סגור
טרקטורון שטח חשמלי מקצועי KING RIDER 60V
טרקטורון שטח חשמלי מקצועי KING RIDER 60V (צילום: יח"צ)

משרד התחבורה הופך את הטרקטורונים החשמליים לחוקיים

הגדרות הטרקטורונים החשמליים שונו בתקנות התעבורה, כך שיעגנו בחוק את השימוש בכלי הרכב שהיה עד כה בלתי חוקי בארץ. בנוסף, התקנות החדשות מגדירות כיצד יש לשבת בטרקטורון וכן בוטלה חובת התקנת וו גרירה

משרד התחבורה שינה את הגדרות הטרקטורונים בתקנות התעבורה כך שכעת יכללו גם טרקטורונים חשמליים, כך עולה מתיקון לתקנות התעבורה שהגיש המשרד השבוע. באופן מעניין, למרות שטרקטורונים חשמליים הפכו בשנים האחרונות נפוצים בעולם וגם חילחלו לישראל, לעתים בדרכים לא חוקיות, משרד התחבורה לא עדכן עד כה את תקנות התעבורה כך שיכללו טרקטורונים עם הנעה חשמלית ולכן מבחינה חוקית - עבור מדינת ישראל טרקטורונים בעלי מנוע חשמלי היו לא חוקיים.
כפי שפורסם ב"כלכליסט" גם מבחינת משטרת ישראל, טרקטורונים חשמליים אינם נכללים בהגדרה החוקית של מהו בעצם טרקטורון – ולכן מדובר בכלים שאינם חוקיים. ההוראות של משטרת ישראל שנחשפו ב"כלכליסט" קבעו כי כל טרקטורון חשמלי שנתפס על ידי משטרת ישראל - דינו להשמדה. ויותר מכך: מכיוון שטרקטורון חשמלי לא היה מוגדר עד כה בחוק, עצם הנהיגה בו היתה עבירה. מכיוון שמדובר בנהיגה ברכב שאין לו הגדרה חוקית בישראל, משמע גם לא ניתן להוציא לו ביטוח – ולכן ההוראה לשוטרים הייתה לפתוח למי שיתפס תיק פלילי בגין נהיגה ללא רישיון רכב וללא ביטוח.
השינוי בתקנות התעבורה הוא שינוי מינורי, אבל הוא מעגן חוקית את השימוש בטרקטורון חשמלי בישראל. לפי עיקרי הדברים עד כה ההגדרה החוקית קבעה כי טרקטורון יהיה רכב ש"נפח מנועו אינו עולה על 1,500 סמ"ק". ההגדרה החדשה קובעת כי "ברכב בעל מנוע בעירה פנימית, נפח מנועו אינו עולה על 1,500 סמ"ק" , כלומר מעתה ניתן להגדיר טרקטורון או כרכב שיש לו מנוע בעירה פנימית שנפחו הוא עד 1,500 סמ"ק אבל ההגדרה פתוחה לגבי שימוש במנוע שאינו מנוע בעירה פנימית, כלומר מנוע חשמלי.
לצד אלה התקנות החדשות גם מגדירות לראשונה כיצד נוסע בטרקטורון צריך לשבת: עד כה ההגדרה החוקית ציינה כי טרקטורון הוא "מיועד להסעה של עד שני נוסעים כולל הנהג". כעת ההגדרה החדשה קובעת כי "אופן הישיבה עליו הוא כשרגלי הנהג והנוסע משני צדי המושב". לצד שינויים אלה, התקנות קובעות גם כי החובה להתקין בטרקטורונים וו גרירה מבוטלת, זאת מכיוון שכיום טרקטורונים כבר אינם נחשבים רכב המיועד רק לעבודות חקלאיות ומיועדים גם למטרות פנאי.