סגור

רנו תפטר אלפי עובדים ותיקים: תגייס חדשים לייצור רכב חשמלי

יצרנית הרכב, שכבר ביצעה בשנה שעברה מהלך נרחב של פיטורי עובדים, תצא לסבב פיטורים ענק של 2,000 מהנדסים ופועלי ייצור ותיקים המתמחים בתכנון וייצור של מנועי בעירה פנימית. במקום זאת, היא תגייס 2,500 עובדים חדשים בעלי הידע הנדרש לייצור של רכב חשמלי

האיום הגדול ביותר לעובדיהם של יצרני הרכב העולמיים מגיע לרנו: לפי הודעה לתקשורת שפרסמה יצרנית הרכב הצרפתית, החברה מתחילה ב"משא ומתן ליצירת פעולות מייצרות ערך בצרפת".
בפועל מדובר במינוח יצירתי למה שיצרני הרכב הגדולים חוששים ממנו יותר מכל: מהלכים נרחבים של פיטורי עובדים וותיקים אשר מתמחים בהיבטים מסוימים מאוד של ייצור רכבים בעלי מנועי בעירה פנימית מזהמים – שכבר אינם רלוונטיים לעידן החדש שאליו צועדים יצרני הרכב- עידן בו מי שבעבר החזיקו במשרות "בטוחות", כלומר מהנדסים ופועלי ייצור שמתמחים במנועי בעירה פנימית כבר אינם דרושים ליצרני רכב, במיוחד מי מהם שהצהיר שעתידו מבוסס על חשמל.
1 צפייה בגלריה
רנו חשמלית זואי
רנו חשמלית זואי
כלי רכב חשמלי של רנו זואי
(צילום: יאיר שגיא)
הבעיה העיקרית של רנו אינה פיטורי העובדים, אלא התגובה הקיצונית שמהלך כזה עלול ליצור: בדומה לרוב יצרני הרכב באירופה, גם רנו אינה מעיזה לבצע מהלכים ארגוניים בלי להתייעץ קודם עם ארגוני העובדים אשר מאגדים עשרות אלפי עובדים בחטיבות שונות של היצרנית הצרפתית.
ארגוני העובדים מסוגלים להשבית את העבודה ברנו תוך דקות, מה גם שהעיתוי שבו רנו מודיעה על תחילת המשא ומתן הוא גרוע: בדומה לרוב יצרני הרכב, גם רנו נדרשת בימים אלה להתמודד עם מחסור עולמי בשבבים והפחתת קיבולת יצור. הכרזה על קיצוצי כוח אדם, גם אם היא נעשית חודשים ארוכים לפני תחילת מהלך כזה, עלולה לייצר תגובת שרשרת חריפה שתשבית את היצור דווקא כעת, כאשר יכולת היצור מצומצמת בכל מקרה.
על פי המתווה של רנו, היצרנית תצמצם 2,000 משרות של מי שאינו חיוני לייצור של רכב חשמלי בצרפת ובמקביל תשכור 2,500 עובדים בעלי הידע הנדרש לייצור רכב חשמלי. כלומר מי שיפוטר מרנו הם עובדים וותיקים בעלי ניסיון ולפיכך גם כאלה שסיום העסקתם יהיה בעייתי יותר מבחינתה.
רנו עצמה נמצאת כבר אחרי מהלך נרחב לקיצוץ של עובדים שהתרחש בשנת 2020, מה שרק צפוי להעלות את מפלס המתח מול וועדי העובדים מכיוון שהמפוטרים הקרובים הם עובדים ששרדו את הקיצוץ הקודם. לפי הצהרת רנו, הפיטורים יתרחשו לקראת 2024, זאת במקביל לתחילת הייצור של תשעה דגמים חשמליים חדשים של רנו – מה שידרוש את כוח האדם החדש.