סגור
רכבים מכוניות טסלה בנמל אשדוד
מכוניות טסלה בנמל אשדוד (צילום: אודי עציון)

פרשנות
התמתנות עליית מס הקנייה על רכב חשמלי? הנהגים ישלמו בדרכים אחרות

מאחורי ההצהרות הגדולות על "בלימת ההתייקרות" של הרכב החשמלי עומד תרגיל יח"צני, שכן מדובר בסך הכל בחזרה למתווה המקורי שסוכם בתקציב 2024. כדי לסגור את החור התקציבי הנהגים יצטרכו לשלם - או באמצעות מס נסועה או בגזירות אחרות

היום, זמן קצר לפני הדיון בוועדת הכספים בנושא מס הקנייה על רכב חשמלי, הודיעה לשכת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי השר "הנחה את גורמי המקצוע במשרד האוצר לבלום את העלייה החדה" במס, כך שיעלה מ-35% ל-45% - במקום ל-83%.
הודעת לשכת סמוטריץ' לא הפתיעה אף אחד בענף הרכב. כפי שפורסם הבוקר בכלכליסט, הדיונים בוועדת הכספים הם הצגה לפי תסריט שנכתב מראש, שבמסגרתו יתייצב מס הקנייה על הרכב החשמלי על סכום שינוע בין 45% ל-50%.
חשוב לציין עובדה חשובה: שר האוצר לא "בולם" עלייה בגובה מיסוי הרכב החשמלי. מדובר בסך הכל בחזרה למתווה המקורי שהוצג בתקציב 2024, במסגרתו הוחלט כי מס הקנייה יעלה ל-45%, אך לצד זאת יוטל גם מס נסועה של 15 אגורות לקילומטר החל מ-2026. כאשר לא הושגה הסכמה על מס הנסועה, המתווה יצא לתהליך חקיקה נפרדת. ומכיוון שמדינת ישראל לא הציגה מתווה אחר למס קנייה, אז המס היה אמור להתעדכן אוטומטית ב-2025 לפי מנגנון שנקבע מראש - ל-83%.
באשר למס הנסועה, הודעת לשכת סמוטריץ' אינה מתייחסת כלל לאבן הנגף הזו. נזכיר כי מס הנסועה היה התנאי של אנשי האוצר להתמתנות עליית מס הקנייה. ההודעה רק מציינת כי הצעד יתבצע "בשים לב לשמירה על אחריות פיסקאלית ואיזון תקציבי", אבל לא מפרטת למה הכוונה. התשובה מסתתרת בדוח הכנסות המדינה שפורסם באוגוסט האחרון - מס הנסועה אמור להניב הכנסה משוערת של 1.4 מיליארד שקל בשנת 2026 - שצריך לפצות עליה איכשהו.
אבל מס הנסועה טומן בחובו עוד בעיה, שהיא דווקא טכנית: איך ימדדו כמה הישראלים נסעו מדי שנה וכיצד יוודאו שהם לא ירמו? זו שאלה פתוחה, וייתכן שהמדינה לא תצליח למצוא לה פתרון טכני.
כך או אחרת, הנהגים יצטרכו לשלם. כיצד יסגרו את החור התקציבי אם לא יהיה מס נסועה? אולי באמצעות הגדלה של שווי השימוש לרכב צמוד חשמלי; אולי באמצעות עליית מס הקניה על חלפים; אולי מס חדש על טעינה של רכב חשמלי שיוודא שהחשמל הביתי ימוסה כאשר הוא ישמש לטעינה של רכב אבל לא להפעלה של מכונת הכביסה. רק במשרד האוצר יודעים. יש לזכור שכבר כעת, לצד עליית מס הקנייה בשיעור נאה של 10% ב-2025, לנהגי הרכב החשמלי צפויות מכות נוספות, כמו התייקרות אגרת הרישוי.
בשורה התחתונה, בשבועות הקרובים אנו צפויים לגלות כי מאחורי ההצהרה החפוזה על "בלימת ההתייקרות" מסתתרים עוד צעדים שאולי לא ייקרו את המכונית החשמלית - אבל ייקרו את כל מה שמסביב לה.