היבואנים לחצו, ומשרד התחבורה יאפשר יבוא רכבי "סדרות קטנות" סיניים גם ב-2025
היבואנים לחצו, ומשרד התחבורה יאפשר יבוא רכבי "סדרות קטנות" סיניים גם ב-2025
ביולי הודיע המשרד כי לא יאפשר יבוא של רכבים שאינם עונים על כל דרישות התקינה האירופית; כעת, בעקבות לחץ של היבואנים, הוא חזר בו; היקף היבוא של מכוניות אלה מוגבל ל-400 יחידות בשנה
יבואני הרכב לחצו - ומשרד התחבורה יאפשר להם לייבא רכבי "סדרות קטנות" סיניים גם ב-2025; זאת לאחר שבמשרד כבר הוחלט על ביטול היבוא של רכבים אלה - כך עולה ממכתב שהפיץ היום משרד התחבורה בקרב יבואני הרכב.
כיום על פי חוק ניתן לייבא לישראל רכבים אשר עונים על התקינה (כלומר חוקים) של ארה"ב, אירופה וקנדה. ואולם התקינה האירופית כוללת גם היתר מיוחד לייבא רכבים שנקראים "סדרות קטנות". רכבים אלה ניתנים ליבוא לאירופה במספרים מוגבלים בלבד מאחר שאינם עונים על כל דרישות התקינה האירופית. לדוגמה, לעתים קרובות מדובר ברכבים שאינם מצוידים במערכות בטיחות אקטיביות ולכן רמת הבטיחות שלהם ירודה ביחס לרכבים שכן עונים על כללי התקינה האירופית המלאה. עיקר הרכבים אשר מיובאים לאירופה במסגרת זו הם רכבים סינים.
כדי לעודד יבוא של רכב חשמלי לישראל הסכים משרד התחבורה עוד ב-2019 לאפשר יבוא של רכבי סדרות קטנות ובלבד שייובאו במספר מוגבל של עד 400 יחידות בשנה מכל דגם.
ואולם גם במשרד התחבורה הבינו כי מדובר ברכבים פחות בטוחים, וכי בכל מקרה רוב הרכבים הסיניים כבר מיוצרים כך שיעמדו בכללים המחמירים שנהוגים באירופה. לכן, ביולי השנה הודיע משרד התחבורה כי לא יאפשר יותר יבוא של רכבי סדרות קטנות. לפי הודעת המשרד מהקיץ, "לאחר בחינת נתוני יבוא של דגמי רכב חשמליים חדשים וכן למול היקף הגידול ברישום הרכבים החשמליים, נראה כי מטרה זו הושגה. לאור זאת הוחלט כי ההיתר המיוחד ליבוא של רכבים חשמליים בסדרות קטנות לא יוארך ל-2025".
ואולם כעת מתברר כי יבואני הרכב פנו אל משרד התחבורה בבקשה שימשיך לאפשר את היבוא של הרכבים האלה - והמשרד הסכים. לפי המכתב ששלח היום משרד התחבורה, "בעקבות פניות שהגיעו מגורמים שונים במשק אשר העלו משמעויות נוספות הנגזרות מיישום ההחלטה (עיכוב משלוחים בשל סגירת נמל אילת והמצב המלחמתי), לרבות השפעה על התחרות בענף הרכב, נעשתה חשיבה והערכה מחודשת בתוך המשרד, ובהתאם הוחלט לעדכן את ההחלטה". כעת, כך קובע משרד התחבורה, יותר היבוא של המכוניות הללו גם ב-2025 בהיקף של עד 400 יחידות - בתנאי שהיבואן יציג הסכם שנחתם מול יצרן הרכב השנה.
במשרד התחבורה טוענים כי מהלך זה הוא פועל יוצא של המלחמה שמעכבת משלוחים- אך בפועל מדובר בטענה שאינה מדויקת כלל. כיום יצרני הרכב הסינים "עושים חושבים" האם להיכנס לשוק הרכב האירופי בגלל מכסות יבוא ומיסוי אגרסיבי על חשמליות מסין שיוטל באירופה בקרוב. יצרני הרכב אשר יחפצו לשווק מכוניות באירופה יצטרכו לייצר אותן באופן יותר קפדני ויותר יקר- ולכן בנתיים הם מעדיפים "לשבת על הגדר" ולייצר מכוניות שניתן לייצא מסין לאירופה במסגרת "סדרות קטנות"- והמכוניות האלה יוכלו להגיע לישראל גם בשנה הבאה.
יצוין כי לקוחות שרוכשים רכבים כאלה צריכים להביא בחשבון שמדובר במכוניות שהיקף היבוא שלהן מוגבל, במפרט דל יחסית - דבר שפוגע בערכן בשוק המשומשות. כמו כן היצרנים עשויים שלא להיכנס תחת ההגדרה של ייצור בתקינה אירופית מלאה. המשמעות היא שהרוכשים יקנו מכונית נדירה למדי שתשווק בישראל בהיקף מוגבל - בשוק ההולך והופך תחרותי ומשוכלל מאוד וגדוש במוצרים סיניים שכן עונים על התקינה האירופית המלאה, ולכן נהנים מביקוש ערני ומפרט עשיר.