מאוגוסט: בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים יחויבו בלוחית זיהוי
מאוגוסט: בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים יחויבו בלוחית זיהוי
ועדת הכלכלה אישרה שהחל מ-1 בפברואר יידרשו הכלים להירשם במאגר רשות הרישוי והחובה להתקין לוחית זיהוי על הכלים תחל ב-1 באוגוסט 2024; מנכ"ל בירד ישראל: "מדובר בעלות של 2-1 מיליון שקל לשנה לכל חברת השכרה"
כלים חשמליים המשמשים להתניידות עירונית, ובעיקר קורקינטים ואופניים חשמליים יידרשו בקרוב להתקין לוחיות רישוי שיאפשרו את זיהוי הכלים ומתן קנסות במקרה של עבירות תנועה.
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') את תיקון תקנות התעבורה של משרד התחבורה שנועדו להסדיר את רישומם של כלי תחבורה קלה. בישיבה נקבע כי הכלים יידרשו להירשם ככלי תחבורה החל מה-1 בפברואר 2024, והחובה להתקין את הלוחית על הכלים תחול חצי שנה לאחר מכן - ב-1 באוגוסט 2024. בדיון התברר כי על מנת לבצע אכיפה נדרשים תיקונים נוספים, ויו"ר הוועדה דוד ביטן קרא למשרדי התחבורה, המשפטים והביטחון הלאומי להאיץ את ביצוע התיקונים הללו ולבצעם תוך שלושה חודשים לכל היותר.
במהלך הדיון עלו סוגיות רבות המקשות על הליך הרישום ובעיקר את האכיפה, בין היתר בהתחשב בכך שחלק גדול מהקורקינטים בשוק מושכרים על ידי נוסעים מזדמנים לנסיעות קצרות טווח, וחברות ההשכרה טענו כי אינן יכולות לפקח על זהות המשתמשים. נציגת הלשכה המשפטית במשרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הסבירה כי התקנות מנסות להלך בין הטיפות. מצד אחד לאפשר רישום של כלי תחבורה קלה ולפתור את הבעיה של חוסר יכולת לזהות את הרוכבים במקרה של עבירה או תאונה, ומצד שני לא להכביד רגולטורית על המשתמשים. לדבריה, כדי לאפשר זאת הוחלט על רישום הכלים ללא צורך ברישוי. מספר הזיהוי יהיה אישי, וניתן יהיה לבצע רישום מקוון. מי שלא ירשם יבצע עבירה.
ח"כ יעקב אשר, שיזם את הצעת החוק שבעקבותיה הוגשו התקנות, אמר כי ברגע שתהיה לוחית זיהוי על הכלים אנשים לא רק שלא יוכלו לברוח, הם גם יידעו שיש להם אחריות. "זה יעשה שינוי בתרבות הנהיגה וכשזה יהיה מסודר יצטרפו עוד רוכבים, והדבר יאפשר גם את הכניסה של חברות הביטוח לסיפור. הוספת סמכויות אכיפה לפקחים היא הכרחית וצריכה להיות כמה שיותר מהר", אמר.
נציג אגף התנועה במשטרה, רפ"ק אמיר ליפשיץ, אמר כי ברגע שיהיו לוחיות זיהוי יהיה הרבה יותר קל לאכוף. רפ"ק אבנר גרוס הוסיף כי ב-2022 ניתנו כ-36 אלף דוחות והשנה עד כה ניתנו 25,527 דוחות ונהרגו 27 אנשים בתאונות במעורבות כלי רכב חשמליים (מיקרו מוביליטי). סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה כי התקנה צריכה לחול על כל הכלים החשמליים, וציינה כי היום יש מגוון כלים שמסכנים את הציבור. לדבריה, "כלי רכב זעיר חשמלי שמסתובב ברחובות הוא כלי נשק לכל דבר, וכשהוא בידיים לא אחראיות הוא מהווה סכנת חיים".
במקרה של חברות ההשכרה, הכוונה היא שהליך האכיפה יתבצע בדומה להשכרת רכבים, כלומר, השוכר משאיר פרטי אשראי ונרשם באמצעות האפליקציה, ובמקרה של רישום עבירה ודוח ניתן יהיה לאתר את השוכר ולהצליב עם שעת העבירה והמיקום. עם זאת כאמור, הפרטים בהקשר זה טרם נסגרו.
מנכ"ל בירד, רן ברודר, אמר כי התקנות לא מותאמות לעולם חברות ההשכרה השיתופית, והדבר יטיל עליהן עלויות גבוהות של בין מיליון לשני מיליון שקלים לחברה ב-2024. בנוסף, הוא הזהיר כי החברות יצטרכו לשלם את הקנסות של הרוכבים בסופו של דבר. מנכ"ל ליים, איתי ראבד, אמר כי הלוחיות גדולות מדי וייפלו מהכלים תוך 10 דקות. הוא טען כי מכון התקנים אישר לוחיות גדולות רק בגלל שזה היה הגודל שבו יכולים מכוני הרישוי להטביע לוחיות כיום. בנוסף, נציגת איגוד לשכות המסחר, מוריה כלפה, ביקשה לאפשר לחנויות האופניים למכור ולהתקין את הלוחית. היא הציעה לאפשר לחנויות לרכוש סדרה של מספרי זיהוי, ובעת המכירה לשייך אותן ללקוח ולהתקין על הכלים.