סגור

משרד התחבורה מבקש לסגור את פרצת המס של הטנדרים הכבדים

הטנדרים הכבדים נחשבים כיום ל"מקלט מס" נוח, בגלל החוק הקובע שכל רכב שמשקלו גבוה מ-3.5 טונות נחשב למשאית; משמעות הדבר היא שלא מוטל על הרכבים הללו מס קנייה, ושווי השימוש שמשלמים עליהם הוא אפס. החל מינואר יידרשו בעלי הרכבים הללו להתקין בהם נקודת עיגון לנשיאת משאות - וללמוד כיצד להפעילה

קטגוריית הטנדרים הכבדים נחשבת זה שנים ל"מקלט מס" נוח עבור אלפי ישראלים שקנו טנדר כבד בגלל יכולת נשיאת המשאות. כעת, משרד התחבורה דורש מבעלי הטנדרים שבאמת יכינו את הטנדר לנשיאת משאות; כך עולה מתוכנו של מסמך מיוחד שהפיץ השבוע המשרד בקרב כל מכוני הרישוי בישראל. במסמך נדרשים המכונים לבדוק האם בטנדרים כבדים מותקנות "נקודות עיגון לריתום מטענים", כלומר מערכת של מתקני קשירה אשר מיועדת להבטיח כי אם הרכב נושא מטען, אזי זה יהיה קשור כראוי.
יש לציין כי תקנות אלה אינן תקפות לגבי טנדרים שמשקלם הוא פחות מ-3.5 טונות. כלומר, אם טנדר כזה, החל בטויוטה היילקס וכלה במיצובישי טרייטון, נושא מטען כלשהו, מרהיטים ועד שקי חול, אין כל חובה לוודא במכון הרישוי שהטנדר נושא בנקודות הריתום.
קטגוריית הטנדרים הכבדים, כלומר טנדרים שמשקלם הוא מעל ל-3.5 טונות, נמצאת על הכוונת של רשות המיסים זה מספר שנים בגלל ההגדרה החוקית אשר קובעת את שיעור המס על כלי הרכב האלה: מבחינה טכנית, מדובר בטנדר לכל דבר, כזה בו נוסעים ארבעה אנשים ומאחור יש מטען, אבל מבחינה מעשית החוק הישראלי קובע כי כל רכב שמשקלו הוא מעל ל-3.5 טונות נחשב למשאית. כך נוצר מצב בו הטנדרים האמריקאים הגדולים, כמו למשל אלו של ראם, שברולט ופורד, נחשבים בעיני החוק בישראל למשאיות, למרות שבפועל מדובר בטנדר.
משמעות העובדה שהחוק הישראלי רואה בטנדרים הכבדים משאיות היא שעל טנדר כבד לא מוטל מס קנייה – ושווי השימוש שמשלמים עליו הוא שווי שימוש של משאית, כלומר אפס. עובדה זו גרמה לאלפי ישראלים בשנים האחרונות להוציא רישיון ג' ולרכוש את הטנדרים האמורים. כעת, כך ניכר, הוחלט במשרד התחבורה שאם טנדר נחשב כמשאית בעיני החוק הכתוב, אזי יש להתייחס אליו כמשאית גם מבחינת נשיאת המשקל.
1 צפייה בגלריה
טנדר RAM 3500
טנדר RAM 3500
טנדר RAM 3500
(צילום: יצרן)
לפי לשון המכתב של משרד התחבורה, במסגרת התקנה שתיכנס לתוקף בינואר הקרוב, כל הטנדרים הכבדים אשר יגיעו לטסט החל מאותו חודש יעברו בדיקה מיוחדת במטרה לקבוע האם בטנדר מותקנות נקודות עיגון (על ידי מתקין מורשה) – והערה בנושא תוכנס לרישיון הרכב, עבור מקרים בהם, למשל, בעל הרכב יסיר מסיבה כלשהי את נקודות העיגון (אם הן לא יפות, או מפריעות לכך שהרכב לא באמת משמש לנשיאת מטען). יבואני הרכב יהיו אלה שיהיו אחראים להתקנת נקודות העיגון בטנדרים חדשים שיגיעו לישראל בשנה הבאה.
בנוסף, לבעלי הטנדרים הכבדים מחכה עוד הפתעה: החוק הישראלי קובע כי ברכב בו מותקנות נקודות עיגון למטען, הנוהג ברכב חייב לדעת כיצד לעגן את המטען - כלומר, לדעת איך להשתמש במערכת הקשירה. מדובר בהשתלמות בת שמונה שעות שבעלי הטנדרים הכבדים יצטרכו לעבור.