מותו של שמאי: מה הפך את המחירון של לוי יצחק לכה דומיננטי?
מותו של שמאי: מה הפך את המחירון של לוי יצחק לכה דומיננטי?
"השמאי של המדינה", שנפטר אתמול בגיל 86, נולד בבולגריה, שרד את השואה והפך ברבות הימים לאחת הדמויות המרכזיות בענף הרכב הישראלי. הוא החל את דרכו בחוברות דקיקות בשנות ה-70, הפך לשחקן הדומיננטי ביותר בשנות ה-80 וה-90, ולא נעלם גם עם מהפכת הסמארטפונים ואתרי המכירה. האם יש עתיד למחירון שלו?
אתמול, בגיל 86, הלך לעולמו לוי יצחק, "השמאי של המדינה", ובל נטעה: לאיש הייתה השפעה על ענף הרכב הישראלי יותר מלבכירי יבואני הרכב, שרי התחבורה והרגולטורים, מכיוון שהוא חלש על כל היבטיו של ענף הרכב הישראלי.
סיפורו של לוי יצחק אינו סיפור שגרתי בשום קנה מידה. הוא נולד בשם יצחק לוי בבולגריה, עובדה שהקפיד להזכיר כמעט בכל שיחה, ושרד את השואה עם משפחתו. עוד לפני גיל 10 עלה לארץ במסגרת עליית יהודי בולגריה ושירת בצה"ל כמכונאי רכב. עם תום שירותו הצבאי חיפש יצחק תחום שבו יוכל לעסוק שקשור בענף הרכב שהיה אז בחיתוליו בישראל. הוא פנה ללימודי שמאות, ובשנת 1971 הקים את "לוי יצחק שמאות".
אולם פריצת הדרך של לוי יצחק התרחשה בשנת 1973, כאשר יצחק שם לב לעובדה שבשוק הרכב הישראלי הצעיר של אותם ימים כמעט ולא נמצאו גורמים בני סמכא שמלכתחילה יוכלו להעריך את שוויין של מכוניות לצורך מכירה ולצורך שמאות. היקף הדגמים ששווק אז בישראל נאמד בפחות מ-20, החל במכוניות סימקה וכלה בפולקסווגן חיפושית, ויצחק החל לפרסם "מחירונים". אותם מחירונים היו למעשה חוברות נייר פשוטות עם מחירי הדגמים השונים, בדרך כלל עם ציון המחיר של דגמים ותיקים יותר.
לדבריו, בשעתו החל לבצע שיחות יזומות עם לקוחות שהיו מעוניינים למכור את מכוניתם כדי להעריך את מחירה של המכונית. גם כיום השיטה של מחירון לוי יצחק פועלת באופן דומה, אם כי בקנה מידה הרבה יותר משמעותי. כלומר צוות טלפנים מועסק במשרדי החברה, ותפקידו הוא ליזום שיחות לבעלי הרכבים העומדים למכירה, וזאת שכיום ניתן לבצע חישובים מדויקים של ערכה של מכונית בהתבסס על מאגרי המידע הנרחבים הקיימים בלוחות המכירה המקוונים.
במהלך השנים שאחרי הקמת המחירון של לוי יצחק הלך וגדל היקף המחירון המודפס, בעיקר בזכות הזינוק במספר דגמי המכוניות שהגיעו לישראל משנות השמונים, ובעיקר בעקבות הגעתם של יצרני הרכב היפנים במחצית השנייה של אותו עשור. במהלך שנים אלו התרחשו שני אירועים חשובים שהשפיעו על חשיבותו של המחירון של לוי יצחק: ראשית, הוא הפך למקובל על הבנקים לצורך שערוך של שווי כלי רכב; שנית - גם על חברות הביטוח השונות. כלומר כאשר לקוחות של בנק לוקחים הלוואה, ערך הרכב לצורך חישוב ההחזר נקבע לפי מחירון הרכב של לוי יצחק, וכאשר רכב עובר תאונה קביעת ערכו לצורך חישוב אובדן להלכה מבוצע גם כן לפי מחירון זה.
