מדאצ'יה סנדרו ועד קיה פיקנטו: אילו רכבים הכי זולים לתחזוקה?
מדאצ'יה סנדרו ועד קיה פיקנטו: אילו רכבים הכי זולים לתחזוקה?
פיילוט מחירי החלפים של משרד התחבורה שיצא לדרך לפני חצי שנה בודק את עלות סל החלפים של כל רכב בהשוואה לרכב הכי זול באותה קטגוריה. האם עלות הטיפול ברכבים השתנתה מאז נכנס הפיילוט לתוקף?
חצי שנה חלפה מאז השקת "פיילוט מחירי החלפים" של משרד התחבורה ובשטח כמעט שלא מורגש שינוי.
משרד התחבורה ורשות שוק ההון ביטוח וחיסכון יצאו באוגוסט האחרון בפיילוט מיוחד שמיועד לשקף לציבור את מחירי חלקי החילוף. הפיילוט מבוסס על דגימה של עשרות סוגי חלפים שמשמשים לטיפולים שוטפים בכלי רכב, החל ברפידות בלם וכלה במסננים שונים. המדד מבוסס על מחירוני חלקי החילוף המקוריים של יבואני הרכב. מחירונים אלה מופיעים באתרי האינטרנט של יבואני הרכב, אבל כדי למצוא כמה עולה פנס או מסנן נדרשת בדיקה קפדנית של אלפי רישומי אקסל בהם יבואני הרכב מציינים את מחירי החלפים. עבור בעל רכב ממוצע בישראל מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית.
מסיבה זו קבע משרד התחבורה את מדד החלפים, אבל גם מדד זה אינו מציין את מחיריהם של החלפים אלא רק דירוגים של דגמים, כלומר מי יותר זול לטיפול.
הרכבים מחולקים על ידי משרד התחבורה לקטגוריות של רכבי מיני, רכבי שטח, משפחתיות וכיו"ב ולכן אין כל הפתעה שהמדד גילה שמכונית דאצ'יה זולה לתחזוקה ממכונית הונדה. כעת, חצי שנה ממועד פרסום המדד הראשון אפשר לבדוק את השפעתו של המדד על יבואני הרכב.
בקבוצת המכוניות הקטנות, המכונית הזולה ביותר בישראל לתחזוקה היתה - ועודנה דאצ'יה סנדרו. החישוב של משרד התחבורה מבוצע לפי שיטה של כמה הטיפול ברכב יקר באחוזים ביחס לטיפול הזול ביותר. כלומר משווים בין סל הטיפול הזול ביותר לכל היתר – ומציינים את ההפרש באחוזים.
משרד התחבורה מבסס את המדד על השוואה למכונית הזולה ביותר אבל לא מציין בכמה כסף מדובר - כלומר ייתכן מצב שבו דווקא הטיפול במכונית הזולה ביותר הוזל או התייקר, מה שמשפיע על הדירוג. הסנדרו שמתהדר בסל הטיפולים הכי זול הוא "נקודת האפס". אבל אחריו קיימים שינויים בחלק מהרכבים, לפחות ביחס לנתונים שנאספו לפני חצי שנה.
באוגוסט אשתקד המכונית שדורגה אחרי סנדרו היתה סוזוקי איגניס שמחיר סל הטיפול שלה זול ב-7% מהדאצ'יה העממית. כעת, חצי שנה לאחר מכן עלות סל החלפים של סוזוקי איגניס הידרדרה והטיפול בה יקר ב-21% מזה של הדאצ'יה.
באוגוסט 2021 ניצבה במקום השלישי בטבלה סוזוקי: הסוויפט, שהטיפול בה היה יקר ב-19% מהדאצ'יה. כעת הטיפול בה יקר ב-36% מהדאצ'יה, כך לפי נתוני משרד התחבורה. קיה פיקנטו (מקום רביעי) שהטיפול בה היה יקר ב-20% מזה של הדאצ'יה דווקא שיפרה עמדות: כעת הטיפול בה יקר ב-18% מהדאצ'יה.
גם מצבה של שברולט ספארק הוחמר: לפני חצי שנה מחיר הטיפול בה היה גבוה ב-30% ממחיר הטיפול בדאצ'יה, כעת המחיר מזנק ל- 46% יותר מהדאצ'יה. לפי משרד התחבורה, יונדאי 20i והונדה ג'אז עדיין נותרו המכוניות הקטנות היקרות בישראל לטיפול כאשר לפני חצי שנה ההונדה היתה הכי יקרה והיונדאי אחריה במקום השני מהסוף – וכעת היונדאי היא הכי יקרה וההונדה במקום השני מהסוף.
בקבוצת המכוניות המשפחתיות שימשה לפני שנה מיצובישי אטראז כבסיס לקביעת אמת המידה למחירי הטיפולים – אבל היא כעת נעדרת מהדירוג של פברואר 2022, כלומר לא ניתן לייצר השוואה אפקטיבית בין 2022 ל-2021 – אבל בקטגוריית רכבי הכביש שטח הפופולארית מאזדה 30 CX הוא עדיין רכב הכביש שטח הזול ביותר לטיפול בישראל לפי דירוג משרד התחבורה.
יש לציין שקטגוריה זו מושפעת הרבה יותר מחברות הליסינג שמהוות רוכשים "כבדים" – ויבואני הרכב מודעים היטב למשמעויות ההרסניות של העלאת מחיר לגופים שבניגוד לציבור הרחב שאינו מודע כלל לעלויות הטיפול במכוניתו יבחרו במהרה להחרים את היבואן. כך, אחרי המאזדה 30CX נמצאת סקודה קאמיק – גם לפני חצי שנה וגם כעת. ובמקום השלישי נמצאת סוזוקי קרוס אובר - גם לפני שנה וגם כעת.
הטבלה ממשיכה ללא כל שינוי עם סיאט אתקה (מקום רביעי) וסיאט ארונה (מקום חמישי). ועם זאת, במורד הטבלה כבר ניתן להבחין בדגמים שלפי משרד התחבורה מחיר החלפים שלהם עלה. כך, לפני חצי שנה סוזוקי ויטארה היתה במקום השישי – עם סל חלפים יקר ב-45% מזה של המאזדה שהיתה הזולה ביותר. כעת התחזוקה של הסוזוקי יקרה ב- 65% ביחס לזו של המאזדה.
קיה סטוניק שהיתה במקום השביעי כי היתה יקרה ב- 45% ביחס למאזדה 30 CX יקרה כעת ב- 68% מהמאזדה. בהמשך הטבלה ניתן למצוא תנודות נוספות, מיצובישי אאוטלנדר שסל חלפיו היה יקר ב- 68% מן המאזדה כעת מתהדר בסל חלפים יקר ב-84% ופיג'ו 3008 שסל חלפיו היה יקר ב- 70% מזנק החודש לסל חלפים יקר ב-100%.
לפחות דבר אחד אינו משתנה: לפני חצי שנה טויוטה ראב 4 היה רכב הכביש שטח הכי יקר לתחזוקה לפי משרד התחבורה – ואחריו סובארו פורסטר. וגם כעת, חצי שנה אחרי הפיילוט – הראב 4 הוא עדיין הכי יקר והפורסטר עדיין מתהדר במקום השני - מהסוף.