ניתוחהמכוניות התייקרו? אלו הסיבות שבגללן הן יתייקרו שוב בקרוב
ניתוח
המכוניות התייקרו? אלו הסיבות שבגללן הן יתייקרו שוב בקרוב
אחרי שיבואניות טיוטה ויונדאי פרסמו מחירונים חדשים עם מחירים יקרים יותר ואחרי חשיפה של כמה דגמים חדשים ויקרים יותר - ענף הרכב עומד בפני עליות מחירים נוספות. הסיבות: עליית מס הקנייה על מכוניות ירוקות בינואר וצפי להעלאת מחירי התובלה הימית בעקבות חטיפת האונייה בים האדום
בימים האחרונים התרחשו בשוק הרכב כמה אירועים חשובים שחשף "כלכליסט": לפני כמה שבועות יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, פרסמה מחירון חדש למספר דגמים שבו הופיעו עליות מחירים. אחרי יבואנית טויוטה היתה זו יבואנית יונדאי ומיצובישי שפרסמה מחירון חדש שבו חלק מהדגמים התייקרו. במקביל, כבמטה קסם בשבוע שבו פורסם כי ישוחררו רכבים ממכס, החלו יבואני הרכב להחיות מחדש את זירת ההשקות: קבוצת קרסו, יבואנית XPENG, תחשוף בקרוב את המכוניות של היצרנית הסינית בישראל. אבל מעבר לכך נחשפו בישראל כמה דגמים חדשים: טויוטה CHR זוכה לדור חדש, יונדאי I20 המשודרגת מוצגת בישראל וכך גם יונדאי I10. המשותף לכל הדגמים האלה: הם יקרים יותר מהדגמים שהחליפו.
במקרה של המכוניות של יונדאי, השיטה מוכרת: העיצוב שודרג, תא הנוסעים שודרג – והמחיר עלה בכמה אלפי שקלים. במקרה של טויוטה, ההתייקרות משמעותית יותר ועוברת בגרסאות מסוימות את רף עשרת אלפי השקלים, אך כאן מדובר כבר בדגם חדש לחלוטין.
אבל אלה החדשות הרעות במיעוטן: הבעיה שמולה ניצב שוק הרכב הישראלי כיום בכל הקשור במחירי המכוניות היא סוג של "סערה מושלמת" שהיקפה אינו ברור ומורכב משילוב שנראה כמו חוסר מזל חמור במיוחד. ראשית, הבעיות הקטנות: שלשום מיהר משרד התחבורה לפרסם הודעה מאירת עיניים אודות "שתי מערכות בטיחות חדשות שיקבלו זיכויי מס". מה שבמשרד התחבורה לא ציינו הוא שבמקביל למתן הזיכוי על המערכות החדשות (שהן אגב די נדירות ברוב המכוניות) הוחלט גם על קיצוץ של זיכוי המס למערכות בטיחות קיימות, למשל בקרת סטייה אקטיבית מנתיב הנסיעה. כלומר מכוניות מדגמים עממיים יתייקרו במאות שקלים לרכב.
אבל זו כאמור רק הבעיה הראשונה: השבוע נחטפה לראשונה אונייה שנשאה מכוניות בים האדום. האונייה לא היתה בדרך לישראל, לא נשאה מכוניות שיועדו לישראלים, אבל כן נמצאת בבעלות של חברה ששייכת לאיש עסקים ישראלי. מבחינת החות'ים זהו דגל אדום, וקשה בשלב זה להעריך מה יהיו ההשלכות בקרב חברות התובלה הימית שנושאות מכוניות בדרך לישראל, שיש להן קשרים עם ישראל ואפילו שסתם עוברות בים האדום.
מן הסתם התובלה הימית לא תעצור אבל לפי פרסומים בחו"ל אוניות כבר שינו נתיב. המסלול שלהן יהיה יותר ארוך, הן ישרפו יותר דלק, הביטוח שלהן יתייקר, שלא לדבר על הצורך של חברות הספנות בהגנה על האוניות. קשה להעריך כיצד מצב כזה לא ייקר את התובלה הימית של כל מה שמגיע מהמזרח.
ועדיין - זהו הרע במיעוטו. בינואר הקרוב יעלה מס הקנייה על הרכב החשמלי מ-20% ל-35%. מס הקנייה על רכבי פלאג אין הייבריד יעלה מ-55% ל-83%. יבואני הרכב ייקרו "על הדרך" גם מכוניות שאינן ירוקות בגלל שבענף הרכב יש לעתים "אפקט דומינו" שבו היבואנים מבקשים מהיצרן מחיר יותר טוב לרכב החשמלי בגלל ההתייקרות ומסכימים "לסבסד" את המחיר הזה באמצעות יתר הדגמים שאינם חשמליים.
כמובן, ליבואני הרכב יש מוצא קל: הם ישחררו את המכוניות ממכס, ישלמו כעת את מס הקנייה ויתחמקו מרוב הגזרות, אבל זה לא ימנע מהם לפרסם מחירונים חדשים בינואר שישקפו עליות, ובמקרה הספציפי הזה לנוכח "הסערה המושלמת" קשה שלא להבין את הסיבות להתייקרויות. אבל הפעם נשאלת גם שאלה כיצד יגיב הציבור למחירים ברקע המצב הביטחוני ועל כך עובדים בימים אלה לא מעט אנליסטים בענף הרכב. בתרחיש אופטימי יהיה "בום" כלכלי מבורך אחרי המלחמה והישראלים יפצו עצמם במכונית חדשה ויגלו מעט אכפתיות למחיר. בתרחיש הגרוע המלחמה תימשך עוד זמן רב והזירה הצפונית תהפוך דומיננטית. במקרה כזה הסערה המושלמת תהפוך לבעיה שתדרוש מיבואני הרכב להיות יצירתיים, במיוחד במימון והנחות ואולי אפילו תדרוש לראשונה זה שנים יצוא של מכוניות מהארץ.