סגור
טסט לרכב מכון רישוי
טסט לרכב cמכון רישוי (צילום: תומר הדר)

שאלות ותשובות
לקראת ביטול ההנחה: מה יקרה לאגרות הרישוי של המכוניות החשמליות?

אתמול פרסם משרד התחבורה תיקון לתקנות התעבורה שעיקרו ביטול ההנחה באגרת הרישוי השנתית למכוניות חשמליות. מה המשמעות של התיקון וכיצד הוא ישפיע על הנהגים בישראל? כלכליסט עושה סדר

אתמול (ה') בערב פרסם משרד התחבורה תיקון לתקנות התעבורה. עיקר התיקון נוגע לביטול של ההטבה שמקבלים בעלי מכוניות חשמליות ממדינת ישראל באגרות הרישוי השנתית. מה המשמעות של התיקון וכיצד הוא ישפיע על הנהגים בישראל? "כלכליסט" עם התשובות:
מה זה אגרת רישוי?
בישראל בעלי רכב משלמים מדי שנה שני סכומים למדינה: אגרת רישוי ואגרת ביצוע הטסט. אגרת הרישוי היא הסכום שמשולם למדינה (על כל רכב - גם אם הוא חדש וגם אם הוא ישן), אגרת ביצוע הטסט היא הסכום של כמה עשרות שקלים שמשולם למכון הרישוי.
אגרת הרישוי היא הסכום הכבד יותר, שמשולם מדי שנה, שמתחיל בכ-700 שקל (לרכב ישן מאוד) ומחושב בהתאם לגיל הרכב ומחירו. אגרת הרישוי היקרה ביותר שמשולמת כיום היא אגרה בגובה 4,917 שקל על רכב חדש מהניילון שמחירו הוא מעל 314 אלף שקל. סכומים אלה מעודכנים ל-2023.
איזה שינוי ביצע משרד התחבורה?
בתקנות התעבורה, החוק שקובע את כל מה שנוגע לרכב במדינת ישראל, יש סעיף שנקרא סעיף 3. הסעיף הזה קובע אילו רכבים יהיו זכאים לאגרת רישוי מופחתת בגובה 393 שקל בלבד (בלי אגרת רדיו של כ-150 שקל). הרכבים הם רכב מדברי, רכב עבודה, אמבולנס, רכב חשמלי, רכב כיבוי שריפות ורכב חילוץ וכל רכב ששוקל יותר מ-3,500 ק"ג. במשרד התחבורה נערכים למחיקת המילים "רכב חשמלי" מהתקנות האלה. למסמך שהפיץ משרד התחבורה לחצו כאן.
למה עושים את זה?
ההסבר הרשמי של משרד התחבורה כפי שמופיע בתיקון לתקנות התעבורה קובע כי בכל הקשור ברכב חשמלי: "השפעתם המשקית על תשתיות הדרכים, גודש התנועה, מקומות חניה וכיו"ב ועלות הטיפול בהם במערך הרישוי, אינם שונים מאלה של רכבים מאותם סוגים בעלי מנועי בעירה פנימית". בפועל - מדובר בסעיף שהוכנס לתקציב המדינה וקל ליישם ללא חקיקה מורכבת.
מה הסיכוי שזה יקרה?
גבוה. בניגוד למס הנסועה על הרכב החשמלי שבסופו של דבר הוצא מתקציב המדינה ועשוי להתמסמס, שינוי של תקנות התעבורה לא דורש חקיקה מורכבת. משרד התחבורה בדרך כלל מאפשר לציבור השמעת התנגדויות באתר החקיקה אבל משקלן זעום.
מתי זה יקרה?
לפי לשון התיקון שמפרסם משרד התחבורה: "תחילתן של תקנות אלה באחד בחודש שיחול לאחר תום חודשיים ממועד פרסומן". כלומר מהרגע שתקנות התעבורה המעודכנות יפורסמו יינתנו חודשיים של היערכות. עדכון של תקנות התעבורה אינו עניין מורכב ודורש כמה שבועות. כלומר סביר להניח שמתישהו אחרי פסח אגרות הרישוי לרכב החשמלי יתייקרו.
מה זה אומר בכיס?
מחיר אגרת הרישוי של רכב חשמלי כיום הוא כ-530 שקל עם אגרת הרדיו. המחיר של אגרת הרישוי של רכב לא חשמלי נקבע לפי מחיר הרכב כשהוא חדש. לדוגמה: על רכב שמחירו כשהוא חדש הוא 151 אלף שקל עד 170 אלף שקל ויש לו מנוע בנזין - משלמים כיום אגרת רישוי בגובה 2,122 שקל. כלומר- זה גובה אגרת הרישוי שישלמו גם על רכב חשמלי שזה מחירו.
מכוניות חשמליות אינן עסק זול. יש הרבה דגמים שעולים מעל 200 אלף שקל - מטסלה 3 ועד יונדאי איוניק 5. האם הטסט של הרכבים האלה ייקבע בהתאם למחיר?
כן. כאן יש בעיה כי מכוניות חשמליות אכן יקרות ממכוניות בנזין מקבילות בגודלן ועלות אגרת הרישוי אכן נקבעת לפי מחיר הרכב כשהוא חדש. על מכונית שמחירה כשהיא חדשה הוא 170 עד 221 אלף שקל משלמים אגרת רישוי בגובה 2,430 שקל. וזה גם גובה אגרת הרישוי שישלמו על רכב חשמלי שזה מחירו.
אגרות הרישוי האלה קבועות?
לא. הן מתעדכנות מדי שנה באפריל בהתאם למדד המחירים לצרכן.
קניתי מכונית חשמלית חדשה. אני מקבל אותה עוד שבוע, זה יחול גם עליי?
לא. ביטול אגרות הרישוי המופחתות לרכב חשמלי טרם נכנס לתוקף.
אני רוצה לקנות מכונית חשמלית חדשה בקיץ. זה יחול גם עליי?
כן. בישראל כאשר קונים מכונית חדשה משלמים בהזמנה שלה גם את אגרת הרישוי. וזה אומר שאחרי שהשינוי בתקנות ייכנס לתוקף ואגרות הרישוי על רכב חשמלי יתייקרו אז מחירו הכולל של הרכב יתייקר.
יש לי מכונית חשמלית מודל 2020. האם גם אני אפגע?
כן. אגרות רישוי משולמות מדי שנה גם על ידי מי שיש לו מכונית מודל 2023 וגם מי שיש לו מכונית בת חמש. אגרות הרישוי לרכבים שאינם חדשים מחושבות לפי גיל הרכב ביחס למחירו כשהיה חדש. קוראים לזה "קבוצות רישוי". אם למשל מכונית חשמלית מודל 2020 שווה 180 אלף שקל כשהיתה חדשה מהניילון, אז עכשיו, אחרי שחלפו שנתיים - ישלם בעליה מדי שנה 2,002 שקל.