סגור

גלגל חמישי
טסלה מתוצרת גרמניה היא חדשה חשובה עבורכם, ואלו הסיבות

טסלה חנכה מפעל בגרמניה, ולא במקרה. היא זקוקה לידע בקרב על האיכות לטובת הדגמים הבאים. תקלות וגגות שמטגנים את ראשי הנהגים כבר לא מתקבלים בסלחנות. ויש גם נקודה ישראלית: הסכם הסחר עם האיחוד האירופי עשוי להפחית את מחיר מודל Y שנכנס לשוק תחרותי במיוחד

בתחילת השבוע התקיים בברנדנבורג, לא רחוק מברלין, טקס חנוכה חגיגי למפעל חדש של טסלה. גולת הכותרת של הקמת המפעל הייתה כמובן הופעתו הבלתי נשכחת של אילון מאסק (כל הופעה של מאסק היא בדרכה בלתי נשכחת) שעלה כהרגלו על הבמה, איחל שפע של איחולים משעשעים לנוכחים ובסוף גם הציג את מה שכל הגרמנים אוהבים: בירת טסלה שנקראת ג'יגהביר (מפעלי טסלה נקראים Gigafactory).
כל ההופעה של מאסק, הצגת הבירה הממותגת וכמובן הפסטיבל הגדול שסבב את האירוע נועדו לשכנע את תושבי האזור. חלקם שמרנים אדוקים בנושאים סביבתיים וחלקם סתם לא רוצים לראות נוכחות אמריקאית במקום שבו קרוביהם וחבריהם מועסקים על ידי מרצדס, בנץ, פורשה ואאודי, שמפעל טסלה חדש באזור הוא לגיטימי, גם אם כמה עצים, נחשים והצתות משבשים את הפעילות הראשונית של המפעל.
6 צפייה בגלריה
אילון מאסק מפעל טסלה ברלין גרמניה
אילון מאסק מפעל טסלה ברלין גרמניה
אילון מאסק, רוק סטאר באירוע השקת מפעל טסלה ברלין גרמניה
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
ג'יגהביר בירה טסלה אלון מאסק ברלין
ג'יגהביר בירה טסלה אלון מאסק ברלין
לשתות עם אילון מאסק. ויש גם בירה "ג'יגהביר" על-שם המפעל
(צילום: youtube)
6 צפייה בגלריה
השקת מפעל טסלה ליד ברלין גרמניה
השקת מפעל טסלה ליד ברלין גרמניה
הצצה לפס הייצור החדש של טסלה ליד ברלין
(צילום: AFP)
בל נטעה: אילון מאסק יודע היטב מה הוא עושה ומדוע הוא מקים מפעל על אדמת גרמניה. המפעל החדש של טסלה, שמיועד לייצר חצי מיליון מכוניות בשנה, טיפה בים של מרצדס ואאודי, מיועד לבנות גם את דגמי העתיד של טסלה, ולשם כך נדרש ידע מקומי. המפעל של טסלה ייצר בשנה הבאה כנראה יותר מכוניות חשמליות ממרצדס או מאאודי. מאסק לא הסתיר גם את העובדות הפחות נעימות: בחודשים הקרובים לא יוכל המפעל האירופי של טסלה לייצר הרבה, רק כמה אלפי מכוניות. זה פחות חשוב.
בגרמניה, בניגוד ללא מעט מדינות באירופה וגם בארה"ב, קיימות רשתות שלמות של אוניברסיטאות שמטרתן היחידה היא להכשיר עובדים לענף הרכב. חלקם הגדול אינו מורשה להתקרב לפס ייצור של ב.מ.וו או של מרצדס בנץ בלי תואר שני בהנדסת מכונות. ואת הידע הזה צריכה טסלה לטובת דגמי העתיד שלה
לנוכחות של מפעל טסלה בלב לבה של תעשיית הרכב הגרמנית יש סיבה: גיוס כוח אדם מיומן. שורשיה של תעשיית הרכב הגרמנית נמצאים אי שם בתחילת המאה שעברה וכאשר היא החלה לפעול, היא חינכה דורות של בעלי מלאכה שההתמחות שלהם שייכת לתחומים שלמרבה הצער חסרים לפעמים בטסלה: מומחי הנדסת אנוש, מומחי בקרת איכות. בגרמניה, בניגוד ללא מעט מדינות באירופה וגם בארה"ב, קיימות רשתות שלמות של אוניברסיטאות שמטרתן היחידה היא להכשיר עובדים לענף הרכב. חלקם הגדול אינו מורשה להתקרב לפס ייצור של ב.מ.וו או של מרצדס בנץ בלי תואר שני בהנדסת מכונות. ואת הידע הזה צריכה טסלה לטובת דגמי העתיד שלה.

