סגור
רכב אאודי חשמלי ב עמדת טעינה ביתית
עמדת טעינה לרכב חשמלי (צילום: עמית שעל)

דווקא מה שאין בטיוטת חוק ההסדרים מצביע על התייקרות של הרכב החשמלי

בטיוטת חוק ההסדרים של האוצר אין מילה על מיסוי רכב או על מס נסועה, שהיה אמור למתן את העלייה במס הקנייה על רכב חשמלי ל-42%-45%, וכך סביר להניח שמס הקנייה על רכב חשמלי שעומד כיום על 35% יעלה לרמה של 50%

אם מישהו חשב שמס הקנייה על מכוניות חשמליות לא עומד לעלות בינואר הקרוב, או שלפחות יעלה בשיעור מתון - אז טיוטת חוק ההסדרים לשנת 2025 כאן כדי להפריך את התאוריה הזו.
כזכור - בינואר הקרוב אמור לעלות מס הקנייה על מכוניות חשמליות. כיום על המכוניות החדשות המשווקות בישראל מוטל מס קנייה. על כל מה שאינו חשמלי מוטל מס קנייה של 83%. על הרכב החשמלי מוטל כיום מס קנייה בגובה 35%.
מס הקנייה שמוטל על רכב חשמלי מעוגן במסגרת מה שנקרא "מתווה המס הירוק", תוכנית רב שנתית שמגדירה מדי שנה עלייה מסוימת במס הקנייה על כל מה שמצויד בטכנולוגיה חדישה. הסיבה שבעטיה מס הקנייה על החשמליות נמוך היא שהן מוגדרות כבעלות "טכנולוגיית ינוקא" כלומר טכנולוגיה חדשה וטובה שיש לסייע לה להיקלט באמצעות מיסוי נמוך שעולה בהדרגה ככל שהציבור מאמץ את הטכנולוגיה.
מתווה המס הירוק הוא מתווה שיש לו תאריך תפוגה: ינואר הקרוב. ומינואר הקרוב מס הקנייה על מכוניות חשמליות פשוט יושווה למכוניות הלא חשמליות (כלומר 83%) אלא אם משרד האוצר יציג מתווה אחר. המתווה האחר הופיע בחוק ההסדרים כמה פעמים: מדובר במתווה של העלאת מס קנייה הדרגתית על רכב חשמלי (המס בינואר הקרוב אמור להיות 42%-45%) ובמקביל הטלת מס נסועה, כלומר תשלום של 15 אגורות על כל קילומטר של נסיעה - מה שמבחינת משרד האוצר אמור להיות מתווה מאוזן.
הבעיה היא כאמור שבטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2025 אין מילה על מס נסועה, אלא אם בחודשים הקרובים הוא "יעשה קאמבק" בשינוי זה או אחר של הטיוטה, מה שאינו סביר. לכך יש כמה סיבות. ראשית: מבחינה חישובית, מס נסועה אינו מס כבד כפי שניתן לחשוב אבל הוא כן מס "פוליטי". ממש השבוע פרסמה הלמ"ס סקר לפיו אשתקד רכב חשמלי נסע כ-21 אלף קילומטרים בשנה. בחישוב של 15 אגורות לקילומטר במס נסועה, מדובר ב-3,130 שקלים, כלומר 262 שקלים בחודש, מחיר של מיכל דלק בודד של מכונית קטנה. אבל המשמעות של הטלת מס כזה שממש "נכנס לכיס" היא אדירה. ושנית, יש בעיה טכנולוגית: למדינת ישראל יש שנה אחת בלבד לייצר מנגנון שלם שיתעד מדי שנה כמה הישראלים נסעו, יוודא שהם לא מרמים, ישלח להם חיוב הביתה - בקיצור משימה בלתי אפשרית.
וכך - בטיוטת חוק ההסדרים אין מילה על מיסוי רכב או על מס הנסועה. ולכך יש שתי משמעותיות. האחת הפחות סבירה: בעוד קצת יותר משלושה חודשים מס הקנייה על רכב חשמלי יזנק ל-83%. השנייה, היותר סבירה: יימצא פתרון שבמסגרתו מס הקנייה יעלה על המכוניות החשמליות בשיעור שיגלם את אי הטלת מס הנסועה. כלומר - כיום מס הקנייה על רכב חשמלי הוא 35%. היעד המקורי אם היה מס נסועה היה להעלות את מס הקנייה בינואר הקרוב ל-42% עד 45%. בלחץ גורמים סביבתיים וגם לא מעט יבואני רכב, סביר להניח שמס הקנייה בינואר על רכב חשמלי יהיה בין 45% ל-50%.