סגור
רכב BYD אטו 3 רכב חשמלי
BYD אטו 3 (צילום: דור מנואל)

פרשנות
הדור החדש של המכוניות מביא איתו תקלות מסוג שלא הכרנו

התקלה באפלקיציית ההפעלה מרחוק של BYD היא אמנם מכה קלה בכנף, אך נותנת הצצה לאתגרים החדשים עמם יידרשו להתמודד בעלי מכוניות בעתיד. הפתרון שלהם לא יסתכם רק בהגעה למוסך

שלשום (א') דיווחו רבים מבעלי מכוניות BYD, המכונית החשמלית הנמכרת בישראל, על תקלה באפליקציית השליטה מרחוק ברכב. בין היתר דווח על חוסר יכולת לפתוח את המכונית, להפעיל את המזגן לעקוב אחרי מצב הטעינה ועוד.
על פניו, מדובר במכה קטנה בכנף: מדובר במכונית, לא בסמארטפון - הסמארטפון הוא רק "שלוחה" של המכונית. יבואנית BYD הורתה ללקוחות להפעיל את הפונקציות השונות באמצעות הרכב עצמו במקום להשתמש באפליקציה. אבל כאן יש בעיה: לקוחות BYD שילמו ממיטב כספם על מכונית שאפשר להפעיל מהסמארטפון, בדיוק כפי ששילמו על מכונית שיש לה מזגן או כיסאות עור. עבור הלקוחות, היכולת לשלוט במכונית מהסמארטפון היא חשובה בדיוק כפי שיכולת טעינה מהירה היא חשובה, או שתא מטען גדול הוא חשוב.
כיום מכוניות חדשות הן מודרניות, מקושרות, ויצרני הרכב, במיוחד החשמלי, הפכו את הסמארטפון לשלוחה של הרכב. מצב בו אלפי מכוניות של יצרן רכב פופולרי סובלות מבעיה זהה בו זמנית, כלומר ממש באותה חצי שעה, היא משהו שעד כה יבואני הרכב הישראלים פשוט לא נדרשו להתמודד עמו. כמובן שבעבר היו כל מיני ריקולים גדולים, אבל כל מה שאלה דרשו היה שהלקוחות יתאמו תור ויגיעו למוסך באופן מסודר. עכשיו מדובר בבעיות מזן חדש לחלוטין, כזה שיבואני הרכב וגם יצרני הרכב לא בהכרח שולטים בו.
חשוב לציין - הבעיה של BYD היא בעיה שככל הנראה קל לפתור בלחיצת כפתור ובעדכון תוכנה. היא גם לא הבעיה הראשונה: בעבר כבר נרשמו בעיות של לקוחות טסלה בחיבור עם האפליקציה, והבעיות האלה נפתרו תוך שברירי שנייה. אבל בעיות כאלה מעלות לא מעט סימני שאלה על האופן בו מכוניות ייתפסו בעתיד כאמינות, על האופי של תקלות עתידיות ועל השאלה מי בעצם מסוגל לדלות מאיתנו מידע ולחסום את היכולת שלנו להניע את המכונית מרחוק.
כיום, רוב המכוניות החשמליות החדשות שמשווקות בישראל, וגם חלק מהמכוניות הלא חשמליות, הן מכוניות שניתן לשלוט בהן באמצעות הסמארטפון. יצרני הרכב מתגאים בכך שעולם גדל והולך של מאפיינים של מכוניות נשלט דרך הסמארטפון; היקף שיתופי הפעולה בין יצרני הרכב לאותם "קבלנים חיצוניים" ישתרע בעתיד הלא רחוק על יותר מיכולת להפעיל מזגן ברכב - הוא יכלול גם אפשרות לשלם על שדרוגי תוכנה לרכב, קבלת שירותים חיצוניים ועוד.
כאמור, תקלת התקשורת בין המכונית לבין השליטה החכמה בה כבר לא נמצאת במגרש של יבואני הרכב. טכנית, ייתכן שהיא גם לא נמצאת במגרש של יצרני הרכב שנמצאים בחו"ל. אם כבר, היא נמצאת כנראה במגרש של חברות תקשורת. אם פרוטוקול התקשורת בין מכונית ובין מכשיר סלולרי נפרץ או לא עובד, מדובר בתרחיש שהוא הרבה יותר בעייתי מפגם במנוע או בגלגל, מהסיבה הפשוטה שצריך להבין מדוע בעצם הפרוטוקול הזה לא עובד – וסביר להניח שכפי שקרה במקרה של BYD הפרוטוקול הזה משפיע בו זמנית, ממש ברמת הדקה, על אלפי משתמשים.
מדובר בתקלות מסוג חדש שהטיפול בהן שונה ממה שהכרנו: עד היום, כאשר הייתה למישהו בעיה ברכב, הוא היה צריך להגיע למוסך לעבודת מכונאות. במקרה זה לא מדובר בתקלה נקודתית ממנה סובל רק נהג זה או אחר, אלא בעיה בו זמנית להמוני נהגים שדורשת הבנה כוללת של הגורמים לה, מה או מי עומד מאחוריה והאם וכמה היא תחזור על עצמה בעתיד.
מצב בו מאלפי מכוניות נגזלות לפתע פונקציות חיוניות אינו עניין שניתן להקל בו ראש. אבל מעבר לכך, מצב כזה מעלה לא מעט שאלות: האם בעליהן של מכוניות מקושרות לסלולר יצטרכו להכיר בעובדה שפה ושם הם לא יוכלו לשלוט במכונית באמצעות הטלפון ויצטרכו לשלוט בה באמצעות כפתורים? מהו היקפו של הנזק התדמיתי הנגרם כאשר אלפי בעלי מכוניות "פרימיום טק" המתגאים בראש ובראשונה ביכולת הקישוריות של מכוניתם מגלים שהפיצ'ר שעליו שילמו אינו זמין להם? התשובה לכל אלה היא שכרגע - אין תשובות.
השליטה מרחוק היא פונקציה שאינה חיונית לעת עתה, אך התקלות שעלולות להופיע בעתיד עשויות להיות חמורות יותר. למשל, שיבוש סלולרי עשוי לעצור מאות עמדות טעינה לרכב חשמלי בו זמנית, ובמקרה כזה המוני נהגים עלולים למצוא את עצמם בו זמנית בלי יכולת להתניע.