בלעדיהאם הפתרונות לעומס בעמדות לטעינת מכוניות חשמליות יגיעו מצה"ל?
בלעדי
האם הפתרונות לעומס בעמדות לטעינת מכוניות חשמליות יגיעו מצה"ל?
בימים אלה נערכים בצה"ל להתקנת עמדות טעינה, כאשר העדיפות במכרז תינתן לעמדות בעלות יכולת ניוד ולמערכות OFF GRID - שניזונות ממקורות אלטרנטיביים לרשת החשמל
בדומה לשוק האזרחי שנתקל לראשונה במכשולים שקשורים בטעינה בו זמנית של מכוניות חשמליות רבות, גם בצה"ל כבר נערכים לתרחישים בהם אלפי חשמליות יצטרכו להתחבר לממשק טעינה. כך עולה ממסמכי משרד הביטחון שהגיעו לידי כלכליסט. המסמכים מתייחסים למהלך משרדי רחב של התייעלות אנרגטית שמובילה היחידה להגנת הסביבה באגף "אמון" – ונוגעים באפשרויות שבעתיד יהיו לצה"ל רכבים חשמליים רבים שיצטרכו להיטען בבסיסים. המסמכים למעשה מתפרסמים במסגרת בקשה לקבלת מידע שמוגדרת כבקשה ל"טכנולוגיות חדשניות של טעינת רכבים חשמליים".
צה"ל אינו זר לנושא הרכב החשמלי. בנובמבר אשתקד הוכרז פיילוט ראשון בצה"ל בנושא הרכב החשמלי. פיילוט מצומצם יחסית, במסגרתו נפרסו רכבי שיטור באזור הקרייה. באוגוסט האחרון יצא צה"ל למכרז שבמסגרתו יסופקו לו רכבי פלאג אין הייבריד ורכבים חשמליים אשר ידרשו להם עמדות טעינה בבסיסים ברחבי הארץ. מסמכי משרד הביטחון אינם נוגעים לעמדות הטעינה אשר ישרתו את הרכבים שיסופקו לצה"ל - אלא ל"דור הבא" של החשמליים, כלומר אלה שיסופקו בשנים הבאות כאשר היקף הרכב החשמלי הצמוד בצה"ל יעלה.
שלא במפתיע, גם במשרד הביטחון מתמודדים בדיוק עם אותן בעיות שמתמודד השוק האזרחי - חשש מריבוי מכוניות חשמליות לעמדה, הצורך "לחלק" את החשמל בין הדיירים בהתאם לשעות העומס וכיוצא בזאת. במשרד הביטחון מוצעים פתרונות שונים שמותאמים גם לצורכי המדינה. ה-RFI של המשרד מיועד, בשלב הראשון לתמוך בעמדות ספורות שיוקמו במתקנים של המשרד בארץ כבר בשנה הבאה – עמדות אלה ישמשו למעשה כעמדות פיילוט. כלומר, אלה שבעתיד ישמשו "אב טיפוס" להצטיידות נרחבת בהרבה בעמדות טעינה.
הדרישות שמציג משרד הביטחון אינן שונות במישור הטכני מאלה שמציג השוק האזרחי: בפיילוט שיתקיים באחד ממתקני משרד הביטחון תותקן עמדת DC מהירה בהספק של 50 קילו ואט לפחות ועמדת AC רגילה. אבל במשרד הביטחון מדגישים שבין הקריטריונים לבחירה במערכת הזוכה תהיה גם יכולת ניוד. כלומר, המערכת תוכל לעבור ממקום למקום. בנוסף באופן מעניין, משרד הביטחון מודיע כי תינתן עדיפות למערכות OFF GRID. כלומר, כאלה שאינן ניזונות מרשת החשמל אלא ממקורות אחרים, למשל אנרגיה סולארית. המערכות עצמן צריכות לפעול "בלי לפגוע בפעילות השוטפת בשגרה ובחירום" וגם להיות מסוגלות לאפשר טעינה סימולטנית של מספר רכבים, כמו גם להתממשק למערכת הצה"לית כך שיאפשרו הורדת עודפי עומס ברשת.