'יובאני אניילי
(צילום: פיאט)
אניילי השקיע בחברה הצעירה סכום צנוע בסך 400 דולר וכך הוקמה פיאט כדי לספק לאיטלקים ולאירופים את מה שהנרי פורד סיפק לאמריקאים: מכונית עממית זולה. פיאט הונפקה בבורסה האיטלקית ב-1906 ואניילי החל להשתלט על חלקיהם של שותפיו להקמת פיאט, ששמותיהם נשכחו עם השנים. בשנת 1927 הקים אניילי את אקסור (EXOR) – חברת אחזקות שמרכזת את עסקי משפחת אניילי הכוללים בין היתר את אחזקותיה כיום ביצרנית המשאיות איווקו, מועדון הכדורגל יובנטוס, יצרנית האלקטרוניקה פיליפס ובית האופנה כריסטיאן לובוטין.
בשנת 2021 לאחר הקמת סטלאנטיס הפכה אקסור לבעלת מניות בסטלאנטיס, לצד צאצאיו של תעשיין אחר, ארמאן פיג'ו. אקסור מחזיקה כיום ב-14.9% ממניות סטלאנטיס.
לאניילי האב נולדו שני ילדים: אדוארדו ואנצ'יטה אניילי. לאדוארדו אניילי נולדו שבעה ילדים, שהעדיפו להתרחק מהעסק המשפחתי ולהתמכר לחיי מותרות, פרט לבנו של אדוארדו שנשא את שמו של הסב: ג'יובאני (או בכינויו ג'יאני) אניילי, יליד 1921. אניילי הנכד שכונה "ל'אדבוקטו" כלומר "עורך הדין" החזיק ברוב מניות פיאט ולמעשה היה האיש החזק ביותר באיטליה, מדינה שכבר בשנות ה-30 הבינה שמה שטוב לפיאט טוב לאיטליה". פיאט של שנות החמישים היתה היצרנית שהעניקה לאיטלקים מוביליות עם ה-500 הקטנה ולמעשה עד שנות ה 90 פיאט נחשבה לאחת מיצרניות הרכב הגדולות באירופה.

4 צפייה בגלריה
ג'יאני אניילי ו אנזו פרארי
ג'יאני אניילי ו אנזו פרארי
ג'יאני אניילי (משמאל) ואנזו פרארי
(צילום: פרארי)

אניילי הנכד נחשב לא רק לאיש העשיר באיטליה, אלא גם לנהנתן לא קטן. מספר ביוגרפיות שפורסמו אודות חייו של ג'יאני אניילי תיארו אותו כרודף נשים שרמנטי, אובססיבי למנעמי החיים הטובים, בעל אוספים נרחבים של חליפות, שעונים ומכוניות שידע היטב שרשויות החוק האיטלקיות אינן מסוגלות לגעת בו, מה שגרם לו לצאת לעתים לסיבובים ברחובות טורינו במכונית הפיאט דינו שלו במהירות 180 קילומטרים לשעה, רק כדי לצחוק בפניהם של השוטרים שעצרו אותו ואת בת זוגו לאותו ערב.

הילד שהושפע מחמינאי ומת בנסיבות מסתוריות

אניילי הביא לעולם שני ילדים: אדוארדו אניילי השני ומרגריטה אניילי. אדוארדו אניילי המיר את דתו לאיסלאם ושינה את שמו ל"הישאם עזיז" בארה"ב. לאחר מכן נפוצו פרסומים על "ידידות קרובה" בין אניילי-עזיז ובין המנהיג העליון של איראן - עלי חמינאי. שלא במפתיע, אניילי האב לא גילה שמחה יתרה לנוכח מעשיו של בנו וסיכוייו של הישאם עזיז לרשת את אימפריית פיאט הלכו ופחתו. בסופו של דבר, במקרה או לא, הישאם עזיז, או אדוארדו אניילי, נמצא מת מתחת לגשר סמוך לטורינו בשנת 2000 והוא בן 46 בלבד. משפחת אניילי דאגה לקבורה מהירה של אדוארדו תוך שהם מוותרים על נתיחה לאחר המוות, מה שגרר שלל שמועות ותאוריות סביב הסיבה למותו של אניילי אשר נעו בין התאבדות לעבודה של המאפיה ואולי אף של משפחת אניילי.
תחקירים שפורסמו כמה שנים לאחר מותו טענו כי העובדה ששומר ראשו לא היה עמו היתה תמוהה. מה גם שלמרות ריבוי מצלמות במקום לא נמצא כל תיעוד של אניילי מזנק אל מותו מ"גשר המתאבדים" ועדי ראיה למעשה מעולם לא נמצאו.
מרגריטה אניילי היא בעצם דמות המפתח בסיפור: מרגריטה, ילידת 1955 היא היורשת היחידה להונה של משפחת אניילי – ובשנת 1975 מרגריטה נישאה לבחיר ליבה: אלאן אלקאן.

