סגור
עמדת טעינה ל רכב חשמלי בחניון בניין מגורים
עמדת טעינה לרכב חשמלי בחניון בניין מגורים (צילום: עמית שעל)

יש לכם מכונית חשמלית ואתם גרים בדרום: מה עושים במקרה חירום

אלפי ישראלים המתגוררים בדרום מחזיקים ברשותם רכב חשמלי. במצב המתוח השורר באזור, האם עדיף להטעין בעמדת טעינה מהירה או רגילה? ומה עושים במקרה של שריפה?

אלפי ישראלים שנמצאים בטווח של 80 קילומטרים מרצועת עזה נוהגים ברכב חשמלי. מנתונים של מדינת ישראל אשר מפרטים את מספר הרכבים החשמליים שבעליהם רשומים בישובי ישראל עולה כי בערי הדרום רשומות מעל 9,000 מכוניות חשמליות (באשקלון רשומות 4,950 מכוניות חשמליות בבעלות פרטית) ובישובי הדרום האחרים רשומות מכוניות חשמליות נוספות במספר שאינו ידוע. חלקם ירצו להתפנות מביתם, להגיע לעבודה או לשטחי כינוס.
בניגוד למכונית בעלת מנוע בעירה פנימי אשר יכולות להגיע לתחנת הדלק ולבלות בתחנה כחמש דקות ולקבל טווח נסיעה קבוע של 400 עד 500 קילומטרים, רכב חשמלי ניתן לטעינה בשני אופנים: טעינה רגילה, כלומר AC או טעינה מהירה כלומר DC. בעמדת AC משך הטעינה נע סביב כחמש שעות בדרך כלל. לעומת זאת בעמדת טעינה מהירה משך הטעינה נע בין עשרים דקות לשעה, ומשך הטעינה קובע גם את טווח הנסיעה.
1. בשימוש בעמדת AC מומלץ לוודא שהרכב טעון, אך בניגוד למצב הנהוג בדרך כלל, לא מומלץ להשאיר את הרכב מחובר לעמדת הטעינה גם לאחר סיום הטעינה. הסיבה היא טכנית: במקרה של כשל ברשת, בעבר תועדו מקרים בהם כבל הטעינה סירב להתנתק מן הרכב בגלל סיבות טכניות. את כבל הטעינה ניתן לנתק באמצעות משיכה של ידית שחרור פנימית ברכב, אך איתור הידית שמיועדת למקרי חירום ומסתתרת תחת משטחי פלסטיק דורש זמן יקר.
2. בעת שימוש בעמדת DC, עמדת הטעינה המהירה, מומלץ להתרחק מהעמדה ולשהות במרחב מוגן ככל האפשר בהתאם להנחיות. שהייה בתוך הרכב בעודו נטען בעמדת טעינה DC אינה מומלצת. במקרה בו אזור הטעינה עשוי להיות מסוכן, מומלץ להמעיט בשהייה במקום ולנטר את קצב הטעינה באמצעות אפליקציית הטעינה בטלפון הסלולארי.
3. במקרה פגיעה או שריפה: רכב חשמלי אינו מתנהג כרכב רגיל. הבעירה עשויה להיות שונה, חזקה יותר וקשה לכיבוי. במקרה כזה יש ליידע את כוחות הכיבוי כי מדובר ברכב חשמלי ולהתרחק מן הרכב ככל האפשר באופן בטוח והרחק מן התנועה הסואנת.