סוף עצוב: מפעל הצמיגים אליאנס בחדרה נסגר אחרי 74 שנות פעילות
סוף עצוב: מפעל הצמיגים אליאנס בחדרה נסגר אחרי 74 שנות פעילות
יצרנית הצמיגים הוותיקה הודיעה כי החברה האם שלה יוקוהאמה החליטה להפסיק את פעילותה וכל העובדים יפוטרו; לפי פרסומי החברה היפנית, כוח האדם במפעל זה מונה 550 עובדים; השינויים בענף, הירידה בביקושים והתייקרות עלויות הייצור והשינוע שחקו את רווחיותו
אליאנס, יצרנית הצמיגים הישראלית היחידה בישראל, תחדל מפעילות אחרי 74 שנה.
ההנהלה הודיעה היום (ה') לעובדי החברה כי יוקוהאמה היפנית, החברה האם של אליאנס, החליטה כי לא תמשיך להפעיל אותה וכל העובדים במפעל בחדרה יפוטרו. לפי פרסומי יוקוהאמה, "אליאנס חדרה מונה 550 עובדים, כולל עובדי קבלן, ומתמחה בצמיגי משאיות ורכבי יערנים".
באיגרת שפרסם מנכ"ל אליאנס יגאל טריכטר הוא כתב לעובדים כי "התייקרות עלויות הייצור והשינוע, השינויים המבניים בשוק תעשיית הצמיגים בעולם, התחרות בענף והירידה בביקוש למוצר הישראלי הביאו את חברת יוקוהאמה לסיים את פעילות הייצור בישראל ב-31.12.2024".
לפי נתוני חברת Presedence Reasearch, המנתחת את ענף הרכב העולמי, היקף השוק העולמי היה 137 מיליארד דולר בשנת 2023.
בפועל, למרות שצמיגי אליאנס כבר מזמן אינם נפוצים בצמיגיות בישראל, מדובר במותג ישראלי מוכר היטב, בעיקר הודות לפרסומי "אל תיקח צ'אנס-קח אליאנס" משנות השבעים והשמונים. אליאנס עצמה הוקמה ב-1950, במקביל לתחילת התעוררותה של תעשיית הרכב הישראלית שמזמן כבר אינה קיימת.
במקור שמה של אליאנס היה "אליאנס מפעל צמיגים וגומי" ושמה של החברה ייצג את הברית שבמסגרתה חברו משקיעים מארה"ב עם סולל בונה, שבין היתר היתה זקוקה לצמיגים עבור משאיות החברה ששירתו את תנופת הפיתוח של המדינה הצעירה.
אליאנס עצמה הונפקה ב-1960 בבורסה בניו יורק ועברה מספר גלגולים והחלפות בעלות, כשבמהלך שנות השבעים והשמונים המוקדמות, עם כניסתם של מותגי צמיגים בינלאומיים לישראל, נקלעה לקשיים ונרכשה על ידי כור תעשיות, שלא הצליחה בשעתו לייצב את החברה. בשנת 1992 רכש אליעזר פישמן את אליאנס ביחד עם שותף אמריקאי מידי כונס הנכסים שמונה לה. לאחר מספר גלגולים נוספים, שכללו רכישה של החברה מידי פישמן על ידי ורבורג פינקס ב-2007 נמכרה אליאנס ליוקוהאמה היפנית, ומאז התמחתה בעיקר בייצור של צמיגי רכב כבד ותעשייתי - בעיקר לשווקים בינלאומיים. ואולם, כיום עלויות הייצור בישראל והתייקרות התובלה הימית אינן מאפשרות לאליאנס להמשיך בפעילותה.
לצד הסיבות המקומיות קיימות גם סיבות גלובליות: מדינות כגון טורקיה וסין חולשות על שיווק וייצור צמיגים במזרח הרחוק ובמזה"ת. לצד אלה ייצור צמיגים במדינות כדוגמת אינדונזיה התחזק בשנים האחרונות, והייצור בישראל הפך ללא כדאי.
גם המוצר עצמו משתנה: יצרני הצמיגים משקיעים כיום יותר ויותר בטכנולוגיות ייצור המיועדות לשרת רכב חשמלי וגם משאיות וציוד מכני המונעים בחשמל, מה שדורש צמיגים יותר עמידים בעומס ובמשקל, וגם יותר שקטים.