תאונה מסתורית בדרך מירושלים

אלאן אלקאן נחשב לאחד היהודים המשפיעים באיטליה. לפי אתר אוניברסיטת קולומביה שאלקאן מרצה בה, אלקאן "עוסק בהיסטוריית יהדות איטליה, בקשרים בין יהדות ודתות אחרות". מעבר לכך הוא פרסם אינספור מאמרים אודות יהדות, חשיבותם של קשרי משפחה במשפחות יהודיות ועוד. במאמר שפרסם ב-2010 ציין אלקאן כי "כל יהודי שהוא חלק מהפזורה, מן הראוי שיעזוב את ביתו ויקבע את מגוריו במדינת ישראל. יהודי הפזורה צריכים להבין שישראל היא מדינתם ואין להם חלופה אחרת". אלקאן עצמו הוא נצר למשפחת רבנים, צאצא לשתי משפחות יהודיות אמידות מצרפת ואיטליה ובנו של יושב ראש ענקית האופנה דיור שכיהן גם כ"קונסטיטואר סנטראל איזראליטה דה פראנס", כלומר הרשות הרגולטורית שהוקמה על ידי נפולאון כדי לעסוק בנושאי יהדות ויהודים.

4 צפייה בגלריה
לאפו אלקאן
לאפו אלקאן
לאפו אלקאן
(צילום: פיאט)

לאלאן אלקאן נולדו שלושה ילדים: ג'ון, לאפו וג'ינרווה. מבין שלושתם, לאפו הוא כנראה הפרוע ביותר וגם בעל החיבה הגדולה ביותר לישראל. לאפו עצמו מתגאה בקעקוע של מגן דוד גדול, אך מעבר לכך, לפי פרסומים באיטליה לאפו אלקאן גם נכנס ויצא ממספר מכוני גמילה מסמים והקפיד, לפחות בעבר, לטפח אורח חיים פרוע למדי. בין היתר, הוא הובהל לבתי חולים מספר פעמים כשהוא מחוסר הכרה. בשנת 2016 ביים את חטיפתו על ידי המאפיה, רק כדי להתנצל לאחר מכן ולהסביר שהכול היה בדיחה. מעבר לכך, לאפו אלקאן נסוג במידה מסוימת מאור הזרקורים לאחר שבדצמבר 2019 היה מעורב בתאונת דרכים מסתורית שהתרחשה דווקא בכביש מספר 1 בישראל. לפי הדיווח, לאפו היה בדרכו מירושלים לתל אביב כשמכוניתו היתה מעורבת בתאונת דרכים קטלנית. משטרת התנועה חילצה אותו ממכוניתו כשהוא מחוסר הכרה אך לאחר מכן הוא הוטס במהירות לאיטליה בטיסה פרטית. בראיון שהעניק לאחר מכן ציין כי אינו זוכר דבר מהתאונה.
ג'ינרווה אלקאן השתלבה בתעשיית הקולנוע והיא אם לשני ילדים - אחד מהם הוא ג'ון אלקאן, הצאצא החשוב ביותר של המשפחה. אך גם כאן קיימת תסבוכת: ג'ון אלקאן לא היה אמור לרשת את ג'יאני אניילי, תפקיד שהיה שמור לג'יובאני אלברטו אניילי – אחיינו של ג'יאני אניילי, אך זה נפטר מסיבוכים הקשורים למחלת הסרטן ב- 1997, מה שהפך את אלקאן, היהודי של פיאט, ואת אחיו ליורשיו של אניילי המייסד.
בניגוד לאחיו הצעיר, ג'ון אלקאן נחשב ל"ילד הטוב" במשפחת אלקאן. הוא נשוי, אב לשלושה, עוסק בפעילות פילנטרופית, תורם לפי שמועות למדינת ישראל וכמובן גם עומד בראש פרארי וסטלאנטיס מכוח ירושה וזאת לנוכח תפקידו כמנכ"ל אקסור, החברה שהוקמה על ידי אבי סבו.

