סגור
מבחן רכב סובארו פורסטר
סובארו פורסטר (צילום: ירון שרון )

האוצר מציע להפחית הטבות מס, והרכב הלא חשמלי צפוי להתייקר - עד 7,500 שקל

לפי ההצעה שפורסמה בזמן הפצה מקוצר לקראת החג, ישונו ההטבות למכוניות חדשות המחושבות לפי רמת הפליטה שלהן; במכוניות בקבוצות הנקיות ביותר מדובר בפגיעה של כ-4,000 שקל, ועל המזהמות ביותר אף יוטל "קנס"

בקרוב גם המכוניות יתייקרו: יום אחד לפני ערב סוכות ובזמן הפצה מקוצר יחסית, משרד האוצר פרסם הערב (ג') את טיוטת צו תעריף המכס והפטורים אשר תשנה את נוסח חישוב מס הקנייה על המכוניות החדשות המשווקות בישראל. לפי הצעת האוצר יש להעלות את מסי קנייה על רכב באמצעות הפחתה של גובה הטבת המס שיקבלו הרכבים - הטבה שנקבעת ביחס לכמות המזהמים שהם פולטים - וזאת בהיקף של 2,455 שקל ועד 7,500 שקל, כשבקבוצות הנקיות ביותר מדובר בפגיעה של כ-4,000 שקל. הטיוטה פתוחה להערות הציבור עד ה-5 בנובמבר.
כיום מס הקנייה על מכוניות חדשות בישראל מחושב בהתאם ל"מתווה המס הירוק" ולפיו על כל סוגי הרכבים החדשים אשר משווקים בישראל, פרט לרכב חשמלי, מוטל מס קנייה בגובה 83%. שיעור מס הקנייה אשר מוטל על רכב חשמלי עומד כיום על 35%, ובינואר הקרוב הוא אמור לעלות בשיעור שטרם נקבע.
ואולם, מאותו מס קנייה שמוטל על רכבים בישראל (פרט לרכב החשמלי) מנוכים סכומים אשר מגיעים עד כ-17 אלף שקל, והם מחושבים בהתאם לכמות המזהמים שהרכב פולט. החישוב שמאפשר למדינה לדעת את גובה ניכוי המס מבוצע על סמך נוסחה מורכבת אשר כוללת חמישה מזהמים שונים, מפחמימנים ועד פחמן דו חמצני. המזהמים הללו הם הבסיס לקביעת "קבוצת זיהום" בה ממוקמת המכונית, כשהקבוצה הנקייה ביותר היא 1 (רכב חשמלי) והגרועה ביותר היא 15.
כעת, כך עולה מנוסח טיוטת צו תעריף המכס (שכבר פורסמה בעבר במסגרת חוק ההסדרים), מתווה ההתייקרויות המלא נחשף, וייכנס לתוקף בינואר הקרוב.
בדברי ההסבר המופיעים בטיוטה, משרד האוצר מציין כי בשנה שעברה (2023) נגבו בישראל מסי קנייה על רכב חדש בסך של 13.95 מיליארד שקל – אך המתווה שאיפשר את הגבייה בהיקף זה אינו מספיק – וזאת לנוכח העובדה שלמדינת ישראל נכנסו בשנים האחרונות מכוניות יותר ויותר נקיות, שקיבלו הטבות מס גדולות. כך, לפי משרד האוצר "בשנת 2024, על רכבים בדרגת זיהום אוויר 1 ו-2 חלה הטבת מס של 18,417 שקל; על רכבים בדרגת זיהום אוויר 8 חלה הטבה של 8,901 שקל". עוד קובע משרד האוצר כי במסגרת תוכנית המיסוי הירוק, מס הקנייה האפקטיבי הממוצע על רכב היה אמור להיות 72%, אבל בגלל המכוניות הנקיות והחסכוניות גובה המס האפקטיבי ירד ל-57%.
למעשה, במשרד האוצר מלינים בדברי ההסבר על כך שהיבוא של מכוניות נקיות וחסכוניות פגע בהכנסות. כך, באוצר מדגישים כי "גובה הטבת המס בגין תוכנית 'מיסוי ירוק' התבטאה בהורדת המס האפקטיבי באופן משמעותי יותר מהצפוי, כאשר ישנה חריגה של כ-12% בשיעור המס האפקטיבי ביחס לשיעור מס קנייה בגובה 72% שהיה נהוג ערב התוכנית ושהתבטא בשנת 2023 באובדן הכנסות של כ-3 מיליארד שקל".
הפתרון שמציע משרד האוצר הוא כאמור להעלות את מסי הקנייה על רכב באמצעות הפחתה של גובה הטבת המס שיקבלו הרכבים. הטיוטה מפרטת את הקיצוץ בגובה ההטבה שיקבלו רכבים מכל אחת מ-15 קבוצות הזיהום. רכב נקי מאוד שהשתייך לקבוצה 1 אשר זכאי כיום להטבת מס בגובה 18,417 שקל יזכה לקיצוץ של ההטבה ל-14,427 שקלים. כך גם לגבי רכב בקבוצה 2 שכיום זכאי להטבה בגובה זהה. רכב אשר שייך לקבוצה 3 יכול כיום לקבל הטבה בגובה 16,882 שקל – אבל בינואר גובה ההטבה יצומצם ל-12,892 שקלים. רכב מקבוצה 4 שמקבל כיום הטבה מרבית בגובה 14,734 שקל יקבל בשנה הבאה הטבה מרבית בגובה 10,744 שקל. כלומר, בפועל, ברוב הקבוצות הפגיעה מתבטאת בצמצום של כ-4,000 שקל בגובה ההטבה.
ואולם לצד מקל, כלומר ההרעה בתנאים של הרכבים הנקיים יש גם גזר: הרעה בתנאים של מי שעד היום לא נפגע. רכבים מאוד מזהמים בקבוצה 14 ו-15. וכך רכבים מקבוצה 14 קיבלו עד כה הטבה בגובה עד 2,455 שקל. כעת ישולם עליהם "קנס" – בגובה 1,535 שקל. לגבי קבוצת זיהום 15 - הגבוהה ביותר - היא תחולק מינואר לשלושה מתווים נפרדים של זיהום, כשעל הרכבים יוטלו "קנסות" של תוספת מס קנייה שתנוע בין 2,455 שקל ל-7,500 שקל לרכב מזהם מאוד. יצוין כי קבוצות 14 ו-15 אינן קבוצות שמאוכלסות רק ברכבי שטח ענקיים. גם רכבי כביש שטח עממיים כמו סובארו פורסטר ויונדאי טוסון משתייכים לקבוצות אלה.
עוד עולה מטיוטת הצו שבהוראת שעה תיקבע אבחנה בין רכב חשמלי ששייך לקבוצה 1 ובין רכבי בנזין סופר נקיים ששייכים לקבוצה 1, כלומר רכב חשמלי יהיה מוחרג מהמתווה, וכך יהיה עד שנת 2027. ועם זאת יש להזכיר: מס הקנייה שיוטל על הרכב החשמלי עדיין לא נקבע. לפי הנוסח, צפויה תוספת הכנסות למדינה ממסים המוערכת בסכום של 650 מיליון שקל בשנה, והחל משנת 2028 תוספת של 900 מיליון שקל בשנה.