מהירים ועצבניים: נהגי טסלה מעורבים בתאונות פי 2 יותר מרכבים אחרים בישראל
מהירים ועצבניים: נהגי טסלה מעורבים בתאונות פי 2 יותר מרכבים אחרים בישראל
אחת מכל 5 מכוניות חדשות של החברה נכנסות לתיקון בעקבות תאונה - בניגוד לממוצע הכללי שעומד על אחת ל־10; גורם בענף הרכב: "הנהגים מתקשים להסתגל לביצועים ולנהיגה השונה ברכב חשמלי, ומאבדים שליטה בסיבובים"
האם הנהגים הישראלים מתקשים להסתגל לתאוצות המצוינות של דגמי טסלה? נתונים ראשונים שהגיעו ל"ממון", מעלים כי דגמי טסלה מודל 3 שנמסרו עד כה מעורבים בתאונות בשיעור כפול משאר הרכבים.
בממוצע, מגיעה אחת מכל 10 מכוניות חדשות לתיקון במוסך בעקבות תאונה בשנה הראשונה שלה על הכביש. במקרה של טסלה מדובר באחת מכל 5 מכוניות, כאשר רובן המוחלט של התאונות הן תאונות עצמיות.
גורם בענף הביטוח שבחן את הנתונים העריך כי התאונות נובעות מהקושי של הנהגים להסתגל לביצועים של מודל 3, שגם הדגם הבסיסי שלו מאיץ מעמידה ל־100 קמ"ש בתוך פחות מ־6 שניות, תאוצות המקובלות במכוניות ספורט. הדגם הבכיר של מודל 3, הפרפורמנס, אף מאיץ מ־0 ל־100 קמ"ש בתוך 3.3 שניות, נתון שהיה שמור עד כה למכוניות כמו למשל פרארי ולמבורגיני. בנוסף, טסלה, כמו מכוניות חשמליות אחרות, נטולת רעש מנוע בנסיעה, מה שמקשה על הנהג שהתרגל לרעש של מנועי בנזין ודיזל כאחד האמצעים לחוש את מהירות הנסיעה שלו.
להערכה כי מדובר בקושי להסתגל לביצועים ולנהיגה החשמלית מצטרפת העובדה כי הפגיעות היו בעיקר בחזית הרכב, ולא בהתהפכויות או בפגיעות אחרות, והן התרחשו פחות משבועיים לאחר קבלת הרכב. "נהגים נכנסים לסיבוב במהירות גבוהה משהתרגלו או משתיכננו, מאבדים שליטה ומתנגשים בגדרות ובעמודים", העריך גורם שבחן את הנתונים.
לטסלה כרגע רק מוסך פחחות אחד בחולון, והוא פועל בעומסים גבוהים ממספר סיבות: שיעור התאונות הגבוה, הצורך שהתעורר להחליף את החלון האחורי שנסדק ברבים מהדגמים שיוצרו בארה"ב ולא הותקן היטב, ובעיקר בשל כמות המכירות הגדולה, הרבה מעבר להערכות הראשוניות.
חוסר בחלפים
טסלה ישראל, שהחלה לקבל הזמנות מהציבור בפברואר לאחר יותר משנה של הכנות, נערכה למכור כ־1,500 מכוניות, אולם עד כה נמסרו כבר קרוב ל־5,000 דגמי מודל 3, ועד סוף השנה צפוי מספרם לעבור את ה־6,000. הכמות הרבה הביאה בתחילה למחסור בחלפים, מה שעיכב מכוניות רבות במוסך. טסלה ניסתה לפצות על המחסור ביבוא חלפים בטיסה ממחסניה באירופה, אולם בעומס המטענים בעידן הקורונה, גם אלה לא הגיעו תמיד בתוך ימים כפי שתוכנן. מאז הגדילה החברה את מלאי החלפים בארץ, ונערכת להגדלה נוספת.
ניסיונות להגדיל את מספר מוסכי הפחחות מתנהלים בעצלתיים, זאת בין השאר עקב מחירי החלפים שהם זולים באופן משמעותי משאר הרכבים. בחלקי פחחות למשל, כמו "כנפיים" הממוקמות בצידי החלק הקדמי, מדובר בעלות של כ־1,000 שקל לחלק עבור מכונית טסלה לעומת כ־5,000 שקל ברכבים במחירים דומים. מחיר המחירון של רוב חלפי התאונות אצל יבואני הרכב גבוהים כדי לאפשר הנחות גדולות, לעיתים עד 70% לחברות הביטוח ולמוסכים, וכך הם מרוויחים יותר כסף בסופו של דבר מול הלקוח.
לדברי מקור בענף המוסכים, טסלה מעניקה הנחה ממוצעת של 20% בלבד לעוסקים בתחום, וכך חלפי החברה זולים מאוד לרכישה ישירה בידי בעלי הרכב, אבל פחות "רווחיים" לחברות הביטוח והמוסכים. למרות זאת, כן צפויים להיפתח מספר מרכזי פחחות רשמיים נוספים בחודשים הקרובים.