הקרב על האיכות

עוד נקודה חשובה: עבור הישראלים טסלה היא להיט מכירות היסטרי, יותר מ-4,000 מכוניות כאלה נוסעות בכבישי ישראל והן עלו לכבישים שלנו בשנה אחת בלבד. אבל כאשר בוחנים את טבלת המכירות האירופית, זו שנמצאת בדחיפה אדירה להכנסה של מכוניות חשמליות, טסלה אינה להיט. הסיבות מגוונות וכוללות העדפה לתוצרת מקומית, חשדנות כלפי מוצרים אמריקאים או סינים ועוד. חברת ג'ייטו דיינאמיקס שמבצעת אנליזות של שוק הרכב העולמי פרסמה לפני כמה שבועות את נתוני המכירות של חודש אוגוסט: טסלה אינה המכונית החשמלית הנמכרת ביותר. המכונית החשמלית הנמכרת ביותר באירופה באוגוסט היא פולקסווגן 3 ID החשמלית עם 7,904 יחידות. טסלה 3 נמצאת במקום השני בטבלת המכוניות החשמליות הנמכרות עם 7,824 מסירות, אבל אחריה בטבלה עוד מכונית של פולקסווגן: 4 ID – רכב כביש-שטח עם 4,624 מסירות. במורד הטבלה נמצאת רנו זואי (שאגב משווקת בישראל) עם 4,032 מסירות ואחריה הגרסה הכל-חשמלית של רנו מגאן עם 3,621 מסירות. הנתונים אינם נתונים מדהימים וזאת בלשון המעטה, אבל המסר העיקרי שעולה מן הטבלה הוא שהאירופים רוצים תוצרת אירופה – ולכן לטסלה חשוב מאוד שהמכוניות שהם יקבלו יהיו מתוצרת אירופה.
6 צפייה בגלריה
השקת מפעל טסלה ליד ברלין גרמניה
השקת מפעל טסלה ליד ברלין גרמניה
הגרמנים נהרו לאירוע ההשקה של מפעל טסלה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4
אבל קונים בעיקר פולקסווגן ID4
(צילום: פולקסווגן)
לפתיחת המפעל הגרמני יש משמעות חשובה נוספת עבור שוק הרכב הישראלי. טסלה שמה לנגד עיניה את שוק הרכב הישראלי כיעד מבוצר לכיבוש וכל האמצעים כשרים: הקצאת כמויות גדולות, הענקת קדימות במשלוחים, שימור של מחירי הדגמים כאשר ביתר העולם נרשמות התייקרויות (השבוע התייקרו טסלה 3 וטסלה Y בארה"ב). עד כה ניכר שטסלה עושה עבודה מרשימה מאוד בשוק הרכב הישראלי, אבל יש לה בעיה. המוניטין של טסלה בישראל מעולה, אבל לא לאורך זמן: יבואני הרכב הוותיקים מציגים מכוניות חשמליות חדשות ש"במפתיע" עולות בדיוק כמו טסלה 3 חדשה. הלקוחות שבמהלך חצי השנה התאגדו תחת דגל "נסכים לסבול בעיות כל עוד איננו רוכשים מיבואני הרכב הוותיקים" כבר פחות ברי שכנוע לנוכח ההיצע החדש. הרשתות החברתיות גדושות בתיאורים על מחסור בצמיגים חלופיים, על כך שהמזגן לא פועל או שהגג השקוף בטסלה מבשל את ראשי הנוסעים.

