האם פלח השוק המוזנח בענף הרכב הישראלי בדרך להתעורר?
האם פלח השוק המוזנח בענף הרכב הישראלי בדרך להתעורר?
בחודשים הקרובים צפויים להגיע לארץ כמה דגמים חדשים שיפיחו חיים בשוק המכוניות הקטנות, שהיבואנים התעלמו ממנו בשנים האחרונות. MG תשגר לכאן היברידית קטנה, יונדאי תשווק חשמלית זולה במיוחד וגם BYD הסינית תציע סופר מיני חשמלית
עד לפני כחמש שנים ישראלים שחפצו במכונית קטנה וזולה יכלו לרכוש שלל דגמים קטנים וחסכוניים שהשאירו להם בכיס עודף מ-100 אלף שקל, החל בטויוטה אייגו וכלה ביונדאי i10. הימים ההם למרבה הצער חלפו. מספר הדגמים הקטנים שזמינים לישראלים לרכישה הפך לזניח, ולמעשה רוב קטגוריית הדגמים העממיים בישראל נמחקה. העובדה שטורקיה כבר אינה מייצרת לישראל את המכוניות העממיות של יונדאי – ה-i20 וה-i10 לא סייעה למצב שבפועל "ייבש" כמעט לחלוטין את שוק המכוניות העממיות בישראל. למעשה, מחיר הכניסה כיום עבור מכונית סופר מיני סבירה ומאובזרת הוא 120 עד 140 אלף שקל.
החדשות הטובות הן שבמהלך החודשים הקרובים צפויים להגיע לישראל כמה דגמים חדשים שיפיחו חיים בשוק הרכב העממי. החייאת השוק אינה נוגעת רק למחיר הספציפי של הדגם. ניסיון העבר מלמד שכאשר מגיע דגם שהוא באמת "שובר שוק", היבואנים שמייבאים דגמים בכירים יותר ויקרים יותר מבצעים התאמת מחיר. כלומר, מוזילים את המחיר של הדגמים שממוצבים יותר גבוה, אומנם לא באופן רשמי, אבל לפחות במבצעים.
MG3
MG נחשבת למותג הרכב הסיני השקט ביותר בשוק הרכב הישראלי. יש לה היצע נאה של גרסאות, כולל פלאג אין הייבריד, והיא מחזיקה במקום יחסית גבוה בטבלה, אבל עד כה ל-MG לא היתה מכונית היברידית קטנה בארץ. שוק מכוניות הסופר מיני ההיברידיות בישראל נשלט כיום על ידי טויוטה, וכיום מי שלא מחפש מכונית חשמלית כנראה יבחר בכיוון של היברידית.
MG3 החדשה שמיועדת להגיע גם לישראל מצוידת במערכת הנעה מעניינת. יש לה מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר שמפיק 103 כוחות סוס, אבל המנוע החשמלי שלה מפיק 136 כוחות סוס. ההספק המשולב הוא כמעט 200 כוחות סוס וצריכת הדלק הרשמית מרשימה- 22.5 ק"מ לליטר. לפי היצרנית, המערכת תשהה לא מעט זמן במצב החשמלי. מעבר לכך, MG3 גדולה למדי: אורכה הוא 4.11 מטרים. אורכה של יונדאי i20 לדוגמה הוא 4.04 מטרים. בשוק בו יש מחסור ברור במכוניות היברידיות קטנות – הדגם יהיה מאוד רלבנטי.
יונדאי אינסטר
כיום לא ניתן לרכוש בישראל מכוניות קטנות של יונדאי, על אחת כמה וכמה מכוניות חשמליות קטנות של יונדאי, יצרנית שעד לאחרונה היה לה פלח שוק מאוד משמעותי בשוק מכוניות המיני בישראל. אולם בקרוב המצב ישתנה. יונדאי צפויה לייבא ארצה שני דגמים חשובים בפלח זה: אינסטר וקספר.
אינסטר היא הגרסה החשמלית של קספר ויש לה פוטנציאל להיות המכונית החשמלית הזולה בישראל. המימדים של אינסטר שונים מאלה של הקספר: אורכה 3.825 מטרים, קצת יותר מיונדאי כספר רגילה. הסוללה לא גדולה כלל: 42 קילוואט/שעה המבטיחים טווח נסיעה של כ-300 ק"מ. יש גם גרסה יותר חזקה עם מנוע שככל הנראה יפיק 115 כוחות סוס. קיבולת הסוללה תהיה 49 קילוואט/שעה וטווח הנסיעה כ-350 ק"מ.
דונגפנג בוקס
בשוק הישראלי אין כיום כמעט מכוניות חשמליות במחיר של פחות מ-140 אלף שקל. אבל רישומי היבוא של משרד התחבורה מראים כי מטרו, יבואנית דונגפנג, ביצעה רישום ראשון למכונית חשמלית ששמה הוא BOX, כלומר "קופסה".
הקופסה של דונגפנג מצוידת במנוע המפיק 95 כוחות סוס, אורכה 4.03 מטרים ואורכו של בסיס הגלגלים הוא 2.66 מטרים. טווח הנסיעה הרשמי הוא 430 ק"מ. מעבר לכך, לפי מפרט היצרנית המתפרסם בסין קיבולת הסוללה נמוכה מאוד ועומדת על 32 קילוואט/שעה, אך ייתכן שהמפרט ישתנה לקראת מועד השיווק הסופי.
BYD Seagull
לא ניתן להתעלם מהעובדה של BYD הולך בישראל קלף מצוין. היצרנית הסינית מובילה את שוק הרכב החשמלי בישראל, אבל מכונית חשמלית קטנה אין לה.
BYD תחל לשווק בארץ את ה-Seagull, מכונית הסופר מיני החשמלית של BYD. מבחינת מימדים לא מדובר במכונית גדולה. אורכה של Seagull הוא 3.78 מטרים. לעומת אורך של יותר מ-4.4 מטרים של האחות הגדולה אטו 3, זה הבדל משמעותי. המהירות המרבית של ה-Seagull אינה מגיעה אפילו ל 140 קמ"ש אבל בהתחשב בייעוד העירוני, זה מספיק טוב.