פרשנותכל ניסיון להציג "מלחמה ביוקר המחיה" בענף הרכב הוא זלזול באינטליגנציה
פרשנות
כל ניסיון להציג "מלחמה ביוקר המחיה" בענף הרכב הוא זלזול באינטליגנציה
בדיון בוועדת הכלכלה על היעדר התחרות בענף הרכב הבטיחו הרגולטורים כי הנושא ייבדק ויוצגו המלצות לתיקון המצב. רק שיש בעיה אחת: את כל זה כבר שמענו כמה פעמים. בינתיים, הרשויות עוצמות עיניים ומאפשרות למספר זעום של יבואנים גדולים לשלוט בשוק ולדכא כל תחרות
היום (רביעי) נערך בוועדת הכלכלה בכנסת דיון בנושא התחרות בענף הרכב. הדיון התקיים לבקשתו של ח"כ משה פסל ובסיומו יצאה הודעה: הרשויות הנוגעות בדבר - כלומר משרד האוצר, רשות התחרות ומשרד התחבורה - יבדקו את הנעשה בשוק ויציגו מסקנות והמלצות כדי לייצר תחרות בשוק הרכב. רק שיש בעיה אחת: את כל זה כבר שמענו כמה פעמים.
למי שזוכר, היתה ועדת זליכה לפני יותר מעשור, היתה ועדה בנושא מחירי חלפים, והיו וועדות שנאבקו לשפר את התנאים את של היבואנים המקבילים, אבל בשורה התחתונה אף אחת מהוועדות האלה לא עשתה הרבה לשינוי המצב למען הצרכנים
השבוע הנוכחי היה שבוע של חגיגה לענף הרכב: סמלת, יבואנית פיאט, קיבלה את הזיכיון של ליפמוטור. מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, קיבלה את הזיכיון של DEEPAL הסינית. לאחרונה התראיין יבואן הרכב צבי נטע, בעליה של מכשירי תנועה, ודיבר על חוסר הצדק המאפשר ליבואני הרכב הגדולים לקבל את הזיכיונות החדשים מסין. מהשבוע גם לנטע יש זיכיון רכב סיני. וגם זיכיון לייבוא משאיות, צמיגים, ציוד הנדסי, ועוד כמה.
בין הדוברים בוועדת הכלכלה היום היה איל שפירא, מנהל תחום תכנון ומדיניות ברשות התחרות. זו הרשות האחראית לכך שמצבים כאלה של ריבוי מותגים לא יקרו. שפירא הודיע שנושא הזיכיונות "בבדיקה". לפני חודשיים פורסם ב"כלכליסט" תחקיר על כיצד כלמוביל, יבואנית הרכב הגדולה בישראל קיבלה אישור לייבא לא אחד- אלא שני מותגי רכב סיניים חדשים. היכן רשות התחרות היתה בתהליך? היא לא ייעצה למשרד התחבורה כמתבקש. כיצד רשות התחרות אינה מייעצת למשרד התחבורה כשיבואן רכב המחזיק מעל 20% מהשוק מבקש ומקבל עוד זיכיון? האם רשות התחרות תבדוק את עצמה ותגיש מסקנות לוועדת הכלכלה?
רשות התחרות גם העניקה השנה לקבוצת יוניון זיכיון לעוד מותג: זיקר. מותג זה הוא חלק מקבוצת ג'ילי ולפי הרישומים בקבוצת יוניון כל המותגים של הקבוצה נקראים ג'ילי, כלומר יש ג'ילי זיקר, יש ג'ילי ג'יאומטרי. מהלך גאוני. ברשות התחרות השתכנעו שהכל אותו הדבר, זיקר היא בכלל מכונית של ג'ילי ולא "מותג יוקרה" כפי שיוניון מתארת אותו. האם נושא זה יעלה בחקירת רשות התחרות על עצמה? כנראה שלא.
בדיון קשה היה לפספס את נציגי רשות המיסים, שמיהרו להגן על השיטה של גביית מס הקנייה בישראל. אלה טענו כי כאשר יש יבוא מקביל יעיל – המחירים יורדים.
גם נושא הרווחיות של יבואני הרכב הוזכר בדיון. רק חבל שהטיעונים האלה הם בדיחה שמיועדת להסתיר מציאות בעייתית. ליבואני הרכב ולרשות המסים יש הסכם בן עשרות שנים שעובד נפלא: יבואני הרכב הם גובי המסים של רשות המסים. כאשר הלקוח משלם בסוכנות על הרכב אין לו מושג כמה כסף הלך למדינה וכמה ליבואן. מבחינת הלקוח, ייתכן שהמדינה גנבה אותו. או אולי היבואן. אי אפשר לדעת. גם את הרווחיות של יבואני הרכב אי אפשר באמת לדעת ברמת הלקוח, כי הלקוח כאמור לא יודע כמה כסף הולך ליבואן.
הנה עוד דוגמה לעצימת העיניים של הרגולטרים שמאפשרת ליבואנים להרוויח על חשבוננו: לאחרונה הגיע לישראל מותג רכב חדש, שהיבואן שלו מציג אותו כסיני יוקרתי. אומנם חשמלי הוא לא, אבל מאובזר הוא כן. מעיון ברשימת המחירים של המותג הזה לציי רכב היה קל להבין: יוקרה זה ללקוחות פרטיים שמשלמים מחיר מלא. וראו זה פלא, המחיר קרוב מאוד למחיר של המותגים האחרים שאינם סינים שאותה יבואנית מייבאת ארצה. מדוע? כי יש יכולת לבצע מניפולציה בין המותגים, לתמחר את הסיני במחיר הרבה יותר גבוה מכפי שהוא אמור להיות כדי למכור ללקוחות בישראל "סינית מאובזרת במחיר של קוריאנית עממית". אשרי המאמין.
היכן היו כל הגורמים שהיו היום בוועדת הכלכלה כשתהליכים כאלה התרחשו מתחת לעינם הפקוחה במשך שנים? נציגי משרד התחבורה, משרד האוצר, הממונה על התחרות וכל חבריהם מבטיחים להציג מסקנות עד סוף החודש כדי "להילחם בריכוזיות בשוק הרכב". בהתחשב בעובדה שמדובר באותם גורמים שיצרו את הריכוזיות ומאפשרים לה להמשיך להתקיים אפילו בימים אלה, קשה לחשוב על תסריט יותר מצחיק מזה.