מהפך בשוק המוניות: טויוטה עקפה את סקודה
מהפך בשוק המוניות: טויוטה עקפה את סקודה
עליית מחירי הסולר וקשיי האספקה של קבוצת פולקסווגן הפכו את ההיברידיות של טויוטה לנמכרות יותר מהדיזלים של סקודה, למרות הפסקת הסבסוד בסך 20 אלף שקל לכל מונית היברידית. הבנזין שצורכות ההיברידיות פחות מזהם ומזיק לאדם מהסולר שצורכים רכבי הדיזל
הטקסי שלך ירוק יותר: טויוטה עקפה את סקודה כמונית הנמכרת בארץ, עם 486 מוניות שמכרה ברבעון הראשון השנה, לעומת 252 דגמי סקודה, 176 מרצדס ו-152 דגמי קיה.
סקודה שלטה בשוק המוניות שני עשורים, אולם השנה היא סובלת מבעיית אספקות רכבים חדשים, לאחר שקבוצת פולקסווגן נפגעה קשה יותר מיצרנים אחרים ממשבר השבבים ומהשפעות המלחמה באוקראינה. סקודה מוכרת בארץ רק מוניות דיזל, בזמן שטויוטה מוכרת מוניות היברידיות, שמשתמשות בבנזין, שהפך בשנה האחרונה לזול מסולר. חלק מדגמי טויוטה שנמכרו כמוניות נמכרו בערוצי הייבוא המקביל.
לפי הלמ"ס יש בישראל כיום כ־20 אלף מוניות, מהן כ־4,000 היברידיות, כ־16 אלף דיזל, וכ־150 מוניות בנזין. ב־2017 החל לראשונה המשרד להגנת הסביבה ביחד עם קק"ל לסבסד רכישת מוניות היברידיות ב־20 אלף שקל. 1,500 מוניות עלו אז לכבישים, אולם גם לאחר שהסתיים התקציב להטבה המשיכו נהגי מוניות לרכוש רכבים היברידים, למרות היצע מצומצם, שכולל בעיקר דגמי טויוטה ומעט דגמי יונדאי וקיה. רכבים היברידיים פולטים פחות גזי פליטה המסוכנים לאדם ולחי, וצריכת הדלק שלהם דומה לרכבי דיזל.
משרד התחבורה השיק השבוע תכנית להנחה של 50% ברכישת "מספר ירוק" למונית חשמלית, הטבה של יותר מ־100 אלף שקל, אך היא הוכרזה בתקופה שבה ליבואני החשמליות אין מלאי, וחלקם כמו טסלה מסרבים למכור לנהגי מוניות.
יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר אור, כתב לשרת התחבורה מרב מיכאלי כי "ההנחה במחיר המספר הירוק פוגעת בפנסיה של נהגי המוניות. עדיף היה לתת הנחה של 30 אלף שקל על מונית חשמלית, ולשחזר את ההצלחה של החדרת המוניות ההיברידיות".