הקרב על המחיר

ולא כולם אוהבים לעמוד בפקק מול טסלה לבנה זהה ולנפנף זה לזה לשלום. כאן נכנסת לתמונה טסלה מודל Y. כפי שנחשף לראשונה ב"כלכליסט", מכוניות ראשונות כבר הגיעו ארצה ובעתיד הלא-רחוק יופיעו באתר היצרנית (שהיא במקרה הזה גם היבואנית). ככל שמכוניות טסלה מודל Y מתקרבות לישראל ומאגרי מדינת ישראל חושפים את המחירים, כך מתברר שהמחירים הולכים ומעפילים למקומות שרוב מעמד הביניים הישראלי המבוסס יסלוד מהם. המחירים שמופיעים במאגרי משרד התחבורה אינם המחירים הסופיים – מדובר רק במחירים של המכוניות שהגיעו לצורך בדיקה ויש הרבה יבואני רכב שאוהבים "לשחק" עם המספרים ולהכניס בכוונה מחירים גבוהים. אבל כאשר טסלה מודל Y מופיעה במאגר של משרד התחבורה כמכונית שמחירה הרשמי הוא יותר 300 אלף שקל, ייתכן בהחלט שלא תעלה פחות מ-250 אלף שקל.
יש מי שיודה בחצי פה שאיכות הגימור וההרכבה אינה משתווה לדגמים האמריקאים, כפי שיעידו המוכרים בשוק היד השנייה שגובים יותר עבור טסלה אמריקאית. יתרה מזו: לסין אין הסכם סחר עם ישראל שמאפשר הפחתת מכס כמו זה שנחתם עם דרום קוריאה לפני כמה חודשים
6 צפייה בגלריה
השקת מפעל טסלה ליד ברלין גרמניה
השקת מפעל טסלה ליד ברלין גרמניה
הביאו אפילו גלגל ענק להשקת מפעל טסלה
(צילום: EPA)
רכבי הכביש-שטח יקרים בכ-20-10 אחוזים ממחיר המכונית המשפחתית שעליהם הם מבוססים. יותר מזה הצרכן לא ישלם, גם אם מדובר במעמד הביניים הישראלי המבוסס. ייתכן שאחת הסיבות לכך שהישראלים לא יכולים לפתוח מחשב ולקנות טסלה Y היא שלא ניתן כעת להשיג אותה במחיר אטרקטיבי, וייתכן שהסיבה היא המפעל הגרמני. טסלה מודל Y שכבר הגיעו לישראל מיוצרות בסין. מול העבודה עם סין יש בעיות: יש מי שיודה בחצי פה שאיכות הגימור וההרכבה אינה משתווה לדגמים האמריקאים, כפי שיעידו המוכרים בשוק היד השנייה שגובים יותר עבור טסלה אמריקאית. יתרה מזו: לסין אין הסכם סחר עם ישראל שמאפשר הפחתת מכס כמו הסכם הסחר שנחתם עם דרום קוריאה לפני כמה חודשים.
בניגוד לסין, לגרמניה שהיא חלק מהאיחוד האירופי יש בהחלט הסכמי סחר עם ישראל ופירוש הדבר הוא שטסלות שיגיעו מהמפעל הגרמני ייהנו מהטבה של 7% מכס. זה סכום לא מבוטל מעלות מכונית. את אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך העניקה טסלה עצמה. כאשר עיקר האספקה של טסלה 3 עבר מארה"ב שיש לה עם ישראל הסכם סחר – לסין, המחיר של טסלה 3 זינק בשיעור שנע בין 7,000 שקלים ל-13 אלף שקלים. ההתייקרות הזו מגלמת בתוכה כמובן גם רווח של טסלה שהיא שומרת לעצמה.
מה יקרה אם טסלה תחליט לייבא את מודל Y מהמפעל הגרמני עם הטבת המכס ולהעביר את מלוא ההטבה לצרכנים בישראל? אז תיווצר מלחמה אמיתית על שוק רכבי הכביש-שטח, מלחמה שתציב את טסלה מודל Y במחיר לא הרבה יותר גבוה מהטסלה 3 הסינית. הוסיפו לכך את השינוע הימי מאירופה הזול יותר. הוא גם קצר יותר: טסלה שיוצאת משערי המפעל הסמוך לברלין עשויה להגיע לישראל תוך 12 עד 16 ימים. הטסלה הסינית שנדרשת לעבור בתעלת סואץ מגיעה לפעמים בפרק זמן כפול. ויש גם את העניין של "מייד אין ג'רמני", צירוף המילים שנושא בחובו מטען רגשי בלתי מבוטל. אם עד כה בעלי טסלה סינית לא יכלו להישיר מבט לעיניהם של נהגי אאודי ומרצדס, כעת - את הטסלה Y שלהם ייצרו במפעל שנמצא במרחק נסיעה מאצולת תעשיית הרכב הגרמנית.