סגור

כמה יצרני רכב התחייבו לעבור לייצור מכוניות חשמליות?

רק וולוו, פורד, GM, דיימלר, BYD והחברה האם של יגואר ולנד רובר, התחייבו להפסיק לייצר מכוניות מזהמות מ-2040, מבין יותר מ-200 יצרני רכב ברחבי העולם. בין הבולטות בסירוב להתחייב - טויוטה ופולקסווגן. גם ארה"ב, גרמניה וסין מסרבות להצטרף לאמנה בנושא

האם יצרני הרכב הגדולים יעברו כולם לייצר רכב חשמלי בקרוב? התשובה: "בהחלט לא".
במהלך השבועות האחרונים הופעלו על יצרני הרכב הגדולים לא מעט לחצים להצהיר בשבוע של ועידת גלזגו על מעבר גורף להנעה חשמלית, אבל ליצרני יש תוכניות שונות.
השבוע אמורה להתפרסם אמנה עליה יחתמו מספר יצרני רכב גדולים וגם מספר מדינות, לפיה בשנת 2040 לא יימכרו בעולם רכבים מזהמים. הבעיה היא שיצרני הרכב הגדולים וגם כמה מדינות מסרבים לחתום על האמנה. בין המדינות - ארה"ב, גרמניה וסין ומבין יצרני הרכב הגדולים - טויוטה ופולקסווגן – שנמצאות בדרך כלל בשלושת המקומות הראשונים בעולם מבחינת מכירות.
2 צפייה בגלריה
מפעל מכוניות וולוו גטנבורג שבדיה
מפעל מכוניות וולוו גטנבורג שבדיה
מפעל מכוניות וולוו בגטנבורג שבדיה
(צילום: רויטרס)
ליצרני הרכב הגדולים יש סיבות משלהם מדוע לא לחתום – טויוטה הודיעה כבר לפני כמה חודשים כי אינה רואה בפיתוח של רכב חשמלי יעד עליון וכי רכבים חשמליים ישתלבו עם יתר מכוניותיה ברחבי העולם. הצהרותיה של טויוטה לא פוגעות בינתיים בתוצאותיה הכספיות וסביר להניח שגם לא יפגעו.
2 צפייה בגלריה
רכב טויוטה ראב 4
רכב טויוטה ראב 4
טויוטה ראב 4
(צילום: עמית שעל)
פולקסווגן דווקא הצהירה שוב ושוב על עתיד חשמלי, אבל המשותף לטויוטה ולפולקסווגן הוא שחלק ניכר ממכירותיהן מרוכז בשווקים שכלל אינם מערביים, כלומר דרום אמריקה, אפריקה ואסיה. פולקסווגן וטויוטה יודעות היטב שבאפריקה ובדרום אמריקה לא יוקמו בקרוב עמדות טעינה לרכב חשמלי או עמדות תדלוק מימן – ואם הן לא ייצרו עבור מדינות אלה מכוניות - מישהו אחר כן ייצר.
מבין יצרני הרכב שהתחייבו לא לייצר מכוניות מזהמות משנת 2040, נמצאות וולוו, פורד, GM, דיימלר, BYD ו–JLR, החברה האם של יגואר ולנד רובר. למרות שמדובר בשמות מרשימים, בפועל 6 יצרני רכב מתוך מעל 200 יצרני רכב פעילים בעולם, שכ-50 מהם הם יצרנים מערביים גדולים, הוא מספר חלש למדי. מעבר לכך, ברמה הפוליטית העובדה ששלוש כלכלות גדולות: גרמניה, סין וארה"ב מסרבות לחתום על הסכם כזה מעלה ספק משמעותי לגבי מידת האפקטיביות שלו, כי יצרני רכב שייצרו מכוניות מזהמות אחרי 2040 יוכלו למכור אותן בארה"ב ובסין - שני השווקים הגלובאליים הגדולים בעולם.