בלעדיטסלה, פולקסווגן או קיה: כמה תעלה לכם חשמלית בליסינג
בלעדי
טסלה, פולקסווגן או קיה: כמה תעלה לכם חשמלית בליסינג
מחירון הליסינג של אלדן 2024, שהופץ השבוע בקרב חברות גדולות במשק, חושף מידע שיכול לסייע לעובדים שמתלבטים איזה רכב חברה לבחור השנה. האם עוד משתלם לקחת חשמלית בליסינג - אם כן איזו? ואיזו טסלה כבר אינה מוצעת ללקוחות? כלכליסט עם הפרטים
מחירון הליסינג של אלדן לשנת 2024, שהופץ השבוע בקרב חברות גדולות במשק, חושף שפע של מידע שיכול לסייע לעובדים שמתלבטים האם לבחור ברכב חברה חשמלי או בעל מנוע בנזין. המחירון מתייחס למחירי 2024 של השבוע הנוכחי, כלומר לאחר שחלק מהיבואנים ייקרו את החשמליות בגלל עליית מס הקנייה שנכנסה לתוקף ב-1 בינואר.
מחירון הליסינג של אלדן - נחשב חשוב למי שמתלבט בין רכב חשמלי למכונית בעלת מנוע בנזין - בגלל שאלדן היא חברת הליסינג וההשכרה ששיעור אימוץ הרכב החשמלי בה הוא הגבוה ביותר בישראל. בניגוד לחברות ליסינג אחרות, שמציעות כיום בעיקר מכוניות BYD או ג'ילי - דגמי מיינסטרים, אלדן מציעה ללקוחותיה גם טסלה, יונדאי איוניק 6 , קיה 6EV ואפילו פולקסווגן ID4 חשמלית.
מחירון הרכב החשמלי של אלדן מופץ מדי כמה שנים בקרב חברות גדולות במשק והיצע הרכבים החשמליים בו עבר שינוי משמעותי בשנתיים האחרונות. לפני שנתיים אלדן הציעה ללקוחותיה שלל דגמי טסלה 3 – כעת לאחר ירידת הערך המשמעותית שחוותה ה-3 המחירון כולל רק את טסלה מודל Y. המכוניות של AIWAYS, שלפי פרסומים בעולם כבר אינן מיוצרות, אינן קיימות עוד במחירון הליסינג של אלדן. דגמי JAC של אי וי מוטורס שנמצאת בעיצומה של התמודדות משפטית גם אינם מופיעים עוד במחירון.
כיום עובדים שמקבלים מכונית ליסינג ממקום העבודה משלמים עבורה מדי חודש שני סכומים: שווי שימוש - כלומר, כמה העובד משלם למדינת ישראל? ושווי מעסיק - כלומר, הסכום שהעובד משלם לחברה. שווי השימוש הוא סכום שמגלם בתוכו את שווי ההטבה על הרכב, ומייצג כביכול את השימוש ברכב שלא לצרכי עבודה, כלומר שעות הפנאי. שווי המעסיק הוא הסכום שמשולם לחברת הליסינג, המייצג את ירידת הערך של הרכב, עלויות הדלק (או הטעינה), עלויות התחזוקה ועוד.
שווי השימוש ושווי המעסיק הם סכומים שמצטרפים לשכר הברוטו של העובד. אם עובד מרוויח 30 אלף שקל בחודש ובוחר במכונית שגובה שווי המעסיק שלה הוא 5,000 שקל וגובה שווי השימוש עליה 3,000 שקל, אז שכר הברוטו של העובד לצורך חישוב מס הוא 38 אלף שקל. בעת בחירה בחשמלית או פלאג אין הייבריד, העובד מקבל הטבה: 1,200 שקל זיכוי שיורדים מדי חודש מגובה הסכום (ברוטו) שהוא משלם למדינת ישראל עבור שווי השימוש. ברכב היברידי מדובר בהטבה של 500 שקל.
