אובר הרימה ידיים: פעילות המוניות בישראל תופסק
אובר הרימה ידיים: פעילות המוניות בישראל תופסק
החברה הודיעה לנהגיה בארץ, המפעילים כ-6,000 מוניות, כי משבוע הבא פעילותה תופסק. הסיבה: אובר אינה תופסת נתח שוק משמעותי, ותוכניותיה לאפשר לנהגים שאינם נהגי מוניות להסיע נוסעים לא צפויות להיות מקודמות בחקיקה
פעילות המוניות של אובר תיפסק בישראל בשבוע הבא, כך מודיעה החברה רשמית.
לפי הודעת UBER, שנמסרה לנהגי המוניות, החברה תפסיק לפעול בישראל ב-23 ביוני. צי המוניות של אובר בישראל מונה כ-6,000 מוניות נכון לשנת 2023. החברה גם מעסיקה בישראל מספר עובדים מצומצם אשר ככל הנראה יפוטרו.
UBER עצמה החלה לפעול בישראל בשנת 2014 בכוונה ברורה להפעיל בישראל את שירות UBER X, אשר מאפשר לכל נהג אשר עומד בדרישות החברה, גם אם אינו נהג מונית, להסיע נוסעים בתשלום. תוכנית זו נתקלה בשעתו בלחץ משמעותי מצד נהגי מוניות בישראל ונגנזה, למרות ניסיון מחודש בשנת 2019 לאפשר לחברה להפעיל בישראל את שירות UBER X.
אלא שאחרי 2019 פרצה הקורונה, וגם פעילות המוניות של UBER אשר כן התקיימה בישראל נעצרה, לפחות עד לסיום המגפה. עם תום הקורונה שבה UBER לפעול בישראל עם נהגי המוניות. ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי היקף נהגי המוניות הנוכחי אשר עובדים עם החברה, 6,000 נהגים, הוא הגבוה ביותר שחוותה במהלך פעילותה בישראל.
עיקר הסיבות להיקף זה שממקם את UBER כנראה במקום השלישי מבין המפעילות כיום בשוק המוניות בישראל, לצד GETT ויאנגו (יאנגו אינה חושפת כמה נהגים היא מעסיקה, ולפי הערכות ל-GETT יש מעל עשרת אלפים נהגים) הוא פעילות שיווקית של UBER בחו"ל בקרב תיירים אשר מכירים את המותג. כך בשנת 2022 לדוגמה שירתו המוניות של UBER נוסעים ממאה מדינות שונות.
אולם למרות נתוני השיא, החברה כאמור עוזבת בפועל את ישראל. מדוע? ראשית, מבחינת UBER מטרתה המקורית של החברה אינה הפעלת צי מוניות, אלא צי של רכבי UBER שיופעלו על ידי ישראלים שאינם נהגי מוניות, מה שאינו צפוי לקרות כי הרגולטור אינו פועל לשינוי המצב הקיים.
מעבר לכך, לפי נתונים רשמיים של משרד התחבורה, בישראל פועלות כ-20 אלף מכוניות רגילות, כ-18 אלף מוניות "ספיישל" וכ-2,500 מוניות שירות, זאת לצד עלייה בהיקף השימוש באמצעי תחבורה אישיים כגון קורקינטים. בהתחשב בנתונים אלה, 6,000 מוניות פעילות אינן תופסות נתח שוק משמעותי. באופן חריג ל"כלכליסט" נודע כי בחברה, אשר משרתת תיירים, נרשמו גם תלונות על רמת השירות של נהגי מוניות ישראלים.
מ-UBER נמסר: "קיבלנו את ההחלטה הלא פשוטה להשהות את שירותי הזמנת המוניות שלנו בישראל במקביל להפסקת שירותי המשלוחים באיטליה, כפי שעשינו בעבר בשווקים נוספים. ההחלטה התקבלה בהתאם למדיניות של Uber להתמקד בשווקים הגלובליים המרכזיים של החברה. אנו פועלים למזער את הפגיעה בנהגי המוניות הפעילים בפלטפורמה ובצוות שלנו בישראל״.