4 צפייה בגלריה
ג'ון אלקאן
ג'ון אלקאן
ג'ון אלקאן
(צילום: פיאט)

אבל בימים אלה, האחים לבית אלקאן מסובכים בפרשה אחרת. לפי הפרסומים, מרגריטה אניילי, בתו של ג'יאני אניילי, אימם של האחים אלקאן החליטה אחרי מותו של אביה למכור את מניותיה בפיאט תמורת 1.2 מיליארד יורו לילדיה. אולם, לאחר שהבינה לכאורה את גודל הטעות, החליטה לחזור בה מהחלטתה, אך ללא הועיל. ילדיה, בניו של אלקאן סירבו לאפשר למרגריטה אניילי לקבל את חלקה. לטענתה של מרגריטה אניילי, שלושת ילדיה חברו לסבתם, אמה של מרגריטה אניילי, מרצ'לה גרצ'יולו, שהיתה נשואה לג'יאני אניילי המנוח. הסבתא למעשה העבירה לבני משפחת אלקאן עוד ב 2004 את השליטה בחברת האחזקות המשפחתית.
הסבתא, שלכאורה סייעה לבני משפחת אלקאן לקבל את השליטה בפיאט נפטרה ב-2019 אך בתה מרגריטה חיה וכועסת. מרגריטה אניילי האשימה את אמא שלה, סבתם של האלקאנים, כי העבירה את הנכסים לילדים בזמן שהיתה רשומה כאזרחית שוויץ, אבל למעשה חיה באיטליה. טכנית, אזרח שוויצרי לא נדרש לשלם מיסים באיטליה, אבל מרגריטה הזועמת שינסה מותניים ושכרה חוקרים פרטיים. לפי פרסומים, מרגריטה אניילי הצליחה להוכיח לרשויות באיטליה שאימה כלל לא חיה בשוויץ אלא דווקא באיטליה. מרגריטה אניילי לא שוחחה עם האלקאנים זה עשרים שנים ואם היא תקבל את מבוקשה, כלומר את החלק שלה בפיאט, שווי אחזקותיה יהיה 4.8 מיליארד יורו, אבל עד שזה יקרה, היא החליטה להילחם בילדיה באמצעות רשויות האכיפה האיטלקיות.
המלחמה בין האם וילדיה נוגעת ליותר מכסף: משפחת אלקאן מחזיקה באוסף אומנות נרחב הכולל מספר יצירות של פיקאסו ומונה. ובינתיים, בזמן שהאם וילדיה מתקוטטים על מיליארדי יורו, שלטונות איטליה רוצים את מה שחוקית מגיע להם, כלומר אם סבתם של האלקאנים אכן בילתה את שנותיה האחרונות באיטליה ואינה תושבת שוויץ - לממשל האיטלקי מגיע תשלום. נכון לשבוע שעבר האלקאנים טרם שילמו וסביר להניח שהקרב המשפטי יפרנס עורכי דין רבים וגם את התקשורת באיטליה זמן רב.
האם האלקאנים ישלמו לשלטונות איטליה בגלל ההלשנה של אימם? את זה ייתכן שלא נדע בזמן הקרוב אך עובדה אחת בטוחה: שלטונות איטליה לא מתים בימים אלה על פיאט ונגזרותיה. במהלך השנה האחרונה הצליחה סטלאנטיס, החברה האם של פיאט ואלפא רומיאו להסתכסך עם השלטון האיטלקי לאחר שפיאט ואלפא הודיעו כי ייצרו דגמים מחוץ לאיטליה. השלטונות באיטליה זעמו על מה שהגדירו כניכוס תרבותי של סמלי איטליה עבור מכוניות שמיוצרות במדינות אחרות וייתכן בהחלט שהאלקאנים כבר לא יוכלו ליהנות מהזכויות שהיו מנת חלקו של סבם שהיה מעל לחוק האיטלקי מכיוון שהיה אחד המפרנסים הגדולים באיטליה.