רשימת הדגמים שאלדן מציעה ללקוחות בליסינג בחברות הייטק ארוכה יחסית וכוללת שפע דגמים. ההצעה המעניינת ביותר של אלדן, שהיא למעשה חברת הליסינג היחידה שמציעה דגם זה, היא טסלה מודל Y. בניגוד ל-2022 אז הציעה אלדן מגוון נאה של טסלה 3, כעת מוצעת רק טסלה מודל Y בגרסת הבסיס. לפי הפירוט הכוונה היא לטסלה מודל 2024 אחרי ההתייקרות האחרונה שהעלתה את מחיר הדגם לפני שלושה שבועות מ-224 אלף שקל ל-236 אלף שקל. לפי אלדן, מחיר עסקת הליסינג לעובד (כלומר, הסכום שיתווסף מדי חודש לשכר הברוטו לצורך חישוב מס) הוא 4,980 שקל. גובה שווי השימוש (כלומר, הסכום שיתווסף מדי חודש לשכר הברוטו לצורך חישוב מס) המשוער הוא 4,600 שקל.
לצד המודל Y מוצעת גם קיה 6 EV ברמת גימור "טופ פרימיום" שמחירה לצרכן כ-254 אלף שקל. לפי המחירון של אלדן, מחיר עסקת הליסינג לעובד הוא 5,890 שקל, כשגובה שווי השימוש המשוער הוא 5,030 שקל.
גם יונדאי איוניק 6 ברמת הגימור "פרימיום" (מחיר רשמי 214 אלף שקל) מוצעת על ידי אלדן. לפי המחירון מחיר עסקת הליסינג לעובד על המשפחתית החשמלית של יונדאי הוא 4,810 שקל. גובה שווי השימוש המשוער הוא 4,040 שקל. אחותה הקטנה של איוניק 6 – האיוניק 5 מוצעת ברמת גימור פרסטיז' (בדומה לאיוניק 6, המחיר הוא 214 אלף שקל), אך באופן מעניין מחיר הליסינג של שני דגמי היונדאי שונה. כך לפי מחירון אלדן, מחיר עסקת הליסינג לעובד על איוניק 5 פרסטיז הוא 4,590 שקל. גובה שווי השימוש המשוער הוא 4,040 שקל. כלומר הליסינג של איוניק 5 זול בכ-200 שקל.
למי שמעוניין בחשמלית אירופית, לקוחות אלדן יקבלו ב-2024 גם יכולת לבחור את פולקסווגן 4 ID החשמלית ברמת גימור "פרו" שמחיר המחירון שלה 215 אלף שקל. לפי המחירון מחיר עסקת הליסינג החודשי לעובד על הגרמניה החשמלית הוא 4,790 שקל. גובה שווי השימוש המשוער הוא 4,070 שקל.
לצד החשמליות שמחירן ממצב אותן מעל 200 אלף שקל, ניתן למצוא גם דגמים עממיים. לדוגמה: על אטו 3 של BYD ברמת גימור "דיזיין" שמחירה עומד כיום על כ-176 אלף שקל ישלם העובד מחיר עסקת ליסינג חודשי בגובה 4,250 שקל. גובה שווי השימוש החודשי המשוער יהיה 3,690 שקל.
לצד הדגמים החשמליים מציעה אלדן גם מספר גדול של דגמי בנזין ומכוניות היברידיות. בחלקם עלות עסקת הליסינג זולה משמעותית מהחשמליות המקבילות בגודלן. לדוגמה: על טויוטה קורולה סאן היברידית שמחירה 165 אלף שקל לצרכן ישלמו מחזיקי הליסינג 3,690 שקל. גובה שווי השימוש המשוער על הקורולה 3,590 שקל. על יונדאי קונה ההיברידית, שמחירה לצרכן כ-167 אלף שקל ישלמו מחזיקי הליסינג 3,690 שקל – כמו הקורולה. גובה שווי השימוש המשוער על הקונה ההיברידית הוא 3,640 שקל. על סקודה אוקטביה "אמבישן TSI" שמחירה 161 אלף שקל, ישלמו מחזיקי הליסינג 3,690 שקל. גובה שווי השימוש המשוער יהיה 3,990 שקל.