סגור
מובילאיי אינטל Mobileye
רכב אוטונומי של מובילאיי (צילום: Mobileye, an Intel Company)

מתקפת הביפרים הציתה גל של תיאוריות קונספירציה סיניות נגד טכנולוגיות הרכב הישראליות

סין מתמודדת בימים אלו עם גל רגולציה אנטי-סיני בארה"ב ואירופה, וכדי להתמודד איתו הפכה את ישראל לשעיר לעזאזל, כולל טענות נגד "חברה ישראלית עם בעלי שליטה אמריקאים" שמבצעת מיפוי לא חוקי של כבישי סין ומאמרים על האיום של מובילאיי על שוק הרכב הסיני

בעוד בעולם חוששים מהשתלטות סינית על מכוניות, בסין חוששים דווקא ממכוניות המצוידות בטכנולוגיה כחול-לבן. לפי פרסומים בכלי תקשורת שחלקם מזוהים עם הממשל, מערכות בטיחות שפותחו בישראל עלולות לגרום לתאונות דרכים במכוניות עקב השתלטות מרחוק של גורמים ישראלים. האירועים שהובילו לחששות הללו היו פיצוצי הביפרים של חיזבאללה, חיסול נסראללה ודיווחים על תקיפות באיראן ומדינות נוספות שסין חפצה בייקרן.
בניתוח שפורסם בשבוע שעבר באתר "אוטוהום" הסיני, נטען כי "לגרום לביפרים ומכשירי קשר ניידים להתפוצץ זו לא משימה קשה. אבל אם מערכת נהיגה אוטונומית של מכונית תשמש כנשק, זו כבר תהיה צרה אמיתית".
רוב המאמרים העוסקים ב"סכנה הישראלית" לשוק הרכב הסיני מציינים את החברה הישראלית הבולטת ביותר בתחום הנהיגה האוטונומית - מובילאיי - וגם "חושפים" את החברות המשתפות עמה פעולה. לפי המאמר באוטוהום, "התנהגות קצרת טווח זו לבטח תשפיע על עתידן של חברות ישראליות בתחום הנהיגה החכמה. יצרני הרכב הגדולים בעולם המערבי כגון ב.מ.וו, אאודי ופולקסווגן עושים שימוש בטכנולוגיה שלה. לאור מעשי הישראלים, האם יצרני הרכב הללו יעזו להשתמש בטכנולוגיה הישראלית?". אמצעי התקשורת הסיניים מנסים, לעתים בצורה מגוחכת, לחבר בין "פוטנציאל הרסני" של טכנולוגיות נהיגה ישראליות לבין יצרני הרכב המערביים המאיימים על סין.

החברה הזרה המסתורית

ובינתיים, תיאוריות הקונספירציה בסין חוגגות, כשחלק מהנתונים המוצגים על ידי אמצעי תקשורת בסין אינם מדויקים, שלא לומר שקריים לחלוטין. כך למשל, במאמר שפורסם לפני שבוע ב"ז'יליו אוטומוביל" נטען כי "חברות ישראליות מבצעות מיפוי לא חוקי של כבישי סין - ויש בהן גם בעלי שליטה אמריקאים". עוד נטען במאמר כי "חברה ישראלית אחת שאינה מוכרת לרוב הציבור השתלטה על 28% משוק הנהיגה החכמה הסיני. לאור החדשות האחרונות, ענק בינלאומי זה אינו יכול להתחבא עוד". מאמר אחר שפורסם בשבוע שעבר ב-Popular Science מפרט גם הוא תקרית בה מעורבת "ענקית זרה בתחום הנהיגה" וקובע בכותרת: "השורשים מגיעים לישראל! מיפוי גיאוגרפי לא חוקי מתבצע בסין".
לפי משרד ביטחון המדינה הסיני, החברה המסתורית היא "קבלן ממדינה אחרת העוסק בפרויקטים לאומיים רגישים, שפנה לחברה סינית העוסקת במיפוי גיאוגרפי שיש לה רישיון חוקי לביצוע פעולות מיפוי. כך ביצעה החברה הזרה באופן בלתי חוקי מיפוי וכך העבירה סודות מדינה סיניים למדינת צד שלישי. החברה הזרה רכשה מספר גדול של רכבים שצוידו במקלטי GPS ומתקני רדאר וכך גרמה באופן מינפולטיבי לחברה הסינית המקומית לבצע עבורה מיפוי.
על אף שהממשל הסיני לא נקב בשמות החברות האשמות, רבות מהן מיהרו להגיב ולהתנער מאחריות, ביניהן טסלה, ג'ילי, ספקית שירותי המיפוי NAVINFO וספקית שירותי הנסיעה DIDI. מובילאיי פרסמה בסין הצהרה לפיה "אנו משקיעים ללא הרף בעמידה בתקני מידע ורגולציה, כולל בסין, שם אנו פועלים תחת פיקוח הגופים המוסמכים לכך ובהתאם לדרישות החוק".
אמצעי תקשורת בסין מיהרו לקחת את תיאוריות הקונספירציה קדימה: "מדוע כוחות משמעותיים בשוק הרכב הסיני בחרו במוצרים של חברה זרה?", תהו מחברי מאמר שפורסם ב"ז'יליו טיימס" בסין. "הסיבה היא שבעבר לא היו בסין מספיק טכנולוגיות, אך כיום סין מובילה את התחום". גם מאמרים אחרים שפורסמו בסין עוסקים ביתרון הטכנולוגיה הסינית על פני הטכנולוגיות המערביות בכלל והישראליות בפרט, וצופים כי בכל מקרה טכנולוגיות מערביות יילכו וייעלמו מכבישי סין לנוכח העליונות הסינית.
נראה כי מדובר בתגובת נגד לגל רגולציה אנטי-סיני באירופה ובארה"ב, כשבימים אלה מתקיימים מגעים בין האיחוד האירופי לסין בנוגע להחלטה להטיל מכסי מגן על מכוניות מתוצרת סינית המיובאות לאירופה. רק בשבוע שעבר הודיע הממשל הסיני למספר יצרני רכב כי עליהם "לחדול מידית" ממאמצי התפשטות לשוק הרכב האירופי לאור אפשרות של הקפאת המגעים. פרסומים אחרים עוסקים דווקא במתווה אפשרי לרכש גומלין סיני באירופה שיאפשר המשך של השיחות.
כיצד המלחמה תשפיע על יכולתן של חברות טכנולוגיה ישראליות לפעול בשוק הרכב הסיני, שהוא בפועל אחד הצומחים בעולם? ימים יגידו, אך מה שבטוח - לפחות ברמה התקשורתית ניכר שבסין מחפשים שעיר לעזאזל, וייתכן שחברות הטכנולוגיה הישראליות יצטרכו להתמודד לא רק עם טכנולוגיה סינית אלא גם עם לאומנות אנטי-מערבית.