סגור
מבחן רכב קיה EV9
(צילום: טל סער)

מבחן רכב
קיה EV9: גדול מבחוץ וענק מבפנים

קיה 9 EV הוא כביש־שטח חשמלי שלא מתבייש בממדיו. מבחוץ הוא נראה כמו מיניוואן עם גלגלי ענק, בפנים החלל אדיר בגודלו עם שפע תאי אחסון, ובמושב האחורי בכלל אפשר לגור. הוא גם שקט ומשכך היטב, אבל מנוע של 203 כוחות סוס לא כל כך מספיק לרכב ששוקל 2.5 טונות. והאם הישראלים ישלמו 430 אלף שקל על קיה? 

לכל יונדאי יש קיה. לכל קיה יש יונדאי. בקונצרן יונדאי קיה יש חלוקה ברורה בין המותגים שמורגשת הכי טוב ברכבים החשמליים: יונדאי היא אלגנטית ומכובדת. גם כשליונדאי יוצא רכב חשמלי שהוא קצת לא שגרתי, כמו איוניק 5 שהיא מכובדת ומדליקה, לקיה יוצאת קיה 6 EV שהיא אותו הדבר אבל משוגעת לחלוטין. למה? ככה. כעת לקיה יש חשמלית חדשה: קיה 9 EV. רכב כביש־שטח גדול, שאולי הוא מיניוואן, קשה להחליט מלהסתכל עליו מבחוץ. קיה 9 EV נראה כמו מה שילד בן 6 מצייר כשאומרים לו לצייר מכונית. יש לה גריל קדמי ענק ואטום, חלונות צד יחסית קטנים, גלגלים ענקיים בתוך בתי גלגלים גדולים עם חיפוי שחור. קיה 9 EV הוא מה שמעצבי רכב חולמים שיוכלו לעשות בעבודה כשאף אחד לא מסתכל. כן, עד כדי כך זה מגניב, ולא מובן מי בקונצרן יונדאי קיה נתן אור ירוק למכונית שנראית כל כך בולטת. אבל לא רק בולטת: קיה 9 EV גם נראית גדולה להכעיס. בדרך כלל יצרני רכב עושים ככל שביכולתם כדי להצניע את הממדים החיצוניים של התוצרת שלהם. לא אלה של קיה. גדול זה טוב. אגב גדול, קיה 9 EV הוא רכב שקשה מאוד לתמרן איתו בעיר, הוא לא מיועד להשתחלות בין מכוניות, בטח שלא בתל אביב, בטח שלא בבוקר.
1 צפייה בגלריה
מבחן רכב קיה EV 9
מבחן רכב קיה EV 9
תא הנוסעים. מחזיקי כוסות מיוחדים, כולל מחזיק לבקבוקים משפחתיים
(צילום: טל סער)
הלאה אל תא הנוסעים: 9 EV הוא רכב של מרווח פנימי אדיר. ניכר שאנשי קיה ידעו בדיוק על מי הם חושבים: לקוחות שרוצים מיניוואן אבל מתביישים, לקוחות שרוצים רכב כביש־שטח אבל לא רוצים מכונית שגרתית. המושבים הקדמיים של 9 EV טובים מאוד. יש לה שפע מטריד של תאי אחסון. מחזיקי כוסות מיוחדים בכמה גדלים, כולל מחזיק לבקבוקים משפחתיים. לוח המחוונים ענק. איכות החומרים ככה־ככה, כמו ביונדאי איוניק 6, גם לקיה חשוב שיידעו שאלה חומרים ממוחזרים, רק חבל שהאיכות שלהם לפעמים מרגישה כמו אחרי מיחזור. זה משהו שיכול לעבור ברכב סיני, לא ברכב קוריאני.
השליטה במערכות השונות של הקיה מעניינת מאחר שאין לה מסך ענקי ששולט על תפריטים בלתי אפשריים ואין לה מערכות מסובכות, רק מערכות קלות להפעלה, בדרך כלל. קודם כל, המעבר בין המערכות השונות לא מבוצע מהמסך, וזו פירוש הקלה. לקיה יש כפתורים פיזיים שמוחבאים בצורה יפה בלוח המחוונים, צריך ללחוץ עליהם עם האצבע, במקום לבצע מחוות מטופשות מול מסך, במקום לנסות לעבור בין תפריטים תוך כדי נסיעה.
דבר אחד שמפריע: המזגן. המזגן מסוגל להקפיא בני אדם, אבל כדי להציץ בצג ההפעלה שלו צריך להזיז את הראש. לא ברור מדוע רכב שבו חשבו על כל נקודה בורך בצג שמסתיר את בקרת המזגן.
ברכב כזה לספסל האחורי יש חשיבות לא פחותה מזו של הקדמי. ויש על מה: הספסל נע על מסילה. המושבים הם כורסאות מצוינות. למעלה בתקרה יש פתחי אוורור, אפשרויות הכיוון נראות אינסופיות, יש כיוון ידני, יש כיוון חשמלי. אפשר לגור במושב האחורי של 9 EV בכיף. השורה האחורית סיפור אחר. יש לה כמובן כיוון חשמלי, לידה יש שקע חשמל ביתי שאפשר לחבר אליו מיקרוגל או מכונת כביסה אם רוצים, אבל אין בו מקום. לא ברור מדוע יצרני הרכב ממשיכים להתעקש ולהתקין ברכבים ספסל אחורי שלכולם ברור שאינו יכול לאכלס יותר מילד בן 5. כל הספסלים מתקפלים כמובן אל תוך הרצפה, נשלפים בלחיצה, שיא של שימושיות, אבל יש בעיה אחת מוזרה: כאבי הראש. ל־9 EV יש משקופים ענקיים בצידי הדלתות וגג גבוה. למי שאינו מורגל במחיה יומיומית עם קיה מובטח צליל חבטה חזק בכל כניסה לספסל האחורי או למושב הקדמי. אחרי צליל החבטה מגיע כאב חד, בדרך כלל מאזור הצוואר. אחרי כמחצית שנייה נוספת מגיעה ההבנה: הסיבה לחבטה היא ראשו של מי שמנסה להיכנס ל־9 EV. מקץ שלוש חבטות משמעותיות – הלקח עדיין לא נלמד.
המנוע החשמלי מפיק 203 כוחות סוס. זוהי המכונית החשמלית הראשונה שאפשר לומר עליה שהיא ממש לא חזקה. זה הגיוני: בלי נוסעים ובלי משקל 9 EV שוקלת קצת מעל 2.5 טונות. עם שני נוסעים מדובר כבר על בערך 2.7 טונות.
המומנט (גמישות) וההספק מעניקים לה ביצועים רגועים מאוד. עקיפות במהירות גבוהה הן עניין של תכנון זהיר. מי שחושב שיש כאן חשמלית עם ביצועי טסלה יתאכזב מהר. התנהגות הכביש טובה. אף שמדובר ברכב שאמור, לפחות על הנייר, לעבוד פחות טוב עם הגלגלים הענקיים, הוא משכך היטב. בנסיעה הוא שקט. אבל אי אפשר להתעלם כל הזמן מהתחושה שמדובר בנפיל, רכב ענק על הכביש. זה לא יתאים לכולם.