אחת הסיבות העיקריות לכך היא מה שמכונה "קוד דגם לוי יצחק", שיטה שמעניקה לכל דגם קוד מספרי, ועל קוד זה מסתמכות חברות הביטוח. מהלכים אלה העניקו ליצחק כניסה קריטית לשוק המוסדי. במקביל התרחש מהלך נוסף ושנוי במחלוקת: ענף הרכב על כל נגזרותיו החל לפרסם במחירון לוי יצחק. במהלך השנים נשמעו טענות כי מגרשים, חברות ליסינג, סוחרי רכב ויבואני רכב יכולים להטות את התוצאות, כלומר להשפיע על חישוב מחירי הרכב כך שזה יפעל לטובתם ו"ינפח" את ערכי המלאים שלהם, טענות שיצחק הדף תמיד.
בשנות התשעים, עם פריצת הטלוויזיה המסחרית, נוסף עוד נדבך חשוב. לוי יצחק מותג כ"שמאי הלאומי" של ישראל, והרבה להופיע בתוכניות שונות כשהוא חנוט בחליפה שהפכה לסימן ההיכר שלו. בהמשך הגיעו גם הופעות בתוכניות ריאליטי. במהלך אותן שנים המשיך היצע הדגמים ששווקו בישראל לגדול ועמו גם היקף המחירון, וכן חלה פריצתן של חברות הליסינג, שהפכו למפרסמות ענק במחירון של לוי יצחק. בפועל, לוי יצחק הפך לא רק למי שמסוגל להוריד את ערכה של מכוניתו של פלוני באלפי שקלים בודדים, אלא למי שיכול למחוק מיליוני שקלים בן לילה מערך המלאי של חברות הליסינג. יצוין כי המחירים במחירון של לוי יצחק בדרך כלל אינם עולים או יורדים בחדות, אלא בתנודות של מאות או אלפי שקלים בודדים בחודש, אם כי מבחינה היסטורית כבר נודעו מצבים שבהם ערכי מכוניות נחתכו בן לילה.
העשור הקודם היווה בעיה עבור לוי יצחק מסיבות טכנולוגיות. מיליוני ישראלים עברו לסמארטפונים, אך לוי יצחק עדיין הסתמך על חוברת שיש לרכוש במכולת. לא זו בלבד שלוי יצחק עדיין התבסס על חוברת, גם מאגר הנתונים שבידיו נראה לפתע מוגבל בהתחשב בכך שעסקאות בוצעו אונליין ויצרו מאגרי נתונים אדירים. כך קמו ללוי יצחק בשנים האחרונות מתחרים גם מסחריים וגם רגולטוריים: במישור המסחרי, כאשר יד 2 הודיעה בשעתו כי תפיץ מחירון משלה שיתבסס על נתוני הרכבים הנמכרים בלוח יד 2; ובמקביל תחרות מפתיעה ללוי יצחק הגיעה גם מצד מדינת ישראל. בשנת 2021 ביצע משרד התחבורה מהלך חריג והשיק מחירון רכב רשמי של מדינת ישראל כדי להילחם במחירון הרכב של לוי יצחק. בפועל, גם המחירון של יד 2 וגם המחירון של משרד התחבורה אינם נחשבים לגורמים משפיעים בשוק הרכב המשומש, אם כי במשרד התחבורה הובטחה השקה עתידית של מחירון רכב חדש ומשודרג.
בגלגולו הנוכחי כחוברת עבה למדי, המחירון של לוי יצחק הוא מוצר רחוק מאוד מהמחירון הדקיק של שנות ה-70, והוא גם מורכב משמעותית. כדי להבין את ערכה של מכונית יש לעבור לפעמים עשרות טבלאות שמפרטות תוספות למחירן של מכוניות וגריעות ממחירן של מכוניות משלל סיבות, החל ברכישה מטרייד-אין וכלה בהארכות אחריות, תוספות לשירות מסוים, רכישה מטרייד-אין רשמי של יבואן ועוד. כיום המוצר גם פועל באופן אינטרנטי מלא ובאמצעות אפליקציה ייעודית - הבדל ניכר מההתחלה הצנועה של שנות השבעים.
מחירון הרכב של לוי יצחק אמנם נושא את שמו של המנוח, אך בפועל לוי יצחק עצמו פרש בשקט מאור הזרקורים ומניהול החברה הנושאת את שמו לפני זמן מה בשל גילו המתקדם – והחברה התנהלה ללא מעורבות ישירה שלו. בפועל, החברה מנוהלת זה שנים על ידי ילדיו: מי-רון לוי, שכיהן כסמנכ"ל הקבוצה, וקרין לוי-קראוזה, שכיהנה כמנהלת השיווק. שניהם צפויים להמשיך ולנהל את החברה.