שנה חדשה, טעינה יקרה: ג'ינרג'י מעלה תעריפים, EV Edge כבר העלתה
שנה חדשה, טעינה יקרה: ג'ינרג'י מעלה תעריפים, EV Edge כבר העלתה
לפי הודעת ג'ינרג'י, מתחילת 2024 יעמוד תעריף הטעינה הבסיסי על 2 שקלים לקווט"ש. חברת EV Edge הודיעה על התייקרות כבר בתחילת החודש
לתשומת לב בעלי המכוניות החשמליות: ג'ינרג'י תייקר את מחירי טעינת הרכב החשמלי בעמדות הציבוריות בתחילת 2024, כך נודע ל"כלכליסט". יתרה מזאת, EV Edge כבר הודיעה גם היא ללקוחותיה על ייקור הטעינה לפני מספר שבועות עקב עליית המחירים שפרסמה חברת החשמל. לפי הערכות בענף, חברות נוספות צפויות להודיע גם הן במהלך הימים הקרובים על ייקור הטעינה בעמדות הציבוריות.
כך, לקוחות ג'ינרג'י קיבלו השבוע הודעות לפיהן "מתוך רצון להמשיך ולספק לכם שירותי טעינה איכותיים אנו מעדכנים את התעריף. מתחילת 2024 תעריף הטעינה הבסיסי יעודכן מ-1.9 שקלים ל-2 שקלים לקילוואט/שעה. בג'ינרג'י אישרו את הדברים.
במקביל, כאמור, מתברר כי ספקית טעינה גדולה אחרת כבר הודיעה ללקוחות על התייקרות הטעינה בחלק מהמסלולים: כך, EV Edge הודיעה ללקוחותיה לפני מספר שבועות כי החל ב-1 בדצמבר (כלומר לפני 27 ימים) השתנו חלק מתעריפי הטעינה. במקרה של EV Edge החברה מחלקת את תעריפי הטעינה שלה ברשת הציבורית לשלושה סוגי תעריף: תעריף יום (מיועד לשעות שפל) העומד על 2.4 שקלים לקילוואט/שעה; תעריף פסגה, כלומר התעריף של שעות צריכת השיא של החשמל אחר הצהריים - שעומד כעת על 2.8 שקלים לקילוואט/שעה - התייקרות של 40 אגורות ביחס לתעריף נובמבר; ותעריף לילה מוזל אשר תקף בשעות 23:00 עד 6:00 בבוקר - שלא השתנה ועומד על 1.5 שקל לקילוואט/שעה.
במצב כזה, מי שמחזיק ברכב חשמלי יגלה שטעינה בעמדות ציבוריות הופכת לפחות חסכונית באופן משמעותי, במיוחד אם היא מבוצעת בשעות השיא בחברות כדוגמת EV Edge. אם ניקח כדוגמה מכונית חשמלית משפחתית שמצוידת בסוללה בקיבולת 100 קילוואט - למלא את הסוללה מאפס אחוז ועד למילויה המלא יעלה כעת 200 שקל בעמדת טעינה מהירה של ג'ינרג'י או 280 שקל בעמדה מהירה של EV EDGE בשעות השיא.
רכב חשמלי עממי מסוגל לנסוע בין 300 ל-400 ק"מ והעלות תהיה כאמור מעל ל-200 שקל בטעינה בעמדות המהירות. לעומת זאת, מכונית היברידית חדישה בעלת מיכל דלק בקיבולת 50 ליטר תדרוש דלק בשווי של כ-350 שקל - ותוכל לנסוע בקלות יותר מ-500 ק"מ ולרוב גם מעל ל-600 ק"מ. כלומר, לנוכח המחירים הנוכחיים הכדאיות של טעינת רכב חשמלי בעמדות הציבוריות והמהירות מצטמצמת משמעותית. עם זאת, בל נשכח כי רוב טעינות הרכב החשמלי מתבצעות בעמדות הביתיות והפרטיות שבהן המחירים נמוכים משמעותית והעמדות המהירות הציבוריות משמשות בדרך כלל את מי שמבצע נסיעות ארוכות וזקוק לעתים רק לעצירה קצרה לצורך מילוי של כמה עשרות אחוזים מקיבולת הסוללה כדי שיוכל להמשיך בדרכו.