יישאר גימיק

הסוללה היא מהגדולות בקטגוריה: 99.8 קילו־ואט של קיבולת, אבל הספק המנוע אינו גבוה והוא לפעמים מתאמץ. טווח הנסיעה הרשמי הוא 563 ק"מ. ביום חם 350 עד 400 ק"מ הם טווח הרבה יותר מציאותי. הסוללה גדולה, יכולת הטעינה המהירה מצוינת, אבל זה תלוי ביכולתה של העמדה לספק מתח גבוה. בעמדה של 250 קילו־ואט הרכב מגיע בקלות למתח טעינה של 160 קילו־ואט, כלומר אפשר אחרי חצי שעה לזוז עם כחצי סוללה מלאה ועוד כ־250 ק"מ טווח. אבל מי שיצטרך להשתמש, למשל, בעמדה שמזינה 60 קילו־ואט ימתין כנראה מעל שעה, כמובן בלי תור.
קיה 9 EV מסיימת יום ארוך בדרום. לצפון הרבה יותר קשה להתקרב בימים אלה. ראשית, מדובר ברכב חשמלי שהוא סופר־מעניין. הוא נוסע היטב, המרווח הפנימי שופע. אבל קשה שלא להתייחס למחיר: כמעט 430 אלף שקל. עוד תוספת קטנה ויש ביד חצי מיליון שקל על רכב כביש־שטח חשמלי שעל חרטומו מתנוסס סמל של קיה.
ברמת המוצר זהו רכב חשמלי ראוי. אבל ברמת המחיר קשה לדמיין תרחיש שבו לקוחות ייכנסו לסוכנות ויבקשו לשלם מעל 400 אלף שקל על רכב כביש־שטח חשמלי של קיה. זה כבר עניין של מיתוג, אבל מה לעשות שכיום למיתוג יש חשיבות אדירה בישראל.
ועוד נקודה: אפשר לרכוש כיום רכב כביש־שטח כמו היילנדר של טויוטה, שמסוגל להסיע שבעה אנשים, ויש לו גם הנעה כפולה וגם מערכת הנעה היברידית. הוא משאיר עודף מ־400 אלף שקל והוא טויוטה. כך שבמקרה של 9 EV המחיר הוא גורם מרתיע שישאיר את הרכב ברמת גימיק בלבד, גם אם גימיק מוצלח.

קיה 9 EV
מנוע: חשמלי, הספק מרבי 203 כ”ס, מומנט מרבי 35.7 קג”מ
ביצועים: מהירות מרבית 185 קמ”ש, זינוק ל־100 קמ”ש ב־9.4 שניות
קיבולת סוללה: 99.8 קוט"ש. טווח נסיעה רשמי 563 ק"מ
צריכת אנרגיה: נתוני יצרן 20.2 קוט"ש. נתוני מבחן: 24 קוט"ש
בטיחות: 9 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי
קבוצת זיהום: 1
מחיר: 429 אלף שקל

אהבנו
עיצוב, מרווח פנימי
אהבנו פחות
ביצועים
מתחרים
וויה דרים
לסיכום
כביש־שטח חשמלי ענק ומרשים במחיר אסטרונומי